Home

Achtergrond 72 x bekeken 1 reactie

EVO: gebruik vrachtauto niet als melkkoe

Gebruik de vrachtwagen niet als melkkoe. Die oproep deed de verladersorganisatie EVO donderdag aan de raad van Europese transportministers.

Vrijdag beslist de raad over een voorstel om vrachtauto's te laten betalen voor kosten van congestie, uitstoot van schadelijke stoffen en geluidsoverlast.

EVO vindt het voorstel zoals het er ligt oneerlijk en niet effectief. De organisatie vindt het onder meer een slechte zaak dat landen niet verplicht zijn de heffing te gebruiken voor datgene waarvoor die in het leven is geroepen, "het verminderen van de maatschappelijke schade'', zo meent EVO. Daarnaast is het vrachtverkeer, dat volgens EVO een aandeel van ongeveer 10 procent heeft in de spits, veelal gebonden aan specifieke bevoorradingstijden. Daardoor wordt het gedwongen achter aan te sluiten in de file, aldus EVO.

De ministers stemmen vrijdag naar verwachting in ieder geval in met een heffing voor milieuschade. Daarbij gaat het voor een moderne vrachtwagen om maximaal 3 cent per kilometer op ringwegen rond de steden en om 2 cent per kilometer op de buitenwegen. Voor oude, sterk vervuilende vrachtwagens zou dat een stuk meer worden. Bovendien kunnen de landen de tarieven die nu al gelden voor het gebruik van het wegennet, straks variëren. Rijden in de spits wordt dan duurder en in de daluren goedkoper.

Voor geluidshinder zouden de EU-landen per vrachtwagen overdag 1 cent per kilometer en 's nachts 2 cent per kilometer kunnen gaan heffen, maar alleen op wegen die dicht bij steden liggen. De lidstaten worden overigens niet verplicht de heffingen in te voeren; ze kunnen daarover zelf beslissen.

Het voorstel gaat minder ver dan wat de Europese Commissie en het Europarlement wilden. Hun wens om ook de kosten van files aan de transportbedrijven door te berekenen, wijzen de EU-landen af. Ze willen deze kosten niet eenzijdig afwentelen op de vrachtsector.

Administrator

Eén reactie

  • no-profile-image

    Trader

    Het beste werkt om alle vrachtverkeer een dag 04 stil te leggen. Geen voedsel meer, geen brandstof meer geen..... van alles meer.
    Dat is kennelijk de enige taal die begrepen wordt door de dik betaalde volksvertegenwoordigers....
    EVO heeft gelijk, de maat is vol!

Of registreer je om te kunnen reageren.