Home

Achtergrond 302 x bekeken

'Opbrengsten suikercampagne zeer hoog'

Ontzettend hoge opbrengsten en een flinke vorstperiode.

Dat zijn volgens Gert Sikken, directeur agrarische zaken bij Suiker Unie, de kenmerken van de suikerbietencampagne 2009/2010. Hij is bijzonder tevreden over de gisteren afgeronde campagne, die nog nooit zo lang duurde.

Als verbeterpunt noemt hij de planning. "We hebben ons misschien laten verrassen door de hoge opbrengst", vertelt Sikken. "Daarom duurde de campagne langer dan gepland. We moeten op de een of andere manier een betere inschatting zien te maken van de opbrengst. Een groot probleem is dit niet, want de fabrieken konden de grotere hoeveelheden goed aan. Ze draaiden zelfs nog sneller dan we gewend zijn. We kunnen we planning optimaliseren als we de opbrengst beter inschatten."

De lange periode met vorst en sneeuw is adequaat opgepakt, meent Sikken. "Een enkeling moet lering trekken uit het late rooien. Die heeft te veel risico gelopen." Hij benadrukt dat het hierbij gaat om weinig hectares, zo’n 20 tot 30. "Het land werd op een gegeven moment te nat of bevroor. En hier en daar is het in bewaring niet goed gegaan. Dan was de hoop niet goed afgedekt, waardoor aan de buitenkant bieten zijn aangetast. Ik heb het hierbij wel echt over uitzonderingen."

In de laatste week van de bietencampagne krijgen leveranciers 8 euro premie per ton suikerbieten. "Dit is een zeer forse, dekkende premie", stelt Sikken. "Die premie is per dag toegenomen. Zo werkt ons systeem, dat is gebaseerd op de gemiddelde weersomstandigheden door de jaren heen. Dan kun je een keer meer of minder kosten hebben gemaakt."

Sikken hoopt dat een deel mag worden geëxporteerd. "Jammer dat die limiet er is voor de export. De wereldsuikerprijs is hoog, maar we mogen niet leveren."

Of registreer je om te kunnen reageren.