Home

Achtergrond 80 x bekeken 4 reacties

'Provincies terughoudend tegenover intensieve sector'

Een groot deel van de Nederlandse provincies staat terughoudend tegenover de ontwikkeling van de intensieve veehouderij.

Dat blijkt uit een inventarisatie van LTO Noord onder de negen provincies die onder de LTO Noord vlag vallen, schrijft Nieuwe Oogst.
Volgens LTO Noord is deze terughoudendheid ontstaan door niet-zakelijke overwegingen. De organisatie is bezig met een inventarisatie van de knelpunten om zo duidelijk in beeld te krijgen hoe de ontwikkelingsmogelijkheden van intensieve bedrijven gewaarborgd kunnen worden.

"Het is een zorgelijke ontwikkeling", vindt Tjerk Elzinga van LTO Noord Gelderland. "Dit vraagt om actie op zowel provinciaal als gemeentelijk en wellicht ook landelijk niveau."

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    LTO-Hater

    Ik sluit me aan bij de argumenten van Frank van den Hoven. Het zou een goed idee zijn om megabedrijven te plaatsen bij verkeersknooppunten. De vrijkomende amoniak zal hier een positief effect hebben op de uitstoot van het verkeer, immers amoniak heeft een neutraliserende werking en slaat de uitstoot neer. Bijkomend voordeel is dat het vrachtverkeer naar en van het megabedrijf meteen dicht bij een snelweg zit.

  • no-profile-image

    Frank van Genne

    De heer Elzinga en de "Boer' die hem krachtig bijvalt zullen zich toch eens moeten gaan realiseren hoe beperkt hun beeld van de samenleving is.
    Allerlei bedrijven worden in hun commercieel handelen beperkt omdat dit nadelige gevolgen heeft voor het algemeen welzijn en onze gezamenlijke welvaart. Een bedrijf kan altijd meer produceren en verdienen als het vrij mag groeien. Maar vanuit de maatschappij stellen we daar grenzen aan. En eindelijk gaat dat nu ook steeds meer op voor agrarische bedrijven.
    Verstandige bedrijven weten ook hoe ze daar mee om moeten gaan: niet proberen door te drammen vanuit je eigen tunnel-visie, maar aanpassen aan wat maatschappelijk gevraagd wordt.
    Succes!

  • no-profile-image

    Frank van den Hoven

    Het is maar net wat je "niet-zakelijk" noemt. Vermoedelijk hanteert men hier alleen strikt economische criteria en/of criteria die alleen in het LTO-straatje passen en noemt men alle andere argumenten niet-zakelijk. Maar daarom kunnen die nog wel (net zo) relevant zijn. Er zijn nog meer belanghebbenden in een gebied dan alleen de landbouw. Het is toch begrijpelijk dat omwonenden bijv. niet zitten te wachten op megastallen in LOG's met vele duizenden varkens en koeien en honderdduizenden kippen in hun landelijke buurtschappen met smalle wegen die daar niet op berekend zijn. Niet handig voor het vele vrachtverkeer dat er gaat komen en die de weggetjes stuk rijden, en de wandelende en fietsende toeristen van de sokken rijden. Dan gooi je de toersitische kip met de gouden eieren weg. Dat vind ik net zo zeer een zakelijk argument als boeren die, begrijpelijk, willen uitbreiden. Maar vestig een veefabriek dan ook in een infrastructuur en ruimtelijk gebied dat daarbij past en erop berekend is zoals Moerdijk en niet in een buurtschapje waar het landschappelijk en infrastructureel niet past.

  • no-profile-image

    boer

    Dat er niet-zakelijke argumenten spelen bij de overweging om een intensieve veehouderij, in welke vorm dan ook, op slot te zetten is wel duidelijk. Elk bestaand bedrijf heeft recht op ontwikkeling. Wat de groene en anti-boer fracties in de provincies willen is een uitsterfbeleid door niet kunnen ontwikkelen. Dit geldt dan weer niet voor robotmelkveehouderijen van honderden koeien. Schandalig beleid waar LTO zich met kracht tegen moet keren!!

Of registreer je om te kunnen reageren.