Home

Achtergrond 215 x bekeken 4 reacties

'Wij hebben oog voor economie van veehouder'

Dierenwelzijnsorganisaties voelen zich niet aangesproken door de hoogste veterinair ambtenaar, die vindt dat maatschappelijke organisaties meer oog moeten hebben voor het economisch belang van de veehouderij.

Chief Veterinary Officer Christianne Bruschke zei vorige week op een bijeenkomst in Wageningen dat maatschappelijke organisaties zich niet helemaal realiseren welk belang de veehouderij heeft voor de Nederlandse economie.

Arthur Wiltink, directeur van de stichting Wakker Dier zegt in een reactie dat zijn organisatie al lang doet, wat Bruschke wil. Woordvoerder Casper Schrijver van de Dierenbescherming vraagt zich af "onder welke steen Bruschke de afgelopen jaren geleefd heeft".

Wiltink: "Wij zijn het helemaal eens met Bruschke. De Nederlandse veehouderij is goed in het realiseren van meerwaarde. Dierenwelzijn is een van de aspecten van die meerwaarde. Voor veehouders is er alleen een economische toekomst als er een meerwaarde is."

De Dierenbescherming zegt ook nadrukkelijk oog te hebben voor de economische kant. "Kijk naar het Beter-Levenkenmerk, waarbij we echt kijken naar dierenwelzijn en de economische realiteit"

Laatste reacties

  • no-profile-image

    ??

    Wat voelen ze zich aangesproken, dat voel je alleen, als je schuldig voelt. Waar ik meer respect heb voor de dierenbescherming, die gaan in overleg, dat in GROTE tegenstelling tot Wakker Dier, die MOET en ZAl zijn gelijk krijgen.

  • no-profile-image

    Jeroen

    @Anton Middelkoops,
    Als je de klok wel hoort, maar niet weet waar die slaat, hou dat dan uit je argumentatie: Arla haalt de melk uit Scandinavie, omdat ze daar veel te veel ECO melk hebben,die ze niet kunnen afzetten!

  • no-profile-image

    Anton Middelkoops

    Wat de maatschappelijke organisaties doen is duurzaamheid meer op de kaart zetten. Voedselproductie op de huidige manier in Nederland gaat het niet redden in de concurrentie met het buitenland.

    De landbouw zal het moeten zoeken in meerwaarde zoals kwaliteit, duurzaamheid, echte producten, dierenwelzijn en landschap gecombineerd met natuurbeheer.

    Wakker Dier en de Dierenbescherming hebben bijvoorbeeld meer bereikt aan consumentenvoorlichting en beinvloeding van supermarkten dan Vion, LTO, Ministerie van lanbouw en de NVV samen.

    Biologische producten maken dankzij deze organisaties een ongekende groei door. Supermarkten breiden hun assortiment uit en promoten ze ook daadwerkelijk meer. Is het niet vreemd dat dit zo snel gaat dat Nederlandse varkenshouders niet eens marktleider AH kunnen beleveren met Beter Leven 1 stervlees en dat Arla haar melk uit Scandinavie moet halen? Om de comsument in haar veranderende behoefte te kunnen voorzien?

  • no-profile-image

    john

    de weg die de maatschappelijke organisaties de laatste tijd ingeslagen hebben staat me beter aan dan wat ze de afgelopen jaren gedaan hebben. Een complete sector zwart gemaakt en ondertussen is de consumptie gestegen.. zeg maar 0 resultaat.. Nu de burger en het grootwinkel bedrijf aangesproken vinden we eindelijk de tegenstelling burger / consument. De consument kan eindelijk kiezen uit betaalproducten en kan daar ook mee aantonen hoe belangrijk zij als burger dierenwelzijn vinden. Laat de markt maar zijn werk doen xou ik zeggen!

Of registreer je om te kunnen reageren.