Home

Achtergrond 124 x bekeken 1 reactie

Beter beeld begint bij jezelf

Een negatief imago hindert het werven van personeel. Maar geen dure campagnes a.u.b!

De varkenshouderij moet rap werk maken van personeel. Dat is de strekking van een groot verhaal in Boerderij van deze week. Om het meteen maar breder te trekken, dat geldt ook voor andere sectoren. Overal zet de schaalvergroting door: minder boeren, steeds grotere bedrijven. Dat betekent dat de behoefte aan personeel toeneemt. Maar zie dat maar eens te krijgen. Want arbeid is schaars. Voeg daar nog eens de toenemende vergrijzing in Nederland aan toe en de urgentie is duidelijk.

De tuinbouwsector voelt die urgentie al langer. In maart dit jaar startte het Productschap Tuinbouw (PT) met de imagocampagne ‘It’s Alive’. De tuinbouwsector heeft jaarlijks behoefte aan 10.000 arbeidskrachten, maar jongeren zijn niet geïnteresseerd. Uit onderzoek blijkt dat ze de tuinbouwsector niet kennen. Ze associëren het met zwaar en vies werk. Via de imagocampagne met onder meer spotjes rondom populaire jongerenprogramma’s op tv en een gelikte website Nederlandse.tuinbouw.nl probeert het productschap dat beeld bij te stellen. Kosten: €3,9 miljoen in twee jaar.

Ook de varkenshouderij constateert dat negatieve beeldvorming haar in de weg staat bij het werven van personeel. De parallel met de tuinbouw is duidelijk. Het is alleen te hopen dat het Productschap Vee en Vlees (PVV) niet dezelfde geldverslindende weg gaat volgen als het PT. Want het PVV zegt uit te willen zoeken wat de oorzaak van het imagoprobleem is om daarna tot een gerichte aanpak te komen.

Ongetwijfeld draagt een imagocampagne bij aan een betere beeldvorming, maar werken in de varkenshouderij blijft toch echt binnen werken met varkens. En ja, dan ruik je die dieren. Uiteindelijk ligt het toch vooral op het bordje van boeren zelf. Een mooie schaftplek met sfeer en licht, voldoende parkeergelegenheid, een open communicatie, dat soort zaken. Dat is veel beter en efficiënter dan geldverslindende imagocampagnes.

Foto

Rochus Kingmans

Eén reactie

  • no-profile-image

    jan

    Als ik het ff voor mezelf bekijk voor veehouderij, ik mag graag al het werk rond de boerderij doen. Dus melken voeren veeverzorgen en trekkerwerk, etc. En dat past alleen in bedrijf tot 100 melkoeien op uitzonderingen na.

    Maar als we idd naar de toekomst kijken, bedrijven worden groter en er zijn minder boeren. Op een bedrijf waar over de 200 koeien gemolken word, is het niet nodig om mest te rijden of in te kuilen want dat doet de loonwerker!

    Dan is het toch ook niet aantrekkelijk om om op grote bedrijven werk te zoeken, als afwisseling in werk je aanspreekt, als ik om me heen kijk zijn de meeste jongeren geintreseerd in alle werkzaamheden rond de boerderij.

    MEXICANEN WONEN VER WEG!!

Of registreer je om te kunnen reageren.