Home

Achtergrond 116 x bekeken

Nieuw Cofortamodel gezien als verzwakking

Barendrecht - Het nieuwe afzetmodel van cooperatie Coforta met handelshuis The Greenery BV en Coforta Verkoop BV heeft in 2010 een gunstig effect gehad op de prijsvorming in Nederland. Dat stelde Philip Smits, topman van The Greenery bij de presentatie van de deels tegenvallende jaarcijfers, juist door het nieuwe afzetmodel.

Gevreesd werd dat het nieuwe verkoopkantoor naast The Greenery BV tot versnippering zou leiden, maar er is juist een prijsopdrijvend effect, denkt Smits. The Greenery BV hoeft niet alle producten van Cofortatelers af te zetten, maar koopt juist meer bij van Coforta Verkoop BV, maar ook buiten de coöperatie. Die hogere inkoopprijzen kon het bedrijf niet altijd goed doorberekenen aan klanten. Dat drukte het resultaat van The Greenery tot een van de slechtste in jaren.

Smits: "De toenemende inkoopactiviteit van The Greenery heeft een prijsopdrijvend effect in de markt gehad, maar we kunnen dat niet hardmaken." Financieel directeur Albert Knol schat dat het bijkopen buiten de coöperatie steeg met 'enkele tientallen miljoenen euro’s'. Er ging in 2010 voor 300 miljoen euro aan product via Coforta Verkoop BV, grotendeels verkocht aan The Greenery BV.

Het bedrijfsresultaat van The Greenery noemt Smits evenwel 'niet tevredenstellend'. Het nettoresultaat daalde van 7,4 naar 4,8 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat bleef met 3,6 miljoen euro nog verder achter bij andere jaren (13,9 miljoen in 2009). Eenmalige kosten van het nieuwe afzetmodel (enkele miljoenen euro’s) droegen bij aan de resultaatverslechtering. Anderszijds had The Greenery last van zwaardere marktomstandigheden, met name op de binnenlandse markt. Smits: "Helaas speelt de p van prijs bij veel afnemers een grote rol op dit moment.". De verslechterde winstgevendheid brengt The Greenery ertoe het kostenbesparingsprogramma te versnellen.

De omzet van The Greenery BV steeg ruim 13 procent naar 1,8 miljard euro. De ledenomzet steeg sneller, waardoor het aandeel in de totale omzet steeg van 38 naar 40 procent.

Een jaar na invoering van het nieuwe afzetmodel spreekt The Greenery over een geslaagd model dat interesse wekt van grote glasgroentebedrijven van buiten de coöperatie. Dat zal in 2011 niet leiden tot toetreding. Cofortavoorzitter Theo Ammerlaan: "Het model is interessant voor oud-leden die eerder de coöperatie verlieten vanwege hun gevoel van gedwongen winkelnering."

Of registreer je om te kunnen reageren.