Home

Achtergrond 205 x bekeken

'Albert Heijn verliest terrein ten opzichte van Jumbo'

Rabobank verwacht dat Jumbo fors terrein zal winnen ten opzichte van Albert Heijn, met een marktaandeel van meer dan 30 procent leidend op de Nederlandse markt.

Rabobank noemt de Jumbo-supermarkten een doorslaand succes en schat de omzetgroei bij tot Jumbo omgebouwde Super de Boer-winkels op 30 procent.

Analisten van de bank verlaagden het advies voor het aandeel van moederbedrijf Ahold van kopen naar houden. "In combinatie met het herstel van C1000 gaat Albert Heijn een moeilijker tijd tegemoet." De Rabobank komt tot deze conclusie na een eigen veldonderzoek onder 500 winkelende mensen in 10 nieuwe Jumbo’s en 10 nabij gelegen Albert Heijn-vestigingen.

Jumbo bouwt in hoog tempo 175 winkels van Super de Boer om naar de eigen formule. "Volgens het management hebben de eerste 30 omgebouwde winkels een omzetgroei van 60 tot 70 procent gerealiseerd", schrijft de Rabobank. Jumbo schuift steeds dichter naar de Randstad, waar Albert Heijn al decennia heerst.

Jumbo is van plan begin volgend jaar vier Jumbo’s te openen in Amsterdam. Het zijn winkels met een kleiner vloeroppervlak dan normaal, en zonder parkeerterrein. Nu is Jumbo in de hoofdstad nog niet vertegenwoordigd. Qua omzet is Jumbo door de overname van een groot aantal Super de Boer-winkels gegroeid van 1,57 naar 3,5 miljard euro.

De financiële positie van de Brabantse onderneming lijkt sterk. Voor de overname werd 700 miljoen euro geleend bij ING en Rabobank en de keten lost de schuld sneller af dan verwacht.

Of registreer je om te kunnen reageren.