Home

Achtergrond 182 x bekeken

Conserven snoept aandeel af van verse groente

Het aandeel van conservengroente (blik en glas) groeit ten koste van het aandeel voor verse groente.

Dat blijkt uit onderzoek van het Productschap Tuinbouw. In 2011 start een miljoenencampagne voor conserven. Conserven is de snelst groeiende categorie in de groentenafzet. Sinds 2007 is de omzet van supermarkten met conserven gestegen met 30 procent, terwijl de omzet voor verse groente in die periode steeg met 4 procent. Het aandeel van conserven in de totale supermarktomzet voor groente steeg van 9 procent in 2007 naar 10 procent in 2008 en 11 procent in 2009.

In diezelfde periode daalde het aandeel verse groente in de supermarktomzet van 51 naar 49 procent, blijkt uit het onderzoek dat is gebaseerd op cijfers van onderzoeksbureau Nielsen. De volumestijging van conserven is niet groot, blijkt uit de cijfers. Volgens de onderzoekers is de stijging in 2009 het gevolg van hogere prijzen door duurdere grondstoffen. Dat verklaart niet de groei over meerdere jaren. Zo is de conservenomzet van Albert Heijn sinds 2005 gestegen van 29,6 miljoen euro naar 53,1 miljoen. Gemak en hoge prijzen voor verse groente lijken consumenten vooral tot de keus te brengen.

De groei in conserven is niet terug te zien in de diepvriescategorie. Hier is de afzet veel stabieler. Bijna alle huishoudens kopen wel eens groenteconserven. Doperwten is de populairste groentensoort voor conserven; spinazie is dat voor diepvriesgroente.

Of registreer je om te kunnen reageren.