Home

Achtergrond 139 x bekeken

"Local for Local" verbindt consument met product

Produceren voor de lokale markt spreekt consumenten vooral aan om emotionele redenen, en minder vanwege de besparing van CO2-uitstoot.

Dat zei Drees-Peter van den Bosch van Willem & Drees, dat streekproducten vermarkt, tijdens een discussie op de Horti Fair. Cor van der Kaaij van Red Star Trading hekelt het gebrek dat supermarkten hechten aan de versheid van producten.

Red Star Trading teelt in verschillende landen tomaten. Het bekendste project is Thanet Earth, een glastuinbouwgebied in Engeland. Van der Kaaij ziet lokale productie als zakelijk interessant omdat het transportkosten bespaart. Ook krijgt een teler het milieuvoordeel en de versheid van producten in handen als verkoopargument.

Volgens Van den Bosch speelt de emotie in de praktijk meer een rol dan het belang van het milieu. Dat consumenten zelf op de fiets langsgaan bij boeren en tuinders noemt Van den Bosch onrealistisch. Via winkels, schapruimte in supermarkten of thuislevering kan lokale productie toch dichterbij de consument worden gebracht.

Van der Kaaij vindt dat supermarkten in Nederland minder dan in het buitenland voorrang verlenen aan binnenlandse en dus per definitie meer verse productie. Een meerprijs levert het bovendien lang niet altijd op.

Of registreer je om te kunnen reageren.