Home

Achtergrond 190 x bekeken 2 reacties

Unox groter A-merk dan Campina

Huishoudens hebben meer Unox-producten gekocht dan zuivel van het merk Campina.

Ook halen producenten van A-merken meer omzet uit aanbiedingen. Dat blijkt uit onderzoek van GFK Onderzoeksbureau, zo melden Nieuwe Oogst en het Nederlands Dagblad op hun websites.

Huishoudens kochten 6,5 miljoen Unox-producten van voedingsmiddelenconcern Unilever, tegen 6,2 miljoen Campina-producten van zuivelverwerker FrieslandCampina. Unox is bij Albert Heijn en C1000 het A-merk met de grootste klantenkring, terwijl Campina dit is bij Plus, Jumbo, Dirk en Super de Boer.

De top 10 A-merken bestaat volgens Nieuwe oogst uit: Unox (88,7 procent van de huishoudens heeft dit merk in het afgelopen jaar gekocht), Campina (85,8 procent), Knorr (85,2 procent), Dr. Oetker (78,9 procent), Honig (78,8 procent), Maggi (78 procent), Friesche Vlag (77,6%), LU (75,4 procent), Calvé (75,3 procent) en Verkade (75,2 procent).

Aanbiedingen

A-merken halen een kwart van hun omzet binnen met kortingen, meldt het Nederlands Dagblad. Dit was eerder nog 17 procent. Bij Unox en Verkade steeg de omzet met aanbiedingen zelfs naar 40 procent.

Volgens Joop Holla van GFK moeten de fabrikanten wel, onder druk van de winkelketens. "De mensen letten weer enorm op de prijs. De supermarkten willen voorkomen dat de zuinige klant wegloopt naar de prijsvechters Aldi, Lidl of Dirk van den Broek.''

Supermarkten zouden zich toch vergissen in de kracht van aanbiedingen, schrijft het Nederlands Dagblad. Ze lokken er nauwelijks extra klanten mee. Alleen vlees heeft dat effect en dan moet de korting minstens 30 procent bedragen. Klanten vallen het vaakst voor aanbiedingen van het type 'twee halen, een betalen'. De gewone aanbieding 'een pak voor € 1,99' is voor hen nog niet half zo aantrekkelijk.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Melkveehouder Wim.

    Beste Hendrik Rietman: Zeer goede opmerking. Ik zat het A.G.D.-artikel ook al hoofdschuddend te lezen maar had niet de intentie te gaan speuren. Gelukkig las ik wel uw reactie.

  • no-profile-image

    Hendrik Rietman

    @ redactie_AGD: De tweede alina van dit artikel helpt het verhaal om zeep:

    "Huishoudens kochten 6,5 miljoen Unox-producten van voedingsmiddelenconcern Unilever, tegen 6,2 miljoen Campina-producten van zuivelverwerker FrieslandCampina. Unox is bij Albert Heijn en C1000 het A-merk met de grootste klantenkring, terwijl Campina dit is bij Plus, Jumbo, Dirk en Super de Boer.
    "

    Na drie keer lezen toch maar even naar bron Nieuwe Oogst gegaan die weet te melden:

    "Ruim 6,5 miljoen huishoudens kochten producten van soepmerk Unox. Zuivelmerk Campina moest het doen met 6,2 miljoen."

    6,5 miljoen artikelen is een druppel op de gloeiende plaat. 6,5 miljoen huishoudens is een respectabel aantal.

Of registreer je om te kunnen reageren.