Home

Achtergrond 204 x bekeken

Forse groei promotie groente en fruit

Telersinitiatieven leiden tot een sterke groei van promotie-uitgaven voor groenten en fruit in 2011.

Dat blijkt uit de conceptbegroting van het GroentenFruitBureau. De begroting van het GroentenFruit Bureau zal mogelijk groeien van 4,4 naar 8,4 miljoen euro. De groei is ingegeven door meer subsidies voor promotie in GMO-plannen van telersverenigingen, door promotiesubsidies van de EU en incidentele campagnes als Floriade en de arbeidsmarktcampagne voor de tuinbouw.

Bij de sectorcommissievergadering groenten en fruit volgende week wordt een fiks aantal promotievoorstellen ingediend, die worden uitgevoerd door het bureau. Zo wordt voor de periode tot 2014 een jaarlijks bedrag gevraagd van 680.000 euro voor voortzetting van de vruchtgroenten imagocampagne. Ook is voor de Zomerfruitcampagne een aanvraag ingediend voor 66.000 euro, maar liggen er ook promotieplannen voor champignons en specialties. Verder wordt voor dit jaar nog een aanvraag gedaan voor herpositionering van Elstar en de versnelling van de Nederlands/Belgische EU campagne voor Conference. Deze zou starten in 2011, maar besloten is in 2010 te starten omdat de lagere perenoogst kansen oplevert op de Duitse markt.

Of registreer je om te kunnen reageren.