Home

Achtergrond 121 x bekeken 3 reacties

Landbouwverkeer kan veiliger

Rapport Onderzoeksraad onderstreept noodzaak om knopen door te hakken.

Landbouwvoertuigen zijn een gevaar op de weg. Dat zegt de Onderzoeksraad voor Veiligheid, onder leiding van Pieter van Vollenhoven. Jaarlijks vallen er 16 doden en komen 100 mensen in het ziekenhuis. Dat is ‘slechts’ 2 procent van het totale aantal verkeersdoden. Maar het daalt al 20 jaar niet, terwijl over de hele linie het verkeer steeds veiliger wordt. Boeren en loonwerkers moeten zich dit voor een deel zelf aantrekken. Trekkerberijders gaan er te makkelijk van uit dat andere weggebruikers zich wel zullen aanpassen en rijden vaak veel te hard – volgens Van Vollenhoven rijdt een derde van de trekkers harder dan 40 kilometer per uur, terwijl 25 de limiet is.

De politiek is al jaren bezig met het landbouwverkeer. Inzet van de discussie is om het veiliger én sneller te maken. De sector wil toestemming om 40 kilometer per uur te rijden. Maar dat roept problemen op. Ten eerste zijn de chauffeurs die de grote machinecombinaties door het verkeer moeten loodsen, niet goed genoeg opgeleid. Het huidige trekkercertificaat is niet gericht op verkeersinzicht, maar op arbo-voorschriften, constateert de raad. Gelukkig komt er nu wel een trekkerrijbewijs dat meer eisen stelt.
Tweede punt is de goedkeuring van voertuigen voor deelname aan het wegverkeer. Van Vollenhove wil een soort apk. De weerstand hiertegen in de sector is begrijpelijk. Want het werkt kostenverhogend en het is de vraag wat het toevoegt aan de veiligheid. Beter is het om vaart te maken met één Europees toelatingssysteem voor machines op de weg.

Het lastigste probleem is het kenteken. Op zich verhoogt registratie de veiligheid niet. Maar iets dergelijks is wel nodig om snellere landbouwvoertuigen toe te kunnen laten op hoofdwegen, wat veiliger is. De sector wil er wel aan, maar de politiek aarzelt. Die wil geen nieuwe regels die niet glashelder zijn. Toch zal ook hier de kogel door de kerk moeten. In het belang van de veiligheid én het imago van de sector zelf.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    E.Berger

    Misschien zou ook een verkeerseducatie bij de overige weggebruikers niet misstaan. Voorbeeld: Wanneer je voorgesorteerd staat om links af te slaan, presteren automobilisten het nog steeds om je nog gauw even in te halen Ondanks de grote richtingaanwijzer. Er zijn natuurlijk nog vele van deze voorbeelden te geven, maar ik denk dat de overige weggebruikers vaak in paniek raken zodra men een landbouwvoertuig ziet.

  • no-profile-image

    overijsselse melkveehouder

    Die Pieter van Vollenhoven is een over
    het paard getilde kwast,hij is een
    gevaar voor de Nederlandse samenleving
    met zijn demente denkbeelden.
    Opbergen in een inrichting voor
    demente bejaarden.

  • no-profile-image

    Jan Zonderland

    KAN DE REDACTIE DE REACTIE VAN DE OVERIJSSELSE MELKVEEHOUDER Z.S.M. VERWIJDEREN??????
    DERGELIJKE TAAL IS HIER M.I. ONGEPAST!
    M.VR.GR.

Of registreer je om te kunnen reageren.