Home

Achtergrond 67 x bekeken 1 reactie

'Middelgrote bedrijven presteren best'

Glasgroentebedrijven van vijf tot tien hectare laten de beste bedrijfsresultaten zien.

Dat zegt Fred van Heyningen, directeur van Rabobank Westland. Het gaat vaak om nieuwere bedrijven. "Mijn ervaring in de afgelopen dertig jaar is dat moderne bedrijven zich beter herstellen na een crisis. Sommige megabedrijven doen het ook nu goed."

Van Heyningen spreekt zich in een interview met Foodlog uit over bundeling. "Als één partij in Nederland alle paprika’s verkoopt en klanten uitsluit om een hogere prijs te halen, dan wijkt een retailer als Lidl uit naar een ander land en investeert daar in productie." De trend van eigen verkoop door verenigingen leidt tot kostenstapeling, stelt hij.

Eén reactie

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Kijk eens aan, onze coöperatieve Rabo ziet krachtenbundeling ineens niet meer zo zitten. Dit kan een leuke discussie worden waar de eerste inzet voor gegeven wordt. Als de supers kiezen voor investeren in productie, waarom zouden producenten dan niet kunnen kiezen voor eigen verkoop. Dan ontstaat er een stabiele relatie tussen de primaire producent, de boer, en de verkopende partij. Links-of rechtsom halen we eindelijk de marge waar we recht op hebben. En als de eerste stap gezet is, gewoon doorzetten en een voorbeeld nemen aan de Rabo, Friesland Campina, Vion etc. Ze zijn na de eerste stap allemaal internationaal gaan opereren. De inkoop in het buitenland schiet dan voor bv. de Lidl niet erg op.

Of registreer je om te kunnen reageren.