Home

Achtergrond 81 x bekeken

Mogelijk kwaliteitsborging in vruchtgroentecampagne

De koepel voor afzetorganisaties DPA en het GroentenFruitBureau doen onderzoek naar een kwaliteitssysteem voor Nederlandse glasgroente-export.

Dat moet de Nederlandse promotie op de Duitse markt versterken. The Greenery wil zo’n kwaliteitssysteem als voorwaarde voor deelname aan het collectieve promotieprogramma voor vruchtgroente. Daartoe is een .NL-label geïntroduceerd om de herkomst te duiden op de verpakking.

Het Belgische label Flandria heeft wel zo’n kwaliteitsborgingssyteem. The Greenery vreest dat een Nederland-promotie negatief zal uitpakken als er slechte partijen in de handel worden gebracht met het NL-label. Opvallend is dat telersvereniging Prominent binnen Coforta wel een licentie-overeenkomst heeft getekend en het .NL-label op de verpakking mag voeren. Nu is als basiseis opgenomen dat product moet voldoen aan bestaande voedselveiligheidssystemen als GlobalGap en QS, maar ook BRC.

Naast Prominent hebben FresQ, Versdirect.NL, Best Growers Benelux, Greenco, TastyTom, Cocktailqueen, ZON en Nedalpac de licentie getekend.

Of registreer je om te kunnen reageren.