Home

Achtergrond 59 x bekeken

Sms-diensten misleiden vaak jongeren

Er moet een einde komen aan misleidende sms-diensten voor jongeren.

Uit onderzoek blijkt dat een kwart van de jongeren wel eens is opgezadeld met een ongewild abonnement op een sms-dienst. Dat blijkt maandag uit een onderzoek door Mijn Kind Online en Digivaardig & Digibewust onder duizend kinderen van 8 t/m 17 jaar.

Vaak zonder dat ze het weten zijn jongeren tussen de 10 en soms wel 250 euro kwijt aan diensten als wallpapers, ringtones en spelletjes voor de mobiele telefoon. Ook kinderen tussen 8 en 12 jaar zijn soms al de dupe van deze misleiding.

Mijn Kind Online zegt dat er met misleidende sms-diensten miljoenen worden verdiend. ,,Ondanks een gedragscode zijn de problemen door de sms-industrie niet opgelost. Regelmatig is reclame slim verpakt in spelletjes, quizzen en prijsvragen.'' Volgens Mijn Kind Online worden de sms-diensten vaak gepromoot via de televisie, met name TMF, maar ook op sites voor kinderen. De Reclame Code Commissie vond die reclames de afgelopen jaren keer op keer misleidend. Uit het onderzoek blijkt dat vooral vmbo-leerlingen vaak slachtoffer zijn van een ongewenst abonnement.

Kind Online is een expertisecentrum voor jeugd en media en helpt ouders en scholen bij internetopvoeding. Digivaardig en Digibewust is een programma van overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties voor het stimuleren van digitale vaardigheden en veilig gebruik van digitale media.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.