Home

Achtergrond 102 x bekeken

Zwitsers klaar met boren langste tunnel

Tien jaar na het begin van de bouwwerkzaamheden is vandaag diep onder de Zwitserse bergen het laatste stuk van de Gotthard-treintunnel geboord.

Met een lengte van 57 kilometer is het de langste tunnel ter wereld.

De tunnel moet in 2017 opengaan en onderdeel worden van een snellere spoorverbinding van de Middellandse Zee tot aan de Noordzee. "Samen hebben we een heleboel geriskeerd. Samen hebben we een heleboel bereikt’’, zei de Zwitserse minister van Transport Moritz Leuenberger nadat de tunnelboormachine Sissi het laatste gesteente uit de tunnel had weggehaald. Leuenberger had tranen in zijn ogen. Hij stelde dat een "droom werkelijkheid is geworden''. Ook wees hij erop dat er geen protesten tegen het tunnelproject zijn geweest.

De EU-ministers van Verkeer konden in Luxemburg de doorbraak via een videoverbinding volgen. De Belgische bewindsman Etienne Schouppe feliciteerde Leuenberger en Zwitserland met het historische bouwwerk met een lengte van 57 kilometer. Tweehonderd eregasten woonden de doorbraak ter plaatse bij.

Voordat de Zwitsers vrijdag met champagne en muziek het boren van het laatste stuk tunnel konden vieren, moesten ze in Europa heel wat scepsis overwinnen. Veel Europese politici en deskundigen noemden het project aanvankelijk te duur en te ambitieus.

De bouw van de Gotthard-treintunnel kost circa 12 miljard Zwitserse frank (circa 9 miljard euro). In de afgelopen tien jaar hebben ongeveer tweeduizend arbeiders uit heel Europa aan de tunnel gewerkt. In totaal is 13 miljoen kubieke meter gesteente verwijderd. Acht mensen zijn tijdens de werkzaamheden omgekomen. Het laatste slachtoffer overleed in juni.

De tunnel verbindt het voornamelijk Duitstalige kanton Uri in het noorden met het voornamelijk Italiaanstalige kanton Ticino in het zuiden. De spoortunnel moet een groot deel van het goederenvervoer door de Alpen voor zijn rekening nemen. Nu is de tunnel tussen de Japanse eilanden Hokkaido en Honshu met 54 kilometer nog de langste ter wereld. De in 1994 voltooide Kanaaltunnel tussen Engeland en Frankrijk is 50 kilometer lang. De langste tunnel waarin auto's op eigen kracht mogen rijden, is de Laerdalstunnel in Noorwegen met 24,5 kilometer.

Leuenberger toonde zich trots dat de bouw op schema ligt en dat de kostenramingen tot nu toe niet zijn overschreden, iets wat bij andere grote infrastructurele projecten geregeld voorkomt. Ook Luzi Gruber van bouwbedrijf Implenia toonde zich trots: ,,De bouwkunst van de Zwitserse ingenieurs heeft gezegevierd.''

In de komende jaren moet bijna 230 kilometer spoor worden gelegd. Als de tunnel gereed is, zal een treinreis tussen Zürich en Milaan 2 uur en 40 minuten duren. Dat is een uur sneller dan nu. De treinen kunnen in de tunnel vermoedelijk snelheden tot 250 kilometer per uur halen.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.