Home

Achtergrond 85 x bekeken

Langste tunnel ter wereld eigenlijk al klaar

Vrijdag is de officiële doorbraak, maar eigenlijk zijn de boringen voor 's werelds langste verkeerstunnel al klaar.

De boormachines hebben praktisch een doorgang gecreëerd van 57 kilometer door de Zwitserse Alpen, de zogeheten Gotthard-Basistunnel voor allerlei treinen.

De twee ondergrondse boorploegen zijn elkaar tot een afstandje van 1,8 meter genaderd. Ze houden nu halt tot het feestelijke moment vrijdag, wanneer ministers en tv-camera's komen kijken.

,,Hopelijk houdt het laatste stukje rots het. Anders moeten we het gat weer dichtstrijken met beton voor het officiële moment'', grapten medewerkers van de boorploegen tegen de Zwitserse nieuwssite swissinfo.ch.

De tunnel is een verbeterde versie van de huidige Gotthard-spoortunnel. De verbinding tussen Italië en Zwitserland wordt korter en vlakker. Passagiers reizen een uur sneller van Zürich naar Milaan. Omdat de tunnel minder steil is, kunnen vrachttreinen voortaan tweemaal zoveel gewicht meenemen: 4000 ton in plaats van 2000 ton.

,,De tunnel is van immens belang voor Zwitserland en een grote bijdrage aan de Europese infrastructuur'', zegt de Zwitserse minister Moritz Leuenberger van Verkeer. De Zwitsers hadden voor de tunnel gestemd bij een referendum in 1994. Door extra veiligheidseisen liep het prijskaartje op tot ruim 7 miljard euro, ver boven het begrootte bedrag.

,,De kiezers keken niet naar de winstgevendheid van de tunnel, maar wilden de regio's dichter bij elkaar brengen'', verdedigt minister Moritz Leuenberger de aanleg van de tunnel. ,,Een van onze grootste doelen is om het wegverkeer te verschuiven naar het spoor, want als reizigers en vrachtverkeer alleen de weg zouden gebruiken, dan zouden hier permanent files staan zoals in China. Dan zouden we het land moeten volproppen met wegen, waarvoor we geen plaats hebben.''

Het ambitieuze project in Zwitserland troeft Japan af, dat met de 54 kilometer lange Seikantunnel nu het record van 's werelds langste verkeerstunnel nog in handen heeft.

Toch duurt het nog even voor de eerste passagiers met 250 kilometer per uur door de Gotthard-Basistunnel zoeven. Nu het boorgat klaar is, moet de aanleg van de rails en veiligheidsinstallaties nog beginnen. De opening staat gepland voor december 2017.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.