Home

Achtergrond 192 x bekeken

Rabo: franchisemodel telers al ingevoerd

Telers zijn binnen verenigingen bereid om tot afspraken over productie te komen.

Daarmee is volgens de Rabobank het model van franchise al deels doorgevoerd. Dat zegt Dirk Duijzer, directeur food en agri van de Rabobank. “ Het gaat dan om de keuze voor kwaliteit of rassen. Telers meten al elkaars’ brixwaarde. Je ziet dat er steeds meer overeenkomsten over dit soort zaken worden opgesteld. Er is veel discussie en weerstand tegen strakke afspraken in een franchise-overeenkomst, maar de aanzet is er al, alleen noemen we het niet zo.”

De Rabobank signaleerde dit voorjaar het model franchise als model voor telersverenigingen om meer samen te werken en beter de markt te bedienen. Dat gevoel voor noodzaak lijkt in de markt dus al aanwezig, denkt Duijzer.

Garanties

Volgens paprikateler Julian Santegoeds van Wijnen Paprika is zo’n ontwikkeling naar minder vrijheid alleen gewenst als er garanties als hogere prijzen tegenover staan. Zelf werkte Wijnen dit jaar met een paprikaras dat kwalitatief beter product oplevert, maar waarvan de productie minder is. Die toegevoegde waarde is niet in de prijs tot uitdrukking gekomen, stelt hij. De ZON-teler wil van de afzetorganisatie juist meer vrijheid om in directe relaties met supermarkten de meerprijs te realiseren.

Duijzer wees nogmaals op het belang van afzetafspraken in plaats van schaalvergroting. Hij noemde een grens van 20 hectare waarboven de bedrijfsvoering lastiger wordt. Het is echter niet zo dat de bank grote bedrijven niet zou financieren. De bank is in gesprek met zeker vier telers die plannen hebben voor vestiging op buitenlandse afzetmarkten, met name Duitsland. Zeker een bedrijf heeft de plannen en financiering al rond. “Het zijn bedrijven met contacten met Duitse supermarkten.”

Of registreer je om te kunnen reageren.