Home

Achtergrond 186 x bekeken

Promotiebudgetten krimpen 20 procent

De promotie-uitgaven van groente- en fruitbedrijven daalden in 2009 met ruim 20 procent naar circa 10,6 miljoen euro.

Het lijkt het gevolg van de economsiche achteruitgang dat jaar. Dit blijkt uit de reclamemetingen van Nielsen Media Research op radio, tijdschrift en televisie. De grote bedrijven schroefden allen de bestedingen terug. Zo bracht Iglo de uitgaven terug van 2,1 miljoen euro naar 1,4 miljoen. De Nieuw-Zeelandse kiwitelers deden het met 1,1 miljoen euro beduidend rustiger aan dan in het jaar 2008 toen ze met 3,2 miljoen euro de Nederlandse markt bewerkten.

De grootste mediabestedingen staan op naam van Neerlands Glorie dat merken als Hak en Jonker Fris op de markt brengt en steeds nieuwe producten ondersteunt met reclame. Op de tweede plaats staat het Franse bedrijf Bonduelle dat een sterke positie heeft op de conservenmarkt (blik).

Opvallend is de opkomst van zaadbedrijven als Rijk Zwaan. Het bedrijf stak 121 duizend euro in reclame-uitgaven in media. Het bedrijf laat weten dit budget aan zaadverkoop in vaktijdschriften te besteden en niet aan consumentenreclame. Dat doet het bedrijf al enkele jaren. In de top 10 staat ook Inova Fruit dat ruime budgetten uittrekt voor nieuwe appelrassen en investeert in tv-sponsoring.

Het Groenten Fruitbureau staat niet in de top-10 van grootste investeerders. Dit promotiebureau steekt veel geld in campagnes, maar dat kan ook bestaan uit proeverijen. Deze middelen zijn niet meegenomen in de tellingen van Nielsen. Ook hier steekt Rijk Zwaan promotiegelden in, stelt een woordvoerder. Dat gaat vooral om demonstraties voor Salanovasla.

Of registreer je om te kunnen reageren.