Home

Achtergrond 95 x bekeken 1 reactie

Projecten tussensegment op stapel

De supermarktketens Jumbo en Albert Heijn werken aan verschillende tussensegmentprojecten voor varkensvlees.

LTO, Dierenbescherming, vleesbedrijf Vion en supermarktkoepel CBL praten daarover mee. Over drie maanden moeten er concrete plannen op tafel liggen om te komen tot een ruimer aanbod van varkensvlees met één ster van de Dierenbescherming. Dat is volgens Annechien ten Have het belangrijkste resultaat van de gesprekken die de partijen deze week hebben gevoerd.

Het gesprek kwam tot stand onder druk van minister Verburg. Verburg vindt het allemaal te langzaam gaan met duurzamer en diervriendelijker geproduceerd varkensvlees en wilde op deze manier het tussensegment een forse duw in de rug geven. Het tussensegment is nu nog niet groot. Minder dan 1 procent van het varkensvlees valt eronder.

Volgens een woordvoerder van Jumbo supermarkten is de positie van dit bedrijf eigenlijk niet veranderd sinds de bijeenkomst in november, bij de afsluiting van het Comfort Class-project. Daar gaf Jumbo te kennen dat het het liefst al haar supermarkten zou willen voorzien van het Jumbo-Bewust varkensvlees, dat afkomstig is van bedrijven die werken met het Canadese strooiselsysteem.

De Dierenbescherming is tevreden over de resultaten van het gesprek. Een woordvoerder meldt dat er al op korte termijn nadere ontwikkelingen te verwachten zijn. Vleesbedrijf Vion staat in principe positief tegenover vleesproductie voor het tussensegment. "Maar we zitten niet te wachten op een nieuw niche-product. We gaan voor een robuust marktaandeel. Alleen zo kun je ook de vierkantsverwaarding rond krijgen", aldus communicatiedirecteur Marc van der Lee.

Eén reactie

  • no-profile-image

    Han

    Hoe lang zal het duren voor ook deze markt is verworden tot een bulk markt??
    Door de hele keten erbij te betrekken is het een kwestie van tijd en het tussen segment is bulk met alle gevolgen van dien.

Of registreer je om te kunnen reageren.