Home

Achtergrond 288 x bekeken 11 reacties

Supermarktmonitor: promotie fout vlees neemt toe

Uit de Supermarktmonitor Vlees en Vleesvervangers, die ieder halfjaar door Varkens in Nood en Milieudefensie wordt gepubliceerd, blijkt dat in de folders van de supermarkten de aanbiedingen van goedkoop vlees uit de vee-industrie alleen maar toenemen.

Bij de aanbiedingen voor Kerst 2009 waren 19 van de 20 vleesaanbiedingen milieu- en dieronvriendelijk. Ook Albert Heijn, dat in 2009 een nieuw assortiment duurzame producten lanceerde, laat verantwoord vlees links liggen. Varkens in Nood en Milieudefensie verwijten supermarkten onethisch gedrag.

Supermarkten benadrukken graag dat ze dierenwelzijn en milieu belangrijk vinden, maar hun reclamefolders laten een geheel ander beeld zien. In de tweede helft van 2009 betrof 94 procent van de aanbiedingen in folders gangbaar vlees. In de vorige meting van juli 2009 was dit nog 89 procent. Slechts 6 procent van de reclame in supermarktfolders werd gewijd aan biologisch vlees, vleesvervangers, scharrelvlees en vlees met minimale dierenwelzijnverbeteringen, zoals de Volwaard kip.

De tweede editie van de Supermarktmonitor laat zien dat Jumbo net als vorig jaar met kop en schouders boven de andere supermarkten uitsteekt, zowel wat betreft het aanbod en de prijs van biologisch vlees en vleesvervangers. Dirk van de Broek doet het deze keer veel beter dan de vorige keer en steeg van de 6e naar de 2e plaats. Zo nam het assortiment en de aanbiedingen voor biologisch vlees toe en werd het prijsverschil met industrievlees kleiner. Vomar zakte naar de laatste plaats vanwege een karig aanbod van vleesvervangers en vanwege duur biologisch vlees.

Ook Albert Heijn stelt teleur. De grootste supermarktketen van Nederland daalt in de ranglijst naar de vijfde plaats. Ondanks het groene imago dat de supermarkt zich heeft aangemeten met het Puur en Eerlijk assortiment, blijft het biologische vleesassortiment achter bij dat van de concurrentie en blijven de prijzen hoog. Zo is biologische biefstuk bij de AH tot 30 procent duurder dan bij andere supermarkten. Het promoten van gangbaar vlees gaat onverminderd door. De supermarktketen trapte vorige week de Hamsterweken af met een twee-voor-de-prijs-van-één actie, waarbij industrievlees gratis wordt weggegeven. Volgens Varkens in Nood en Milieudefensie illustratief voor het gebrek aan morele verantwoordelijkheid bij supermarkten.

Hans Baaij, directeur Varkens in Nood: "De concurrentie tussen supermarkten bepaalt voor de meeste supermarkten het beleid. Het resultaat is een ongeremde exploitatie van dieren, natuur en milieu. Door de lage inkoopprijzen worden ook de boeren tot op de laatste cent uitgeperst. Ethische waarden bestaan bij de meeste supermarkten kennelijk niet. Het enorme aanbod van dieren uit de vee-industrie voor Kerst 2009 en nu weer de nieuwste actie van de AH waarbij een tweede stuk vlees gratis is, bewijst deze sombere conclusie weer eens ten overvloede."

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    liever 10 vogels in mijn hand

    Het enige foute vlees wat in nederland rondt loopt is het zitvlees van figuren als baaij. Heeft niets anders te doen dan alleen maar na te denken over welk "probleem" hij nog niet als amoraal heeft bestempeld om zo de burger zijn gedachte goed proberend op te dringen. Azijnpissers zijn die gene die als een kip zonder kop achter hem aan hobbele in zijn profetie en zijn woord verkondigen.

  • no-profile-image

    A.H. van Engelen

    Al weer zo'n reactie vanuit die hoek. Het slaat werkelijk nergens op! Het is toch overduidelijk waarom mensen het alternatieve vlees niet kopen. Het is te duur en het is beslist niet beter en bovendien verkeren we in een crisissituatie, waardoor het gros van de mensen (veel) minder te besteden hebben. Uitlatingen als "onesthetisch" en "amoreel" passen perfect bij zo'n figuur als Hans Baaij die - naar ik vernomen heb - bij de varkens in de stal slaapt. Droom zacht wereldverbeteraar en verzin iets anders dan de mensen aan te spreken over hun inkoopgedrag!!

  • no-profile-image

    Herman Schober

    @Mark: [..]Ik zou wel eens willen weten hoeveel boeren finacieel slecht hebben gepresteerd bij de omschakeling naar biologisch.[..]

    Ach Mark, een onbelast geweten is ook winst.

  • no-profile-image

    kani Baal

    Ik ben toch niet gek....

  • no-profile-image

    dirk

    Alsof van Baaij het erg vindt dat boeren uitgeperst worden!!???

  • no-profile-image

    Francine deBruin

    Heren boeren die hierboven een reactie plaatsten, wordt toch eens wakker.Het is toch echt niet anders dan dat jullie boeren uitgeperst worden door de grote supermarkten vecht daar tegen en laat je niet helemaal uitmelken door Albert Hein. Het is toch voor de gekke dat de boeren onder de kostprijs moeten leveren en hun kop alleen boven water kunnen houden door schaalvergrotingen en kostprijsverlaging De kostprijs kan allang niet meer naar beneden bij de boeren want daardoor komt het dierenwelzijn en het boerenwelzijn in de verdrukking.
    De marge die de grote supermarkten er tussen hebben zijn schandalig hoog Daar ligt de grootste boosdoener maar ga niet tegen instanties tekeer die proberen nog iets te doen tegen de grote supermarktketens

  • no-profile-image

    Herman Schober

    Goed dat ook het AGD de term 'fout vlees' nu heeft overgenomen. Want dit vlees is natuurlijk zo fout als het maar enigszins zijn kan. Dat de supermarkten amoreel zouden zijn is nog tamelijk zacht uitgedrukt. Je zou zelfs het ' woord 'immoreel' kunnen gebruiken. Als zelfs minister Verburg al een pleidooi houdt voor 'duurzamer' produceren en meer naarr biologisch vlees en vleesvervangers toe wil, ja dan mag je spreken van een koerswijziging. En Baaij heeft natuurlijk volkomen gelijk dat duurzamer produceren uiteindelijk ook de boer ten goede zal komen, hoewel een azijnpisser op dit forum de goede bedoelingen van Baaij van nature wantrouwt.

  • no-profile-image

    Leen

    "Fout vlees" bestaat niet. Foute mensen wel. Die laten zich betalen door "foute" organisaties als Varkens in Nood en Milieudefensie.

  • no-profile-image

    mark

    Zolang de consument geen verandering wil (betalen), is het ook niet nodig dat wij boeren veranderen want dit zorgt alleen voor kostprijsverhoging. Ik zou wel eens willen weten hoeveel boeren finacieel slecht hebben gepresteerd bij de omschakeling naar biologisch.

  • no-profile-image

    Herman Schober

    @Beter 10 vogels.........: Ook nog argumenten voorradig?

  • no-profile-image

    R.Schut-Hakvoort

    Fout vlees door verkeerd beleid!
    De overheid en politiek neemt geen stelling inzake de ontwikkeling van megastallen voor de intensieve veehouderij. Hiermee wordt de agro-industriële productie van dieren bevorderd. Het gaat niet om 'fout vlees'maar om 'fout beleid'! Deze vorm van produceren wordt sterk beïnvloed doordat de Minister van LNV de innovatie- en andere subsidies voor megastallen stimuleert. Hiermee speelt de overheid de supermarkten in de kaart, deze kunnen voor een zeer lage dumpprijs het goedkope vlees aanbieden aan de consument. De bestaande gezinsbedrijven die graag vóór 2013 de stallen willen aanpassen hebben het nakijken wat subsidiëring en ondersteuning betreft, en moeten door overproductie en oneerlijke concurrentie tegen nog lagere kostprijzen het vlees produceren. Dat leidt tot grote inkomensdalingen en vaak stoppen met hun bedrijf.
    De hap-snap politiek van Minister Verburg om scharrelvarkensvlees en de meatless gehaktbal te promoten zet geen zoden aan de dijk. De gehaktbal met 20% vervangend vlees wordt door Vion in de markt gezet, de grootste vleesverwerkende industrie in West-Europa. Het Burgerinitiatief van Wouter van Eck van Milieudefensie indertijd aan de Tweede Kamer (Boeren met toekomst) had veel goeds in zich, de voorstellen kunnen opnieuw bezien worden. Laten we ons concentreren op een alternatief en kwaliteits product. Hierbij rekening houdend met de normen van de menselijke maat, diervriendelijkheid, het milieu en de leefomgeving. De samenleving wil geen megastallen en is met goede argumenten beslist bereid om wat meer te betalen voor een stukje goed vlees. Bij ons in de dorpssupermarkt is de afzet van biologische vlees het laatste jaar gestegen. En ook regulier geproduceerd varkensvlees kan met voer uit de eigen regio/land/buurlanden al een stuk aantrekkelijker zijn voor de consument en het milieu. Overproductie en lage prijzen verzieken het streven naar goed vlees! Overheid en politiek, luister naar de achterban in de samenleving!
    R.Schut-Hakvoort
    ex-boerin te Lottum

Laad alle reacties (7)

Of registreer je om te kunnen reageren.