Home

Achtergrond 255 x bekeken

'Goed personeelsbeleid verdient zichzelf terug'

"Bedrijven kunnen zelf veel doen aan het imago van de sector. Goed personeelsbeleid verdient zichzelf terug. Maar realiseer je als werkgever ook dat je risico’s loopt."

Dit gaven Bas Haanemaayer (Agro Care) en John Ammerlaan (plantenkwekerij Leo Ammerlaan) aan tijdens hun lezingen bij ThemaTuinen vorige week. ThemaTuinen werd georganiseerd door LTO Groeiservice, in samenwerking met Flynth adviseurs en accountants en Interpolis. De bijeenkomst vond plaats bij Opti-flor in Monster. Dit bedrijf is verkozen tot Agrarisch Ondernemer 2010, onder andere om de manier waarop er met het personeel wordt omgegaan. De aanwezigen kwamen tijdens de rondleiding meer te weten over de bedrijfsprocessen.

Voorafgaand aan de lezingen is het nieuwe filmpje vertoond van de It’s Alive campagne. Het doel van de campagne is om jonge mensen te laten kennismaken met de veelzijdige wereld van de tuinbouw. Een goed imago is belangrijk om voldoende personeel aan de sector te binden. Haanemaayer is personeelsfunctionaris bij tomatenkwekerij Agro Care. Er wordt daar veel aandacht besteed aan het aannemen van nieuw personeel, de communicatie met de medewerkers en de beloning. Het ziekteverzuim ligt hierdoor erg laag. De boodschap die Haanemaayer de aanwezig meegaf was: "Maak tijd voor je personeel, dit verdient zichzelf terug."

Ammerlaan, eigenaar van Plantenkwekerij Leo Ammerlaan, is in diverse besturen actief, waaronder in de verzekeringswereld. Hij maakte de aanwezigen bewust van de risico’s die glastuinbouwbedrijven lopen en de aansprakelijkheid als werkgever. Om ongelukken, claims en boetes van de arbeidsinspectie te voorkomen zijn bij deze plantenkwekerij diverse veiligheidsmaatregelen genomen. Zo is afgesproken dat de verkeerswetgeving ook binnen het bedrijf van toepassing is (zoals rechts rijden) en zijn er strepen en zebrapaden aangebracht op de vloeren.

Arie in t Veld

Of registreer je om te kunnen reageren.