Home

Achtergrond 155 x bekeken 2 reacties

Veiligheid

Na jaren van lobbyen en Kamerdebatten over kentekenplaten voor trekkers en een trekkerrijbewijs ligt het resultaat nu ter stemming.

Wat ooit begon als een verplicht kenteken voor alle trekkers en een speciaal rijbewijs voor chauffeurs van landbouwvoertuigen, eindigt in een simpel plaatje op de trekker. Boeren die 40 kilometer per uur willen rijden moeten hiervoor een snelheidsbord kopen.

Financieel is dit voor zowel de boer als de overheid gunstig: het huidige plan kost met 1 miljoen euro een schijntje in vergelijking tot de 8,3 miljoen bij een herkenningsplaat voor de trekker.

De vraag is of het snelheidsbord ook het uiteindelijke doel van de aanpassing, het verbeteren van de verkeersveiligheid, dient. Iedereen kan de plaat kopen. De politie gebruikt de plaat als herkenning. Hardrijders zonder bord krijgen een boete. Een gewone weggebruiker herkent een landbouwvoertuig direct en weet dat deze tegenwoordig met een snelheid van ongeveer 40 kilometer per uur rijdt.

Ook de chauffeur zal zich met of zonder plaat niet anders gedragen. Verkeersveiligheid voor landbouwverkeer vraagt extra aandacht. Maar een plaatje met ’Ik mag 40 rijden’ zal weinig verschil maken als het gaat om die veiligheid. Of het moet ertoe leiden dat landbouwverkeer voortaan over rondwegen mag rijden, in plaats van door het dorp.

Agrarisch Dagblad

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Jan

    Lachertje.....komen hier grote trekkers met een grote bloementrailer ,met 60 km ,door de straat. Je ziet amper dat er een chauffeur inzit...

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Tja Jan, dat komt waarschijnlijk door de getinte ramen, of misschien heb je wel slechte ogen.

Of registreer je om te kunnen reageren.