Home

Achtergrond 147 x bekeken

Elstar verliest terrein op eigen markt

De verkoop van ­Elstar loopt terug op de binnenlandse markt.

Dat blijkt uit de Product-info appel van het Productschap Tuinbouw. In 2009 lag de verkoop op een mogelijk dieptepunt. Wel blijft het ras de populairste appel.

In 2009 zakte de totale aankoop van appels in Nederland. Dat valt af te leiden aan verkoopcijfers sinds 1999. In 2009 kochten Nederlandse huishoudens gemiddeld 7,6 kilo Elstar-appelen. In 2006 was dat nog 8.3 kilo, in 2005 zelfs 9,7 kilo.

Sinds 2005 loopt het aandeel van Elstar in de totale appelverkopen terug van 40 procent naar 34 procent. Dat aandeel fluctueert wel, omdat in 1999 en 2002 het aandeel ook op een laag peil lag.

In 2009 bleef de verkoop van Jonagold wel stabiel, dat had mogelijk te maken met de lage winkelprijzen dat jaar. Deze lagen met € 0,92 op een relatief laag niveau.

Naast Elstar verliest ook Granny Smith, Goudreinet en Braeburn terrein, maar vooral Golden Delicious. Daarvan ligt de verkoop nog op een derde van het niveau van 1999.

In de consumentencijfers van het PT (afkomstig van bureau GfK) zijn ook de nieuwe rassen opgenomen. Daaruit blijkt dat Kanzi een relatief sterk aandeel heeft met 9 procent kopende huishoudens. Bij Junami en Rubens lag dat percentage rond de 6 procent. Uit het onderzoek valt verder op te maken dat in 2009 de verwerking van verse appels een record bereikte in Nederland.

Binnen de exportstroom vond een stevige verschuiving plaats. Nederland verdubbelde in 2009 de uitvoer naar het Verenigd Koninkrijk ten opzichte van 2005. Die groei kwam geleidelijk tot stand, waardoor seizoensinvloeden beperkt lijken. Veel meer terrein verloren Nederlandse exporteurs op de Duitse markt. In 2005 haalden Duitse importeurs 235.000 ton appels uit Nederland (inclusief re-export). Die stroom appels naar Duitsland bedroeg in 2009 nog 146.000 ton.

Of registreer je om te kunnen reageren.