Home

Achtergrond 115 x bekeken

Brits product moet ook echt Brits zijn

Vlees- en zuivelproducten mogen voortaan alleen als 'British' worden omschreven als ze van veld/dier tot winkel ook echt Brits zijn.

De grote winkelketens in Groot-Brittannië hebben daartoe een gedragscode ondertekend die is opgesteld door de organisatie van winkelbedrijven BRC in samenwerking met de voedingsindustrie.

Een soortgelijke vrijwillige code gold al voor varkensvlees en daarvan gemaakte producten. De BRC-code gaat echter verder en betrekt er ook alle andere vleesproducten en zuivel bij. Dat betekent bijvoorbeeld dat worstjes of ham, room of kaas alleen als Brits aangeduid mogen worden als alle grondstoffen afkomstig zijn uit het land zelf. In dat kader is het dan ook niet meer toegestaan de Britse vlag of Union Jack op de verpakking te zetten van vlees of zuivel afkomstig van dieren die oorspronkelijk in een ander land zijn gefokt.

De gedragscode is ondertekend door alle zes grote supermarktbedrijven. Bovendien hebben ook grote cateraars en ketens in de horeca zich er achter gesteld. De BRC hoopt dat anderen zullen volgen 'om een betere kwaliteit en consistente informatie te verschaffen op elk moment dat de consument voeding koopt.'

Of registreer je om te kunnen reageren.