Home

Achtergrond 68 x bekeken

Cultuursector komt met consumentenorganisatie

De werkgevers in de cultuursector willen een consumentenorganisatie oprichten om liefhebbers van kunst en cultuur een stem te geven.

Voorzitter Hans Onno van den Berg van de Federatie Cultuur bevestigde woensdag een bericht van BNR Nieuwsradio hierover.

De oprichting van de consumentenorganisatie, met de werknaam Publiek, houdt verband met de aangekondigde bezuinigingen op kunst en cultuur door het nieuwe kabinet. ,,De automobilist heeft de ANWB, de huiseigenaar heeft de Vereniging Eigen Huis, maar de stem van de kunstliefhebbers hoort niemand'', aldus Van den Berg. De nieuwe instantie moet kunstconsumenten verenigen en proberen invloed uit te oefenen op het beleid, net zoals bijvoorbeeld de ANWB dat doet.

De consumentenorganisatie moet het licht zien op 20 november. Die dag staat een grote protestactie gepland van de cultuursector tegen de plannen van het kabinet, dat 200 miljoen euro wil bezuinigingen op kunst en cultuur en de btw op podiumkunsten wil verhogen van 6 naar 19 procent. Iedereen die van kunst en cultuur houdt, kan lid worden.

Een bezuiniging van maximaal 100 miljoen euro vindt Van den Berg nog aanvaardbaar, ,,maar dan wel op een manier die zo min mogelijk schade aanricht''.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.