Home

Achtergrond 89 x bekeken

Greenery: geen NL-label zonder kwaliteitsslag

The Greenery doet niet mee aan collectieve promotie van Nederlandse glasgroente in het buitenland via het NL-label.

Volgens de marktleider is collectieve promotie pas mogelijk als strenger wordt toegezien op de kwaliteit van producten met het label.

Volgens topman Philips Smits heeft de opstelling van The Greenery geleid tot pittige gesprekken in het bestuur van koepel Dutch Produce Association, maar blijft The Greenery bij dat standpunt. Als enig DPA-lid heeft The Greenery geen licentie-overeenkomst ondertekend met het GroentenFruitbureau om producten in het buitenland collectief te promoten.

DPA bevestigt de positie van The Greenery in het bestuur over dit standpunt. Op initiatief van The Greenery is ook gesproken met het bureau Agro Quality Support. De kosten van zo’n kwaliteitscontrolesysteem zijn echter te hoog voor andere DPA-leden, waardoor dit er niet komt.

The Greenery is bang dat met alleen een NL-promotie, zonder kwaliteitsborging, er bij kwaliteitsproblemen imagoschade optreedt. Smits:  ”Het is een pittige discussie, maar we blijven bij ons standpunt. Eerst kwaliteit, dan pas communiceren over de herkomst. De klant laat zich allang niet meer misleiden.” Smits zegt dat in het ledenblad Coforta Magazine dat vandaag verschijnt.

De Nederlandse promotiecampagne lijkt in essentie op het Vlaamse Flandrialabel. Hiervoor gelden striktere kwaliteitseisen dan standaardeisen voor verkoop. Het Flandria-keurmerk garandeert naast topkwaliteit en versheid ook milieubewuste teelt. In de voorwaarden voor de NL-promotie belooft het GroentenFruitbureau wel kwaliteit en veiligheid, maar dat is niet gebaseerd op een garantiesysteem.
Het Nederlandse label is gekoppeld aan een vruchtgroentecampagne die vorig jaar en dit jaar door Duitsland toert.

Of registreer je om te kunnen reageren.