Home

Achtergrond 90 x bekeken

'Geld geven is niet altijd meest effectieve'

De ontwikkelingsorganisaties in Nederland moeten veel slimmer omgaan met hulpvragen uit de Derde Wereld.

Geld geven is niet altijd het meest effectief. Je kunt ook doeltreffend zijn door alleen al de invloed van mensen in ontwikkelingslanden te vergroten.

Dat stellen de twee grote ontwikkelingsorganisaties Cordaid en ICCO in een reactie op de slinkende subsidiestroom van de overheid naar de non-gouvernementele organisaties (ngo’s). Staatssecretaris Ben Knapen van Buitenlandse Zaken verdeelde maandag weer minder subsidie (ruim 2,1 miljard euro) onder de negentien samenwerkingsverbanden.

De hulporganisaties zijn genoodzaakt om meer geld uit de charitatieve markt te halen, bij zowel het bedrijfsleven als het publiek. Zowel Cordaid als ICCO ziet daarin de voordelen, omdat het de band met de achterban versterkt. "Bovendien word je minder afhankelijk van de overheid", zegt Marinus Verweij, voorzitter van de raad van bestuur bij ICCO.

Hij zegt het eens te zijn met zijn collega bij Cordaid, directeur René Grotenhuis, die vindt dat je soms met veel minder geld net zo effectief of zelfs effectiever kunt zijn. ,,Wij kunnen in Oost-Congo wel ziekenhuizen financieren, maar als je er voor kunt zorgen dat de mensen daar invloed hebben op de gezondheidszorg die er wordt geboden, is dat ook interessant. Dan doe ik net zo veel voor veel minder geld’’, aldus Grotenhuis.

Hij wil maar zeggen dat zijn organisatie en de collega's andere wegen moeten bewandelen om te doen waar ze goed in zijn. Zowel Grotenhuis als Verweij denkt dat hun ngo op termijn voor 50 procent door de overheid gefinancierd zou moeten worden.

Hoofdredacteur Marc Broere van Vice Versa, het vakblad voor ontwikkelingssamenwerking, vindt het een goede ontwikkeling dat ngo’s feitelijk worden gedwongen om het bestaande draagvlak te versterken. Wel is hij bang dat op deze manier een oorlog wordt ontketend tussen de verschillende hulporganisaties; "een oorlog met onrealistische boodschappen en oppervlakkige campagnes."

Hij hoopt dat er iconen opstaan die inhoudelijk het verhaal over ontwikkelingssamenwerking kunnen vertellen, in plaats van de vluchtige verhalen van BN’ers ofwel bekende Nederlanders. "Met een moreel appel komen we niet meer weg. Het echte authentieke verhaal over armoede is sterk genoeg om mensen te raken. Daar heb je geen dure en hippe reclamecampagnes voor nodig."

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.