Home

Achtergrond 92 x bekeken

Meer dan 350 treinen over Betuweroute

Over de Betuweroute gaan al meer dan 350 goederentreinen per week. Exploitant Keyrail heeft daarmee zijn doelstelling voor dit jaar al behaald. Vorige week reden er 351 treinen over de spoorlijn tussen de haven van Rotterdam en het Europese achterland. ,,Dat is geen uitzondering. Volgend jaar worden het er meer dan vierhonderd'', aldus een woordvoerster.

Bijna 65 procent van het spoorgoederenvervoer tussen de Rotterdamse haven en Duitsland gaat nu via de Betuweroute. Het bedrijf, eigendom van spoornetbeheerder ProRail, het Havenbedrijf Rotterdam en Haven Amsterdam, mikt op de langere termijn op negenhonderd treinen per week. ,,In theorie is de maximale capaciteit acht treinen per uur, in de praktijk kan dat door onderhoud iets lager liggen'', aldus de zegsvrouw. Acht treinen per uur zou meer dan 1.300 treinen per week betekenen.

Keyrail heeft op dit moment ongeveer tien klanten, die goederen vervoeren voor honderden bedrijven. Dat aantal neemt naar verwachting nog toe, mede dankzij de aansluiting van de Amsterdamse haven.

Uit de Amsterdamse haven komen per dag twee treinen met kolen richting de Betuweroute. ,,Dat is nog niet veel, nee, maar we zijn ook nog maar net begonnen.'' Keyrail is in gesprek met partijen om goederen tussen Amsterdam en Duitsland via de Betuweroute te laten vervoeren.

Dat een kortingsregeling die dit en volgend jaar geldt, voornamelijk verantwoordelijk zou zijn voor de groei, ontkent de zegsvrouw. ,,De stimuleringsmaatregel heeft een effect op de groei van 5 tot 10 procent.''

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.