Home

Achtergrond 257 x bekeken

Gezondheid boven alles

De consument hecht meer waarde aan de garantie dat vlees is geproduceerd zonder overmatig gebruik van antibiotica dan aan een welzijnsgarantie. Dat is duidelijk gebleken uit een onderzoek onder consumenten van onderzoeksbureau Metrixlab uit Rotterdam.

Een voor de hand liggende conclusie. De consument zal altijd in de eerste plaats kiezen voor zijn eigen gezondheid. Hij wil er van uit kunnen gaan dat zijn stukje vlees onder redelijke welzijnscondities voor de dieren is geproduceerd.

De grote vraag is vervolgens wat de sector er mee moet. Een concept dat in de marketing de nadruk legt op de gezondheid van de productie schiet zijn doel voorbij. Zo’n concept zet impliciet alles wat buiten dat concept wordt geproduceerd in een verkeerd daglicht als zijnde minder gezond. Gezonde productie met alleen hoogst noodzakelijk antibioticaverbruik moet vanzelfsprekend zijn.

De veehouderij moet zich ook niet volledig op het verkeerde been laten zetten door alle aandacht voor het dierwelzijn. Varkens die wroeten en kippen die buiten scharrelen zijn bijvoorbeeld gevoelig voor parasitaire aandoeningen die ook voor de mens gevaarlijk kunnen zijn. De consument zal dan kiezen voor zijn gezondheid en heeft even wat minder boodschap aan het dierwelzijn.

Agrarisch Dagblad

Of registreer je om te kunnen reageren.