Home

Achtergrond 85 x bekeken

Onderzoek naar kwaliteitseisen bij NL-label

De koepel voor afzetorganisaties DPA en het Groentenfruitbureau doen onderzoek naar een kwaliteitssysteem voor Nederlandse glasgroente-export.

Dat moet de Nederlandse promotie op de Duitse markt versterken.

The Greenery wil zo’n kwaliteitssysteem als voorwaarde voor deelname aan het collectieve promotieprogramma voor vruchtgroente. Het Belgische label Flandria heeft wel zo’n kwaliteitsborgingssyteem. Voor Nederland-promotie werd al een NL-label geïntroduceerd. The Greenery vreest dat een Nederland-promotie negatief zal uitpakken als er slechte partijen in de handel worden gebracht met het NL-label.
Opvallend is dat telersvereniging Prominent binnen Coforta wel een licentie-overeenkomst heeft getekend en het NL-label op de verpakking mag voeren. Nu is als basiseis opgenomen dat product moet voldoen aan bestaande voedselveiligheidssystemen als GlobalGap en QS, maar ook BRC. Naast Prominent hebben Fresq, Versdirect.NL, Best Growers Benelux, Greenco, Cocktailqueen en ZON de licentie getekend.
Theo Ammerlaan, voorzitter coöperatie Coforta en voorzitter van de stuurgroep vruchtgroenten, zegt voorstander van een campagnevervolg te zijn. Ook Erik Vollebregt, bestuurslid van telersvereniging Fresq is dat: ”Daar moeten we mee doorgaan om het nog beter neer te kunnen zetten.” Deze week besluit de sectorcommissie groente en fruit (PT) over de financiering.

Of registreer je om te kunnen reageren.