Home

Achtergrond 92 x bekeken 2 reacties

Landbouwverkeer nog altijd onveilig

De verkeersveiligheid van landbouwvoertuigen is de laatste twintig jaar niet verbeterd.

Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid onder leiding van Pieter van Vollenhoven. De raad pleit voor invoering van een trekkerrijbewijs en kentekenplicht, en jaarlijks terugkerende APK-keuring. De Raad is tegen het verhogen van de maximumsnelheid voor trekkers.

Jaarlijks vallen gemiddeld 16 doden en 100 gewonden bij verkeersongevallen met landbouwtrekkers en zelfrijdend werkmaterieel zoals graafmachines. Circa 90 procent van de slachtoffers zijn derden, vaak automobilisten en fietsers. De raad noemt het merkwaardig dat gezien de drukte op het wegennet vrijwel geen eisen worden gesteld aan de kwaliteit van de landbouwvoertuigen of de bestuurders.

De ongevallen worden volgens de raad veroorzaakt doordat het landbouwvoertuig zelf onveilig is, onder andere doordat het zicht van de bestuurder wordt geblokkeerd. Ook zijn voertuigen soms in het donker slecht herkenbaar.

Tenslotte zijn voertuigen vaak erg zwaar en breed, breder dan in omringende landen vaak is toegestaan. De voertuigen worden überhaupt niet door een onafhankelijke instantie op de veiligheid getest voordat ze de weg op mogen.

Volgens Hero Dijkema van Cumela, de brancheorganisatie voor loonwerkers, leggen Nederlandse loonbedrijven inderdaad vaker erg brede banden onder de voertuigen omdat de ondergrond minder stabiel is dan in het buitenland. De Tweede Kamer is reeds akkoord met een trekkerrijbewijs. Cumela is voorstander van een vrijwillige herkenningsplaat voor tractoren die 40 kilometer per uur kunnen rijden. Invoering van een typegoedkeuring van trekkers en machines om de voertuigveiligheid te waarborgen vindt Cumela een goede zaak.

Invoering van een APK-keuring wordt niet omarmd. ”Het effect op de verkeersveiligheid is onbewezen”, aldus Dijkema. De Christenunie hield tot publicatie van het rapport een motie voor vrijwillige herkenningsplaten voor snelle trekkers aan, maar de regeringspartijen zien hier vooralsnog niks in.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    willem

    De laatste 20 jaar niet verbeterd, dus ook niet erger geworden, dat ondanks dat het verkeer is verdubbeld, en de trekkers en machines steeds groter zijn geworden.
    Ik vind dit dus wel een verbetering ten opzichte van 20 jaar geleden.

  • no-profile-image

    zwets

    Nogmaals, KENGETALLEN. Hoe meer vrachten hoe beter. Gebruik je verstand en wees een HEER annex BOER in het verkeer.

Of registreer je om te kunnen reageren.