Home

Achtergrond 579 x bekeken 5 reacties

FrieslandCampina tegen prijsregulering Vietnam

De Vietnamese overheid heeft maximum verkoopprijzen ingesteld voor babyvoeding gebaseerd op melkpoeder die geschikt is voor kinderen tot zes jaar oud.

Volgens FrieslandCampina druist dit in tegen de regels van een vrije markt. Vanaf 1 oktober worden de prijzen voor deze babyvoeding gereguleerd. Dat bevestigt FrieslandCampina en melden diverse Vietnamese media. "Wij vinden dat geen correcte gang van zaken en onderschrijven de principes van een vrije markt", laat een woordvoerder van de zuivelonderneming weten.

Vietnam importeert zo’n 70 procent van zijn zuivelproducten. FrieslandCampina is hierin een relatief grote speler. "Het is geen goede ontwikkeling als overheden prijzen gaan vaststellen", legt de woordvoerder uit. "Vietnam ziet babyvoeding als een essentieel product voor de ontwikkeling van het land en past daarom prijsregulering toe. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor producten als kunstmest en cement."

FrieslandCampina is van mening dat de organisatie voldoende variatie in haar assortiment heeft aangebracht om zowel in het lage als hoge prijssegment de Vietnamese consument tegemoet te komen. "Onder het merk Friso verkopen we babyvoeding in het hogere prijssegment. Het merk Dutch Lady gebruiken we voor de door ons genoemde value-for-money-producten." Zo zouden zowel consumenten met een kleine als grote beurs worden bediend.

De Vietnamese overheid deelt deze mening blijkbaar niet. Zo zouden importeurs tegelijk hun prijzen hebben verhoogd terwijl de prijzen op de wereldmarkt een dalende tendens lieten zien. Ook zouden de prijzen te vaak worden verhoogd.

FrieslandCampina voegt zich naar de regels die de Vietnamese overheid stelt, maar geeft aan in overleg te blijven en zijn pleidooi voor een vrije markt te blijven voortzetten.

Van onderzoeken door de Vietnamese mededingingsautoriteit naar prijsafspraken of kartelvorming, zoals in Vietnamese media wordt gesuggereerd, is volgens FrieslandCampina geen sprake.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Han

    Als F-C het niet eens is met het interne beleid van Vietnam een autonoom land kunnen ze twee dingen doen >mee gaan< of >niet leveren onder hun gestelde prijs<. In het laatste geval toon je ballen en toon je aan dat je bereid bent je productie te verlagen om niet onder je prijs te hoeven leveren en dat je je aan de mondiaal gemaakte afspraken wenst te houden. F-C zal nog het één doen nog het ander, ze zijn handelaar en willen verkopen ookal gaat dit op termijn ten koste van de grondstof (melk) prijs. De directie wordt door de boeren letterlijk afgerekend op het verkoop quantum niet op de uitbetaalde melkprijs.

  • no-profile-image

    piet

    Daar kunnen ze niet tegen dat de regering van dat land daar de baas is ,En in rusland is dat ook zo. Daar zijn ze nu ook braaf tegen de regering . Het zijn zelf grote BABY s die zuivel fabriek .

  • no-profile-image

    Melkveehouder Wim.

    @ Melkveehouder: Juist, laat de Friesland-Campina de baby's in Viëtnam maar gerust duurzaam sponsoren. Dat is beter dan hier grotesk "goede sier" te maken met winsten uit het buitenland o.a. verkregen door het "uitmelken" van Viëtnamese moeders.

  • no-profile-image

    Willem

    De sterkste beslist. In Vietnam is dat de staat. Campina wil graag hogere prijzen vragen.
    Op een ander niveau speelt Campina die rol in NL/Europa samen met andere melkfabrieken. Boeren hebben hogere prijzen nodig maar de melkfabrieken (gedeeltelijk gedwongen door de détailhandel) zijn de sterkere in het prijzenspel en geven ze de prijs die ze willen (zelfs als hoger best mogelijk is). Zolang er boeren zijn die tegen de klippen op melken bij deze niet-kostendekkende prrijzen hebben de melkfabrieken gelijk.
    Eerst je eigen stoep schoon vegen ....

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Friesland Campina sponsort de baby's van Vietnam. Past mooi in het duurzaamheids geleuter van Friesland Campina. Het zorgt vast voor veel maatschappelijke goodwill in Nederland

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.