Home

Achtergrond 430 x bekeken 9 reacties

‘Kenteken en keuring landbouwverkeer onmisbaar’

Federatie Agrotechniek en Centraal Orgaan Mechanisatiebedrijven willen strengere eisen aan een toekomstig trekkerrijbewijs en daarnaast kentekening en keuring van machines.

De federatie en het COM nemen deze stelling in na bestudering van het vandaag verschenen rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Die concludeert dat de veiligheid van landbouwvoertuigen in het verkeer beter kan en beter moet.
Nieuwe trekkers hebben, conform EU-richtlijn 2003/37/EG, een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van 40 km/uur. Het is volgens de federatie daarom verantwoord om de maximumsnelheid van 25 kilometer per uur naar 40 kilometer per uur te verhogen. Trekkers mogen dan op rondwegen rijden en ontlasten de dorpswegen.

T-Rijbewijs

In combinatie met die snelheidsverhoging is het dan wel van belang dat de bestuurders beschikken over kennis en vaardigheden die aansluiten op de afmetingen en massa van deze motorrijtuigen. Het te ontwikkelen T-rijbewijs dient volgens de federatie dan ook meer eisen te omvatten dan alleen het BE-rijbewijs.

Kenteken en keuring ook voor getrokken machines

Om een en ander ook te kunnen handhaven is registratie inclusief een kenteken voor trekker, aanhangwagen, getrokken werktuig en zelfrijdende oogstmachines volgens de federatie absoluut vereist.
Tot slot pleiten de federatie en COM voor een periodieke keuring, om de staat van onderhoud in relatie tot verkeersveiligheid te kunnen waarborgen.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    veehouder

    Kassa! Natuurlijk willen de controleurs en verkopers van landbouwmateriaal deze keuring.

  • no-profile-image

    Objectieve burger

    Direct doen zeg ik. Als je kijkt naar bijvoorbeeld Duitsland zie je dat dit al allemaal is ingevoerd.

    Waarom zou een trekker met kipper welke 18/24/30 ton mag laden zonder keuring rondrijden?? Dat is toch waanzin. Natuurlijk, het kost de eigenaren van deze werktuigen geld, maar een auto/vrachtwagen moet ook periodiek gekeurd worden, waarom deze voertuigen niet?

    Mbt t rijbewijs, het is toch krom dat straks(nu trouwens ook) iedere malloot uit de stad die 18 jaar is op een trekker mag springen en daar mee mag rijden. Een T rijbewijs welke niet gekoppeld is aan BE lost ook zoiets op.

  • no-profile-image

    arend

    de burgers die lekker goedkoop vreten van de boer hebben makkelijk praten...or8hy6

  • no-profile-image

    gerrie

    Het is veel erger dat er tal van psychopaten rondrijden met rijbewijs in motorvoertuigen. Een psychologisch onderzoek en invordering van het rijbewijs lijkt me zeker op zijn plaats. En de meeste boeren rijden 98% van de tijd op het weiland/akker en vrachtauto's 99% op de openbare weg. Is wel zeker een zeer groot verschil. Dus ophouden met die flauwekul

  • no-profile-image

    prof

    Juist Gerrie, de meeste boeren hebben hun land aan huis en komen daarom bijna niet op de openbare weg. Maar er zijn zeker een hoop toekomstige ambtenaren die wel brood zien in zon A.P.K. keuring. Verder een eventuele verplichte cursus: Rijden als een HEER ( BOER) in het verkeer zou de verdraagzaamheid en veiligheid wel te goede komen.

  • no-profile-image

    Jan Zonderland

    Hoewel dit wel weer ernstig preken voor eigen parochie is van de C.O.M. en de Fed. Agrotechniek, is er wel iets voor te zeggen dat er eens iemand anders om de machines heen loopt om te kijken of het allemaal een beetje in orde is. Maar waar begin je en waar eindig je ? Het kan een zeer kostbare aangelegenheid worden, hoewel het niet gauw te duur is als er mensenlevens mee gespaard kunnen worden maar het is ook onmogelijk om alle risicos uit te sluiten. Common sense zeggen ze hier,wat zoveel betekent als je gezonde verstand gebruiken,(speelt leeftijd dan misschien ook een rol?) dat voorkomt al heel wat narigheid. En hoeveel ongelukken gebeuren er met landbouwvoertuigen puur als gevolg van technische gebreken ? Verder vind ik dat men met de stelling dat trekker vandaag de dag wel 40 km/u kunnen, men wel een beetje hypocriet is. Is het niet zo dat in Nederland de meeste nieuwe trekkers inmiddels al rond de 50 km/u kunnen halen ? Zeg dat dan ook.

  • no-profile-image

    Peter Appelman

    Regelmatig bevind ik mij als automobilist , maar ook als motorrijder in gevaarlijke situaties, als gevolg van het rijgedrag van trekkerchauffeurs. Volgens mij voelen de jongens op de trekkers zich erg stoer en hebben zij het drukker met hun mobiele telefoon dan met de andere weggebruikers. Snelheid aanpassen en uitwijken voor een tegenligger op een smalle weg is niet stoer. De mais moet van het land! De risico's zien ze m.i. absoluut niet. Jonge bestuurders zonder mobiele telefoon op de trekker zou de veiligheid ten goede komen. Hoe vaak zie ik ze niet bellen op de trekker! Dat leidt altijd af. Bewustwording bijbrengen is hoog nodig!Keuring van trekkers zal m.i. niets verbeteren.
    ________________________________________

  • no-profile-image

    hobbybob

    er is weer een melk koe gevonden. Registratie van de machine's en voertuigen oke. Maar geen enkele boer, maar zeker geen enkele loonwerker wil pech tijdens de werkzaamheden. Dus een keuring is in mijn ogen overdreven. Over dat domme gezwam van jonge gasten is in mijn ogen ook zwaar overtrokken. Met een geladen vrachtwagen ga je ook niet geladen de berm in. Vooral met deze weersomstandigheden. Aan alle automobilisten die lopen te zeuren. Blijf lekker rondjes rijden in je stad,en kom niet op boeren wegen.ik ga niet met een volle kipper met tractor of met een vrachtwagen de berm in

  • no-profile-image

    Objectieve burger

    Natuurlijk niemand wil brokken tijdens de werkzaamheden, maar om maar iets te noemen: Ik durf te garanderen dat van geen 1 maiswagen gecontroleerd is ofdat de remmen werken zoals zou moeten in het geval van een noodstop (en dan niet met het verweer van, dat is een oude wagen & die remt natuurlijk niet als een nieuwe....) Dit zou een mooi punt zijn om te controleren en exact vast te leggen in een APK. (remkracht per wiel).

    Ik ben ook van mening dat een geladen combinatie(trekker of vrachtwagen) nooit volledig de berm in moet gaan en dat een automobilist er dan netjes aan zou doen om hiervoor ruimte te maken. op een smalle weg. Raar maar waar, als je als automobilist aan de kant gaat kun je vaak sneller je weg vervolgen dan wanneer ook de trekker voor de auto moet uitwijken ;)


Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.