Home

Achtergrond 102 x bekeken

Britse supers voeren prijzenslag over melk

De vier grote Britse supermarkten voeren een prijzenslag met melk.

Daardoor slagen ze er voor een deel in om het aan de discountketens verloren marktaandeel terug te winnen. De lage prijzen leiden echter niet tot een hogere melkconsumptie. Die is in Groot-Brittannië de afgelopen maanden gedaald met zo'n 2 procent. Dat schrijft het zuivelschap Dairyco.

In de afgelopen vier weken werd melk in de supermarkten verkocht voor gemiddeld 66,1 cent per liter, dat is ruim 9,1 cent ofwel 12 procent minder dan aan het begin van de zomer. Vooral melk in grotere containers van vier pints, 2,27 liter, is veel in de aanbieding. Door die prijzenslag namen de verkopen van verse melk in de vier grote winkelbedrijven in volume toe met 5 procent. In geld gemeten bleef de omzet echter 8 procent lager. Het marktaandeel van de grote vier detailhandelaren op de melkmarkt is door deze ontwikkelingen weer opgeklommen van 55 naar 59 procent, berekent Dairyco.

Gezien de dalende melkconsumptie vraagt het schap zich tegelijkertijd af ‘wat er met de grotere hoeveelheid aangeleverde melk gebeurt'. De Britse melkproductie ligt de laatste weken zo'n zes procent boven die van het voorafgaande melkjaar. Volgens Dairyco gaat die extra melk vooral naar de productie van kaas. In augustus werd bijvoorbeeld 32.619 ton kaas gefabriceerd. Dat is bijna 2.000 ton meer dan een jaar eerder. In het lopende jaar tot eind augustus ligt de Britse kaasproductie nu nog maar 0,1 procent onder het niveau van dezelfde periode vorig jaar, terwijl de dat verschil in snel tempo aan het inlopen is.

Of registreer je om te kunnen reageren.