Home

Achtergrond 427 x bekeken 88 reacties

Marc Jansen (CBL): boeren moeten eindelijk eens zakelijk worden

'It’s business as usual. Boeren klagen altijd weer over dezelfde dingen, maar realiseren zich niet dat de sector zelf probleemeigenaar is.'

Marc Jansen is directeur Consumentenzaken en Kwaliteit van het CBL, de koepel van levensmiddelenverkopers in Nederland. Hij is mijn vijfde gesprekspartner in de serie ''Waait of stormt het?'.

Waait of stormt het?
Het waait niet harder dan het sinds Mansholt heeft gewaaid. Boeren zijn gewend aan overschotten, quota, boter- en graanbergen en melkplassen. Er is wel iets veranderd. De wind is gedraaid. De consument is allesbepalend geworden. De keten is omgekeerd. Aanbod bepaalt niet meer wat je kunt kopen, de vraag bepaalt wat de aanbieder nog mag leveren. Dat maakt de wind straffer. Overaanbod en keuze zorgen voor een daling van de gevoelstemperatuur. Bovendien zijn er heel veel weermannetjes bijgekomen die een mening hebben over de windsterkte en richting.

Niet vraag, maar aanbod is leidend. Daarmee vormt een verkoper zijn consument. Dat leren de echte marketinghandboeken toch?
Je kunt alles op het schap leggen, maar aan het eind van de rit beslist de consument. Als hij het niet wil, dan blijft het liggen. Hardlopers laten de winkelier geld verdienen, 'schapliggers' kosten hem zijn kop, want hij heeft omloopsnelheid nodig om de concurrentie met zijn buurman aan te kunnen. De consument bepaalt wat hij wel en niet wil.Er is zoveel te koop dat de winkelier een keus moet maken die ook hem laat overleven. Dat kun je vervelend vinden, maar het is zo. De consument regeert. Door de luxe van onze keuzemogelijkheden, is hij echt het begin van de keten geworden.

Albert Heijn besloot onlangs minimaal een ster varkensvlees te gaan verkopen. Dat gaat tegen de kiloknallertrend in en AH loopt er risico mee. Weerlegt dat je stelling niet?
AH, maar ook andere retailers als Coop, Jumbo zien dat consumenten diervriendelijk vlees willen en spelen daarop in. Daarmee nemen ze een risico. Ook een retailer kan zijn verantwoordelijkheid nemen door deel te zijn van de oplossing. De tijd is rijp. Consumenten vragen erom. AH geeft de extra zet.

Gaan supers dan nu snel door met verduurzamen?
We zouden wel sneller willen, maar het kost tijd. De consument moet eraan mee willen werken en hij moet er klaar voor worden gemaakt. Producenten moeten er bereid voor worden gevonden. Dat gaat niet van de ene op de andere dag en wij kunnen geen garanties geven zonder zelf onverantwoorde risico’s te lopen. Vanuit honderden jaren ontwikkeling zijn we gekomen waar we nu staan. Nu we ons als maatschappij beginnen te realiseren dat we een flink aantal steken dringend anders moeten breien, kunnen we dat niet van vandaag op morgen even veranderen. Daar is het ontstane geheel van productie, verwerking, logistiek en verkoop veel te ingewikkeld voor. Er wordt heel hijgerig gedaan. Door de politiek, door NGO’s en zelfs door ministers die beter zouden moeten weten bij zo’n ingrijpend onderwerp. Het belangrijkste probleem zit vóór ons in de keten, maar met name supermarkten krijgen op dit moment de volle laag. Wij zijn de kop van Jut en zouden zo ongeveer alle onduurzame kwaad van de wereld op ons geweten hebben. Dat is onterecht.

Da’s makkelijk gezegd. Verkopers van etenswaren kunnen alle problemen bij hun leveranciers leggen en zelf mooi weer spelen. Winkelieren is tenslotte niet meer dan logistiek, verkoop en onroerend goed exploitatie.
Nogmaals, we kunnen de schappen niet volleggen met producten die mensen niet kopen. Dat kun je winkeliers niet kwalijk nemen, want ze zitten in een keiharde concurrentie met elkaar en hebben stuk voor stuk omloopsnelheid nodig. Daarom zien we het nogal anders. Onze leveranciers zijn niet zielig omdat wij ze onder druk zetten, maar omdat ze niet in staat blijken daar snel op te kunnen reageren. Het is hun vak en dus hun taak om ervoor te zorgen dat ze producten kunnen maken die én duurzamer én meer gewild zijn. De eerste die een product maakt dat aansluit bij de behoeften van bewuste consumenten en zorgt dat die dat beslist wil hebben, komt meteen op het schap. Leveranciers maken zich er veel te vaak makkelijk van af en geven ons de schuld van alles. Wij zitten in de squeeze tussen hun onvermogen en de maatschappelijke eisen van burger en overheid. Ik weet wel dat het niet populair is om het zo te zeggen, maar zo simpel is het. Van de consument en overheid moeten wij ons aanbod even snel verduurzamen en van de leverancier mag net niet te hard gaan omdat hij dat niet zo snel kan. Ook de export zit ons soms in de weg. Leveranciers willen nog teveel 'one-size-fits-all' maken en Nederland is maar een kleine afzetmarkt voor hun. Markten zijn zo ingericht dat alleen de besten overleven. De retail excelleert in zijn ding, leveranciers moeten dat doen in het hunne. Vooral boeren doen zielig bij het publiek. Ik vind dat eerlijk gezegd zwaar overdreven. Ze moeten dringend eens verzakelijken en snappen dat zij, net zo goed als slachterijen en de verwerkers en de handelsorganisaties in AGF producten moeten maken die consumenten willen en waar ze voor willen betalen. Die zijn er onvoldoende en dat lijkt me een uiting van een gebrek aan zakelijkheid en misschien zelfs wel professionaliteit.

Zit er niets iets scheef in de verhouding tussen het aantal boeren en het veel kleinere aantal verwerkers en het nog veel kleinere aantal inkooporganisaties?
Natuurlijk. Maar is dat onze schuld? De verkoopkant is enorm geconcentreerd en geprofessionaliseerd geraakt. Aan de kant van de verwerkers is dat in beperktere mate ook gebeurd. Die trend zal zich de komende jaren voortzetten, mede onder druk van de niet makkelijke marktomstandigheden van vandaag. Vakmanschap is niet genoeg meer. Je moet ook goed zijn in alle aspecten van verwerking en verkoop. Dat geldt dus ook voor boeren. Ze moeten eindelijk eens verzakelijken en professionaliseren. Wat ik zeg betekent niet dat er alleen maar heel grote boeren overblijven. Er is zat ruimte voor kleinere, die bijzondere producten maken. Als het maar goed en onderscheidend is, is er een markt. Maar van zulke producten is gewoon veel te weinig. Bulk wordt niet betaald en kun je dus ook alleen maar in heel grote aantallen maken. Of het nou duurzaam is of niet. Aan die kant zal dus ook op de een of andere manier een flinke concentratie gaan plaatsvinden. De nodige boeren en tuinders zullen uit de boot vallen als ondernemer omdat ze niet meer passen bij de eisen van de tijd. De sector zal niet verdwijnen uit Nederland, maar wel veranderen door opschaling en allround professionalisering en door het ontstaan van niches. Het is aan de boeren zelf hoe dat zal gebeuren. Met veel persoonlijk en verbeten leed of met professioneel en zakelijk verstand.

Rabobank zit met een forse portefeuille in boerenondernemers die met elkaar in 'perfect competition' leven. Wat zou jij doen als je verantwoordelijk voor die bank was?
Ik zou economische normen stellen waar mensen van kunnen leven en die de bank geld opleveren. Aan de hand daarvan zou ik de portefeuille rationeel doorlopen en druk zetten op het saneren – dat betekent 'gezond maken' - van het boerenbestand in Nederland. Een bank moet geen deel van het probleem willen zijn. Daar schiet niemand wat mee op.


Wat zou je boeren en tuinders aanraden?
Ze moeten naar het hele systeem kijken, net zoals wij winkeliers dat doen. Ze doen hun ding in het hele verkoopsysteem en daar moet het in passen. Zoniet, dan is het kansloos. Als je all round professioneel bent, kun je daar echt wat mee. Ik denk dat er mogelijkheden zijn om eigen schappen in te richten. Sorbo doet het. De bladen doen het. Dumeco deed het ooit maar is ermee opgehouden.
Als je voor een super z’n schap beter kunt inrichten dan hij, gaat hij met je in zee. Er wordt veel te veel in wij/zij gedacht. Wij willen best. Graag zelfs, maar je moet wel wat te bieden te hebben dat voor omloopsnelheid zorgt. Liefst voor veel betere. Verticale integratie werkt. Denk aan Willem & Drees en Gijs. Daar is absoluut ruimte voor, want supers snakken naar onderscheid. Ze verwelkomen zelfs concurrentie op onderscheidend vermogen omdat ze daar allemaal een duidelijker kleur van krijgen. Daarom is ook MarQt een heel welkome vernieuwing.

Zal de verdere Europese integratie van inkooporganisaties de positie van boeren en tuinder moeilijker maken?
Nee. Vers is local. A-merken zullen het moeilijker krijgen in houdbaar. Vers niet. Cola, bier, waspoeder en zelfs Knorr Vie zijn makkelijk centraal in te kopen voor een heel continent. Lekkere aardbeien, knapperige kwaliteitskomkommers en verse artisjokken niet. Bijzonder vers krijgt het in zekere zin steeds makkelijker omdat het steeds meer local wordt. Dat geldt zowel voor AGF als voor vlees en zuivel. Voor vlees is er wel een consequentie: als je heel veel meer maakt dan je lokaal opmaakt moet je je afvragen hoe je kunt rechtvaardigen dat je voer uit Zuid-Amerika laat komen, daarginds voor een mesttekort zorgt en hier met een onrendabele overproductie zit en de stront niet terug kunt sturen. Op termijn wordt dat onhoudbaar. Dat zeggen we nu al 20 jaar, maar we doen net of we het niet weten. De Nederlandse vleesindustrie, boeren en slachters, zouden er goed aan doen daar veel nadrukkelijker over na te denken in plaats van alleen maar hun bestaande steeds omvangrijker geworden volume te verdedigen. Ik denk dat dat een vorm van struisvogelpolitiek is. De vleessector moet naar meer kwaliteit en niet naar meer volume.

Wat moet er nou gebeuren om toch sneller te verduurzamen?
Daar moet een duurzame beweging voor ontstaan die het wantrouwen tussen partijen opheft. Tussen zowel boeren en merkloze verwerkers als merkproducenten en winkeliers. Maar vooral ook tussen al die groepen en consumenten en burgers. Er is onvoldoende begrip en ruimte voor discussie over elkaars posities en over de rol die consumenten zelf kunnen spelen. Er moeten bruggen geslagen worden. Mogelijk hebben jullie vanuit foodlog.nl met het 'informatiemerk' een interessant voorstel gedaan om de boel niet verder te polariseren maar om consument en producent via openheid van informatie weer aan elkaar te klinken. Het zou kunnen helpen. Ik ken de details nog onvoldoende maar kijk er met belangstelling naar.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Teun Tuinder

    Wij zijn toch niet gek.........Veel supermarkt ketens lallen dat zij de goedkoopste zijn. Iemand moet daarvoor bloeden. Dat is vaak diegene die het zwakst is.Helaas voor de boer en tuinder. Er is een aanzet tot mogelijke verandering. De slogan moet worden: Wij zij niet de goedkoopste maar wel de meest duurzaamste..... Dan durven boeren en tuinders waarschijnlijk meer uit hun schulp te kruipen. Boeren en tuinders zijn niet voor niets wat achterdochtig.Daarvoor zijn zij al te vaal teleur gesteld.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    Goede vraag @Paul !!!... Het lijkt er verdacht veel op dat de Co-ops een grote hekel aan Marketing hebben!!!... Het zal zo gaan als bij de bloemen, produceren in het buitenland en vermarkten via de Verenigde Bloemenveiling Aalsmeer, (VBA). Op die manier blijft de Groothandel/Tussenhandel voorzien van overaanbod en lage prijzen!!!... De nederlandse producenten mogen met tranen in de ogen toezien, wat er gebeurd in NV Nederland. De innovatieve ondernemer, die gevoel heeft voor marketing en de consument weet te imponeren, kan misschien via een schap in de super of een winkel aan huis (o.g.t. prefereert het laatste als de locatie goed is), nog een extraatje verdienen!!!... Voor de Bulkproducenten komt de wind uit een andere richting zegt meneer Marc Jansen.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Teun, even kort. In de supermarkt liggen toch ook aardappelen, aardappelproducten en graanproducten?

  • no-profile-image

    boerin

    Wat de "walvis" niet kan copieren, slokt zij op, en de producent kijkt toe. Daar zit de onzakelijkheid van de producent.
    Aansluitend op Paul Jansen: Waarom pakken onze coops deze initiatieven niet op, voordat ze opgeslokt worden. Zijn de coops (en dus de leden) bang dat het ten koste gaat van de conventionele produktie/omzet? Zijn ze bang dat het hun dwingt tot differentiatie?

  • no-profile-image

    Hendrik de broer van Gait

    Zowaar een intervieuw met iemand die precies weet waar het om gaat. (de consument). Boeren die alleen denken dat ze door meer produceren kunnen overleven (Annechien en de meeste LTO érs) zijn echt zielig.

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Het fragment: http://content1b.omroep.nl/2d607c7d5178312f73d6ab1f2b9474ec/4b608798/radio1/vara/radiokassa/20100127-13.mp3 ............... het fragement zit ergens op 75/80% van het balkje dat verschijnt als je het fragment opent. Als je het eerst even helemaal laat 'loaden' hoef je de rest niet te beluisteren.

    Het is een deal tussen VION en AH. Jumbo Bewust slacht niet bij Vion (toch?) en zal nu een positie moeten kiezen. Echt, ook daar is het aan de boeren om zich te tonen. Ik sprak vanmiddag met een retailer die hier volgende week verschijnt (ik hou het nog even spannend, dus noem mijn gesprekspartner niet). Hij zei: alsjeblieft: wij willen boeren om ons te kunnen onderscheiden, maar laten ze dan ook echt onderscheiden zijn.

  • no-profile-image

    Teun Tuinder

    Dat financiën een grote rol spelen is gewoon een feit Dick. Ik vraag mij dan ook hard op hoeveel slagkracht de agrarisch coöperaties nog hebben. Ik begrijp maar al te goed dat financiële belangen een rem kunnen zijn op nieuwe ontwikkelingen.-----Ik heb dat programma over een spruitenteler en Plusmarkt ook gezien......die spruitenteler leek mij nou niet bepaalt heel erg gelukkig .............huh

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Wat moet er gebeuren? Bestaande of nieuwe land en tuinbouwcooperatie zal zich moeten onderscheiden op basis van product en productiewijze. Vervolgens met handel en retail convenanten sluiten om deze producten tegen een minimale meerprijs in het schap te krijgen of een nieuwe supermarktketen opzetten. Het eerste is wellicht eenvoudiger in de concurrentieslag, het tweede is beter om volledige marge in boerenhand te houden. Bijkomend verhaal is de hoeveelheid product en de actieradius. Zo, Dick Veerman blij?

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Dick, laat de aap maar in de mouw. Niks communisme maar een systeem waarin de basisproducent voor een hoogwaardig, geleverd, product een redelijke vergoeding krijgt. Geen geld om een product te maken, zoals nu in "vrije" markt al wel gebeurt, maar geld beuren voor je geleverde kwaliteitsproduct. Met alle toeters en bellen van eisen eraan. De economie van de eer kent weinig betalende klanten. Ik heb al voldoende complimenten gekregen op mijn manier van varkenshouden echter die andere vorm van waardering is tot nu toe uitgebleven. Alleen het tijdig onderkennen van het niet functioneren van het liberale systeem heeft mij voldoende ruimte gegeven om relaxed te overleven.

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Ik vroeg meer naar de propositie dan naar de strategie. Maar als we het daar dan toch over hebben: wat is de strategie van jullie coops, cq. wat zijn de strategieën van de coops? Als we nou net doen of ook de Vion er eentje is per gedelegeerd aandeelhouderschap, probeer het dan eens te definiëren voor: de bloemenveiling, voor de Greenery, voor Friesland Campina en voor Vion.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Dick, die creativiteit van coöperaties of coöperatiebestuurders komt vanzelf als ze het product direct moeten vermarkten zoals dit zou kunnen gebeuren bij boerensupers. Dan is de cirkel rond: gebundelde aanvoer, gebundelde (directe) afzet, én de noodzakelijke creativiteit van de bestuurders van onze coöperaties om het maximale uit onze producten te halen. En dáár kunnen ze op afgerekend worden, waarbij de smoes "ik kan niet meer vangen bij de verkoop" niet meer opgaat. Ze zijn eindverantwoordelijk, en afrekenbaar geworden door deze aanpak. De eigenaar/boer heeft dan nog één kengetal: wat blijft op het eind van de rit aan marge over.

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Er worden hier vragen gesteld ten aanzien van cooperaties: zijn ze democratisch, zijn ze er voor de boer of is de boer er voor hen? Er is nog een andere vraag: zijn coöperaties wel voldoende professioneel? Stellen boeren zich die vraag weleens?

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Beste Hamstra, zoals al gezegd ligt de oorzaak van de drang naar ongebreidelde groei ook aan de eerzucht van bestuurders. En vergeet vooral niet een flinke portie eigenbelang bij deze groei. De salarissen van bestuurders zijn gerelateerd aan de omzet van een onderneming. Ik grijp weer terug naar de coöperatieve Rabobank toen ze nog van ons was. De bankdirecteuren van destijds stonden in de rij om te fuseren. In het belang van de leden zeiden ze met droge ogen. Mis poes, er is geen enkel lid beter van geworden, en de klant al helemaal niet. De leden werden overboord gegooid, en de klanten konden naar het dorp verderop fietsen. Degene die wel beter werd was de bankdirecteur die de strijd achter de schermen won, en ná de fusie de nieuwe directeur werd van de gefuseerde bankcombinatie. Iedere boer kan zich dit spel bij "zijn" bank wel herinneren Misschien is dit wel een goed voorbeeld hoe het m.i. er heden ten dagen aan toe gaat bij onze coöperaties. Maar mijn grootste angst is dat de einduitkomst voor ons boeren dezelfde wordt als bij de Rabo. Als het er straks op aan komt worden de leden buitenboord gezet met een mooi verhaaltje over externe financiers, vervolgens de vestigingen in Nederland gesloten, en de dan regerende bestuurders maken mooie sier met een onderneming die oorspronkelijk van de boeren was.

  • no-profile-image

    Teun Tuinder

    Elders op het agd staat inmiddels een interessant artikel. De NMA gaat haar aandachtspunten wat verleggen.Niet enkel de laagste prijs is maatgevend.......eindelijk daar kunnen we wat mee...........

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Is met de Volwaard kip het antwoord niet gegeven? Nichemarkten worden getoloreerd totdat zij het niveau bereiken dat er grotere omzet in gehaald kan worden. Dan komt de walvis. Die vraag die ik eerder stelde, en toen werd het stil, waarom hebben VION, Campina en Greenery geen eigen schapruimte en waarom is Dumeco er mee gestopt?

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    "Waarom lukt het dan Vlaamse Reuzen niet", schrijft onze discussieleider Dick Veerman. Het is waar Dick, nu wil ik Hans Brasil citeren; zij moeten eerst afkicken!!!, van hun extreme productiedriften, denkt ook o.g.t. Pieter Ruijmgaart heeft gekozen voor zelfvermarkting, zeer verstandig vind ik dat!!!... Daarmee ontloopt hij alle frustratie's waar de megaproducenten nu mee worstelen!!!... Nu weer, to the point !, waarom lukt het die Vlaamse Reuzen niet?. Wij staan nu aan het begin van het omdenken wat nu nog op zeer beperkte schaal plaatsvindt. Er wordt nog te veel geprotesteerd en te weinig gerealiseerd dat de sector zelf de problemen gecre-eerd heeft, aldus Jansen. Persoonlijk denk ik als de wereldmarkt niet aantrekt (dus de prijzen niet stijgen) zullen alternatieven in versneld tempo tot stand komen. Daardoor zal zeer waarschijnlijk ook het geloof in specialisatie en schaalvergroting afnemen. Maar Boerin USA, merkte reeds op, zelfvermarkting is niet voor ons allemaal een optie. En voor hoeveel productie/en via een boerenmarkt/super afzet gerealiseerd kan worden, is ook dé grote hamvraag?, ook dat is beperkt, denkt o.g.t.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    "Nu nog een referendum of krachtenbundeling van de leden", schrijft dé @Melkveehouder,. U ziet het goed, als het zo verder gaat, als het nu gaat. Blijven de leden elkaars concurent!!!... Misschien kunnen de leden beter vooraf, de koppen bijelkaar steken. Door een bijeenkomst te organiseren, van gedachten te wisselen en aan het eind van de bijeenkomst/vergadering, een REFERENDUM !!!... Als de leden dan de stemming bekendmaken, weet ieder voor zich, wat hem of haar te doen staat!!!... Goed idé, Melkveehouder,.

  • no-profile-image

    Robert Bergenhenegouwen

    Het "wij en zij" is ook in mijn verhaal duidelijk zichtbaar. Aan uw club de handschoen om daar verschil in aan te brengen.

  • no-profile-image

    Han

    In dit verhaal zit de uitkomst van Josien haar discussie over boer en consument. Het is alleen niet DE oplossing voor DE landbouw. De oplossing voor de landbouw als geheel bestaat niet. Uit dit verhaal blijkt dat de super snakt naar Vers en Lokaal. Helaas De landbouw wenst dit niet te maken het is geen BULK en kost dus aanpassing van de productie, maar vooral van DENKEN en DOEN. Als de landouw blijft tegen worstelen zullen ze de boot missen. In alle landen om ons heen wordt aan de trend >local en fresh< handen en voeten gegeven, zelfs Amerika is hier als bulk producent al 20 jaar mee bezig en ziet elk jaar een belangrijke uitbreiding. Helaas Nederland dat zich de VOORLOPER in de wereld landbouw noemt doet NIETS, klaagt alleen en wijst met zijn vingertje naar de andere keten spelers. Dat op dat moment 4 vingers naar hem wijzen ontgaat hem. Ik het al eerder geschreven de BIOLOGISCHE sector heeft deze trend begrepen en doet de vermarkting al jaren zelf en heeft nu de weg omhoog gevonden.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    Als je voor een Super z'n schap beter kunt inrichten dan hij,gaat hij met je in zee!!!... -Er wordt veel te veel in wij/zij gedacht.- Graag zelfs, maar je moet wel wat te bieden hebben dat voor omloopsnelheid zorgt!!!...;aldus meneer Marc Jansen. Zo zien jullie maar weer, er worden kansen geboden, voor boer en tuinder!!!... Als ik meneer Marc Jansen, goed begrepen heb zitten de supers niet op Bulk te wachten, dat is er al genoeg!!!...

  • no-profile-image

    Teun Tuinder

    Nou dat kan wij zo zijn.Het schap moet vol. Neem paprika. De grote supermarkten zitten per dag te rekenen waar zij zullen inkopen. Hier in Nederland of in Spanje. Vers?? S Morgens in Murcia oogsten andere dag in de avond in de schappen. Zo gaat dat. Als men vers met dicht bij gelegen verwart dan denk ik dat dat niet goed gaat. De schone productie wijze moet mede voorop staan.DAAR zijn wij op sommige gebieden toonaangevend in.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Teun, hoeveel wij op deze manier gaan vermarkten? Dat hangt af van ons aandeel in de supermarktketen(s) Juist daarom moeten we zeggenschap (meerderheidsbelang) in de verkoopkanalen hebben. En verwerven we die zeggenschap op termijn ook in het buitenland, dan wordt ook daar Nederlandse melk afgezet in de supers. Daarom zei ik ook collectief, en op termijn internationaal opereren. Dit zal voor velen klinken als een utopie. Maar je kunt wel neerslachtig redeneren 'dat lukt nooit', maar vergeet even niet dat multinational Friesland Campina amper 40 jaar geleden is ontstaan uit Sibema. Een klein fabriekje uit het zuiden des lands, naar ik meen gespecialiseerd in verwerking van melk tot ijs met eigen afzet. Opgezet met boerengeld. En de Rabo 100 jaar geleden? Een initiatief van enkele boeren om armlastige collegae te hulp te schieten. De geweldige resultaten zien we allemaal met eigen ogen, jammer genoeg zien we er in de beurs nu te weinig van terug. Daarom opnieuw oppakken, leren van de fouten uit het verleden, en de winst niet meer uit handen laten glippen. En ook al hebben we maar een substantieel aandeel, je hebt een stem in de prijsvorming en kwaliteit van je product. En dát is al grote winst. En lukt het niet, dan verkoop je toch gewoon je aandelen. Is nog altijd beter als het geld in de dode hand kwijtraken.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Goeie opmerking Piet. Wel moet vooraf aan een referendum het verhaal goed worden uitgelegd door de juiste mensen. Als mensen het niet begrijpen, en vervolgens aangeven er niets in de zien, is de koren op de molen van de tegenhangers wat in de publieke opinie direct zal worden aangegrepen om een initiatief in de kiem te smoren.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    @ Melkveehouder,.Een goede voorbereiding is héél belangrijk, dat ben ik hélemaal met u eens. Tekst en Uitleg noem ik dat ook wel eens. Beter langzaam maar zeker, en beslagen op het ijs komen!!!... Haastige spoed is zelden goed.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    Toch ben en blijf ik ervan overtuigd, dat de kortste weg de voordeligste en de meest economische is, direct van producent naar consument!!!... Zulke mensen/ondernemers als Pieter Ruijmgaart geven het voorbeeld. Waarom zouden wij het moeilijk maken, als het eenvoudig ook kan ??? Geacte mede discussieérders hebben jullie berekend hoeveel % (procentjes) de consument meer betaald dan, dat de producent ontvangt ??? Calculeer en ga iets doen, wat de "Walvissen" (citaat: Paul jansen) niet kunnen copieéren!!!... Natuurlijk is een referendum een goede zaak, al is het alleen maar om de stemming te peilen!!!... Maar elke boer/tuinder/ondernemer, is één individu en denkt/handelt individueel, tot nu toe hebben wij mogelijkheden beschreven en overdacht. Wij zouden ook kunnen vragen aan de lezers, hoeveel animo er is, om mee te doen in bij voorbeeld; een boerensuper ???

  • no-profile-image

    de gewone man

    Voldoende voedsel is voor iedereen van straregisch belang.
    Toen wij produceerde voor de export van de verwerkende industrie(en deze alle landbouwsubsidies verbruikten)was er in de EU ieder jaar opnieuw meer aan landbouw subsidies uitgegeven dan er was begroot.
    Sinds de inkomens subsidie rechtstreeks aan primaire producenten is en wordt verstrekt;zijn de landbouwuitgaven van de EU pas binnen de jaarlijkse begroting gebleven.
    En verdient de EU zelfs heel veel aan de land en tuinbouw.
    Voor een jaar of wat terug lag er € 500 miljoen ongebruikt bij EU LANDBOUW.
    Deze zijn uitgegeven om gallileo de lucht in te schieten.
    Iemand van C.B.L.weet nog niet dat land en tuinbouw het grote zo niet grootste tandwiel?vliegwiel van de economie is en wordt gebruikt.

  • no-profile-image

    Teun Tuinder

    Wat wil jij allemaal in de schappen krijgen melkveehouder? Jullie produceren bulk. Echt daar zul je nooit iets aan verdienen. Dus toegevoegde waarde. Ben ik ook een voorstander van......dus je moet producten hebben die in de schappen verhandelt kunnen worden. Dus productontwikkeling. Maar daar zijn nou net onze coöperaties mee bezig .Ik zie ook de vlaatjes en de toetjes in mijn plaatselijke supermarktjes...... Moet dan de rol van FC veranderen?----- Je weet ik zit in de glastuinbouw maar denk wel mee....

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Teun, de centjescoöperatie is niet meer van ons. Die hebben we uit handen laten glippen. Jammer, zeer jammer dat onze vroegere boerencoöperatie nu van ons plukt in plaats in plaats van iet toevoegt aan ons bedrijfsresultaat. Maar goed, het is zo gelopen en wellicht goed als lesmateriaal voor een andere discussie.
    Terug naar de kern. Ik ben het met je eens dat de coöperaties die wel van ons zijn, misschien beter de centjes kunnen investeren in het verkoopkanaal dan in het versterken van de "verkoopmacht". Met een weinig zuivere rol van onze eigen Nma, en de Europese mededingingsautoriteit, is dit een doodlopende weg. Marktmacht in de afzet wordt nauwlettend gevolgd en de kop ingedrukt. Onze coöperaties worden gedwongen fabrieken af te stoten als ze te machtig worden. Weg centjes. Tweede punt is de investeringen in A merken voor meer marge. Prima, totdat de supers zien dat de marktmacht van een A markt te groot wordt. Ze kopieëren het concept, en maken er met veel bombarie hun huismerk van. Weer weg de investering en beoogd rendement van onze centjes. Al met al blijft het achter de feiten aan hollen. We worden financieel leeggezogen. En zuur genoeg verdient onze oude coöperatie de Boerenleenbank er het meest aan. Ik ben het helemaal met je eens dat we als leden van onze boerencoöperaties de bestuurders zouden moeten verplichten gezamelijk aan tafel te gaan om afspraken te maken over investeringen in de directe afzet. Als lid hebben we die macht, nu nog een referendum of krachtenbundeling van de leden.

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Melkveehouder, excuus als ik je verkeerd las!!! Dat staat dan bij deze. Ik blijf geïnteresseerd in mijn vraag over de Vlaamse reuzen. Alleen Piet ging daar wat breder op in en stelt dat er een reatief gemakkelijk te ontwikkelen markt is voor klein. Ik denk dat ook. ............................
    Melkveehouder vindt voorts dat er een antwoord moet komen op de vlgde vragen van Paul Jansen uit Aalten: "1) waarom hebben VION, Campina en Greenery niet het beheer over schappen in de super? 2) Is hier het ontbreken van de vraag over kruissubsidie van toepassing?".......................

    1) ik zou zeggen: omdat het productiebedrijven zijn die nog altijd onvoldoende marketingcompetenties hebben weten te ontwikkelen. 2) cross-subsidie is een substantieel onderdeel van het business model van de super. Vers maakt de winst. Zeker bij AH. In vers vraagt AH echter ook om innoverende concepten. Waarom zouden zulke bedrijven tegen goeie producten zijn? Antwoord daar ze niet tegen: die komen er niet, cq. half of slecht ingevuld. .....................Terug naar Paul nog even. Hij zegt dat Volwaard het bewijs is dat de super de boer de nek omdraait. Daar ben ik het zeer mee oneens: het feit dat dat gebeurde mag de boer verwijten aan Plukon, ZLTO en de Dierenbescherming (in die volgorde). Niet aan enige super. Het zijn harde woorden maar ik meen het: het is louter marketingincompetentie van die drie organisaties. Je moet je dus als boer afvragen wat dat gaat betekenen voor de toekomst: zijn je koepels en de door jou duur betaalde verkooporganisaties wel voldoende klaar voor de 21 eeuw?

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Hamstra, dat is een heel harde beschuldiging. Hoe kan het dat de boer arm is en van leningen zijn dagelijkse brood betaalt en zijn bestuurders en cooperatiebestuurders met hun (te?) ruime organisaties er best aardig komen? Zij werken voor jullie? Als het niet goed is, waarom gaan jullie dan niet naar het Malieveld of voor mijn part de Spoorlaan in Tilburg? Dat zeg ik scherp, maar het is natuurlijk ook waar: als het waar is, moet je er naar handelen. Velen vinden dat kennelijk niet nodig, cq. onterecht.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Dick, waar lees jij dat ik schrijf "dat Jansen zich tegenspreekt omdat de supers de boeren verdeeld zou houden om ze tegen elkaar uit te kunnen spelen"?
    Wat ik heb geschreven is dat Jansen zich tegenspreekt door enerzijds de opmerking te maken "dat de supers van de overheid en consument moeten verduurzamen", en vervolgens schrijft dat de consument voor duurzaameheid moet willen meewerken, en dat de boeren eens moeten leren producten te maken die de boeren willen. Wat ik heb willen neerzetten is dat de consument wil, de boer wil, maar de supers willen dit niet. In ieder geval heb ik in mijn perceptie echt niet datgene geschreven zoals jij dat schetst Dick. Ook wil ik Paul Aalten bijvallen en vragen om beanwoording van zijn vragen. Dan kunnen we verder met de discussie.

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Dick, ik ben nieuwsgierig. Speelt het alleen tussen Dierenbescherming, LTO en AH of is JUMBO als grondlegger, net als bij Volwaard, toeschouwer? Heb je ergens een fragment van Kassa-radio?

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Bedankt, ik ga zoeken. Er zit in ieder geval beweging in de materie.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Dick, ik denk op een manier zoals dat overal gaat. De werknemer moet zijn baas goed uitleggen waar hij mee bezig is, en waarom. De werknemer draagt verantwoording tot een zekere hoogte, maar wordt uiteindelijk afgerekend op zijn resultaten. Bij het aannemen van zo'n werknemers wordt vóóraf bepaald wat van hem verwacht wordt, en hij krijgt een proeftijd. Tevens wordt het salaris vastgesteld aan de hand van zijn prestatie. Zo hoort het ook gaan bij onze coöperaties. Met één woord; transparantie en zakelijke duidelijkheid voor de eigenaren.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    Uw angst is denkbeeldig (realistisch) @Melkveehouder!!!... De co-ops weten niet meer hoe zij met moeilijke situatie's, zoals nu, om moeten gaan. Daarom het grote stilzwijgen bij onder andere FC. Uiteindelijk laten zij zich opslokken door ''Het Kapitaal'', waar de boeren en tuinders, leden dus, geen vat meer op hebben!!!...

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Teun, ja!!! Dat denk ik. En nee, ik denk niet dat je te vroeg schiet. Ik zou bijna zeggen integendeel. Willem & Drees zijn er een voorbeeld van. Opgezet door 2 ex-Unileverjongens met een hart en een houding die passen bij nieuwere tijden, maar tevens bij Marc Jansen's oproep tot een zakelijker boerenketen die werkt met excellente marketeers. Die twee werken zich het schompes al zitten ze niet met hun handen in de grond en al zullen ze nog heel hard moeten doorwerken, maar hun begin is er. Er zijn nog vele van dit soort concepten te bedenken. Ook in vlees, vleeswaren en zuivel.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    Geachte Boerin USA, ik denk ook dat de Coöps bang zijn!!!... Niet alleen de coöps, ook de particulieren!!!... Bang voor verandering, bang voor vernieuwing, bang voor een vergissing. Bovendien krijgen vooral de coöps, steeds meer vragen, die zij niet beantwoorden kunnen, of willen beantwoorden. Kortom moeilijke tijden voor producent en veredelaar. Wij moeten niet vergeten dat de handel en de veredelaars ook zorgen hebben, in verband met de concurrentie onderling!!!... Maar uiteindelijk moet de producent het gelag (de kosten) betalen!!!... Zolang het aanbod groot is of blijft, ten opzichte van de vraag, zal de producent weinig of niets te lachen hebben. Goed niet Doemdenken, maar Bloemdenken, hé Teun de Tuinder. Welterusten allemaal !!!...

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Nee Teun, wij produceren geen bulk. Wij produceren een grondstof die voor vele toepassingen inzetbaar is. Zoals je al opmerkt zijn dit b.v. toetjes, yoghurt, pudding, gewoon volle melk, of zoals je wilt halfvolle melk of koffiemelk. Maar ook een grondstof voor chocolade, de pharmaceutische industrie ect. ect. Kijk, en als die producten komen in ónze schappen als ze geproduceert zijn van de grondstof van ónze aandeelhouders in de supers. En zo gaat het dan ook met de aardappelen van mijn collega akkerbouwer, maar ook met de chips als die geproduceert zijn uit aardappelen van ónze aandeelhouders. Vleeswaren, van kippenbouten tot varkenshazen, van droogworst tot konijnenbouten van ónze aandeelhouders. Ook champignons en asperges, boontjes en erwten van ónze aandeelhouders. Tot zelf de stroom van vergistingsinstallatie's van ónze aandeelhouders. Zie je Teun wat ik bedoel? En dat is pas het begin van de lijst. En wat boeit me de winst op pampers die er niet is. Nee, de mega winsten die de supers nu draaien op vooral jouw verse groenten, en het topvlees van mijn collega varkens- of de lekkere eieren van collega kippenboer. Die winsten wil ik terug zien vloeien in jullie en mijn portemonnee, zodat we een lange neus kunnen trekken naar de mensen die er nu met een onevenredig groot deel van de marge er tussen uit knijpen. Snappie?

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Ik heb even een stukje tekst gejat. Misschien helpt het? =======Succesvolle marktproposities kun je gestructureerd ontwikkelen

    Ondernemingen willen groeien en zoeken daarom continu naar nieuwe mogelijkheden. Innovatie is een vereiste om nieuwe marktmogelijkheden te creëren en te benutten. De complexiteit en impact van marktproposities variëren sterk: van nieuwe producten of diensten via marktconcepten voor specifieke doelgroepen tot volledig nieuwe businessconcepten.

    Nieuwe marktproposities moeten het verschil maken. In onze aanpak stellen we daarom een aantal elementen centraal:

    * Bepalen van de area of opportunity: het meest kansrijke gebied voor de onderneming om nieuwe marktproposities voor te ontwikkelen.
    * Value innovation, waarin we marktproposities altijd benaderen vanuit voordelen voor de klant.
    * Proberen vast te stellen waar het bedrijf best of the world in kan worden.
    * Verzamelen van echte insights over markt en klant door inleving in die markt en klant. Niet alleen op basis van ratio en feiten, maar ook vanuit buikgevoel.
    * Hanteren van reversed benchmarking om ons juist van concurrenten te onderscheiden.
    * Inzetten van gestructureerde creatieve technieken om vanuit insights tot nieuwe marktconcepten te komen.
    * Vertalen van ideeën voor nieuwe proposities in samenhangende marktconcepten.
    * Ervoor zorgen dat het marktconcept ook realiseerbaar is door de organisatie

  • no-profile-image

    Paul Jansen

  • no-profile-image

    a hamstra

    L.T.O. / Z.L.T.O die zijn het die elk boeren in statief de grond in boren, wetten aanbevelen. waardoor boeren onmogenlijk word, die de markten hebben weg gevaagd, coöperaties hebben laten fuseren.zelfs de slager moest er aan geloven.
    . rend ac, de GROOTSTE fabriek van onze, vakorganisatie wringt zich in alle bochten om het alleen recht, om de prijs hoog te kunnen houden die ze de boer in rekening brengen voor hun kadavers/ slachtafval enz, systematisch word de boer letterlijk en figuurlijk afgeslacht.
    door zijn vakorganisatie, en toegegeven daar
    zouden ze wat aan moeten doen.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    Ja @Huib, ook dat is waar!!!... De boeren beschuldigen de burgers dat ze knakenpoetsers zijn en omgekeerd beschuldigen de burgers de boeren van alles en nog wat, vreemde toestand. Meneer @Hamstra, uit Ermelo gaat wel wat kort door de bocht, maar het geeft wel weer hoe de stemming is!!!... Net als Dick zeg ik ook; op de Barricaden!!!!!..... Maak de Belangenbehartiger's en de Co-operatie's maar wakker!!!!!..... Succes!!!...

  • no-profile-image

    Teun Tuinder

    Dick ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat jij een ander economisch model voorstaat. Dat is me nog al wat!!!!!! Met name in een sector waarin de meeste ruwe vorm van het kapitalisme tot uiting komt. -----Inderdaad ik ben ook voor een aangepast kapitalistisch systeem. Ik blijf bij mijn standpunt dat duurzaamproduceren net zo een belangrijk productie middel moet worden dan kapitaal en arbeid. In feite zelfs belangrijker. Of dat met linker of rechter schoenen moet zal mij om het even zijn. Zolang Teun maar met zijn beide goede rubberen laarzen in de vette rivierklei kan staan.

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Helemaal eens met Teun. Aanvullend op mijn vorige: hoe communistisch is het huidige kapitalistische landbouwsysteem? Anders gezegd: hoeveel landbouwbedrijven moeten overleven op basis van uitgekeerde subsidies en toeslagen?

  • no-profile-image

    Teun Tuinder

    Waarom zou een coöperatie haar strategie wijzigen? Ik heb uitgelegd dat Flora Holland bijvoorbeeld haar begroting altijd rond krijgt. Vergeet niet dat de financierders van deze coöperaties OOK zekerheid willen. Ik ben het met je eens dat onze coöperaties het voortouw moeten nemen. Gezamenlijk. Hoeveel coöperaties hebben wij eigenlijk in de sector....?

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Vergaderboer schrijft recent over de coöperatie: http://www.agd.nl/105356/Algemeen/CV-blogger/Vergaderboer.htm Hij voelt dat er iets mis is gegaan. Maar wat? Hij focust op de coöperatie die een gewoon bedrijf is geworden. Die boeren gewoon als grondstof neemt. Die directeuren heeft die boerenbestuurders drie keer in hun zak steken door hun opleiding en brede zakelijke ervaring. En die de boeren terugbrengt bij de crises aan het einde van de 19e eeuw. En toch is het de vraag of dat alles is. Marc Jansen wijst op de noodzaak van een professionelere, allround boerenstand. Boeren hoeven geen intellectuelen te zijn of een MBA op zak te hebben. Ze moeten wel beschikken over professionele bestuurders en al even professionele coöperatieve bedrijven. Volgens Rutte schort er iets aan de laatste. Hij zegt het bot zoals hij is. Jansen zegt echter niets anders. Maandag verschijnt hier een interview met een man die dagelijks leiding geeft aan vers in een grote supermarktketen. Hij zal dat punt nog verder aanscherpen. Bij mij begint het zo langzamerhand te dagen dat boeren en boerenbestuurders die ene cruciale vraag niet stellen: op basis van welke criteria rekenen we onze coöperatie-bestuurders eigenlijk af? Als je die vraag niet stelt anno 2010 ga je voor het gaas.

  • no-profile-image

    Teun Tuinder

    Dick ik beperk mij tot Flora Holland.Het hangt er maar vanaf welk lid naar deze coöperatie kijkt. Een snijbloemen teler heeft een heel andere kijk op de veiling dan een potplantenkweker. De ene zal deze veiling niet professioneel vinden en de ander waarschijnlijk wel. Dat heeft te maken met de mate van import uit de gehele wereld. De snijbloemenkweker heeft hier meer last van dan de potplantenkweker.-----De gemiddelde kweker kan ontzettend moeilijk beoordelen of de coöperatie voor hem het uiterste uit de markt haalt. Bijna niemand kan alles over zien.Te complex.Ik stel wel vast de coöperatie tot voor twee jaar de jaarcijfers bejubelde met het feit dat zij weer zoveel procent meer omzet had gedraaid. Teun had allang in de gaten dat dit kwam door de gigantische invoer van producten uit Afrika.......De coöperatie draaide dus prima maar de telers draaiden maar magertjes. De coöperatie is dus geen afspiegeling meer van haar eigen leden.------Misschien is het economisch krachtenspel wel zodanig aan het veranderen dat Flora Holland internationaal een redelijke speler is maar haar leden in feite steeds minder belangrijk worden.Vergeet ook niet dat de handelaren op deze veiling ook een heel grote vinger in de pap hebben. Dus als je als kweker vindt dat er niet voldoende voor jou gewerkt wordt dan ben je al gauw een zandkorrel aan het strand.

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Wat ik vind, vind ik niet meer terug, ====
    Er is wel een wezenlijke overeenkomst tussen systeem en kwaliteit. De richting die Dick op wil is een keten opzetten die zich onderscheid op kwaliteit. Prima, maar als het kwaliteitsniveau opgekrikt is gaat het systeem weer werken. Voor degene die mijn vorige reactie ook kwijt zijn: de tredmolen. Ander wezenlijk verschil is er ook door het steeds aanwezig zijn van bergen voedsel. In andere "speeltjessectoren" zijn het hype's die de markt maken. Internet is een nieuwe markt, voedsel is een gewoontemarkt. Gelukkig hoeven mensen niet voor de deur van de super te gaan liggen omdat er slechts een dag per week groente en vlees beschikbaar is. Het zou voor de cooperaties wel excellent zijn om zich weer zichtbaar te maken voor consumenten. Grappig dat er nu bij buitenhof over onderwijs gesproken wordt over defuseren. Ook daar begint men het licht te zien!!

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Paul, nou komt de aap misschien wel uit de mouw: wil jij niet gewoon, zoals in de oude Soviet Unie, fabrieken voor rechter- en linkerschoenen. Dan ben je van de concurrentie af en gaat verder alles zijn gangetje. Het werd daar een heel saaie bedoeling waar zelfs geen lekker tomaatje of een vetter varken meer werd uitgevonden. Ik meen dat ze bij de opruiming van de SU enorme schoenenbergen hebben moeten opruimen.////////////////////////////////// Alle gekheid op een stokje. Er moet een vorm van concurrentie zijn. Die kan op twee assen lopen. Geld (dan gaat de tredmolen werken, onvermijdelijk, maar small is beautiful is een heel andere soort tredmolen dan de massale waar 'links' boerenland zich misschien wel een beetje stereotiep in vast denkt) of Trots. De trots van de ene boer die een beter varken wil maken dan de andere en van de ene slager die een betere worst draait dan de andere. Het gaat niet noodzakelijk om geld. Maar om de eer. Die inspireert zelfs tot harder werken omdat mensen onderling nog een andere 'currency' hebben: het vangen van de eer en het ontvangen van het complimentje. Heb je ooit de Economie van de Eer gelezen, van Dick Pels. Het is een wat wijdlopig maar heel inspirerend boek dat misschien wel de basis legt voor een 21e eeuwse economie waarin de voorlopers zich beginnen te realiseren dat de redactie van alle waarde tot 'geld' alleen (zonder kan niet, maar alleen is misschien ook wel niet handig) misschien wel eens een probleem kon wezen. Een tredmolen gebaseerd op Eer en Complimenten is zo gek nog niet. Anders wordt het leven heel saai en zit ik straks met bar slechte linkerschoenen en kan ik geen kant uit als ik andere wil.

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Onzin, over alleen geld!!!! Ik spreek voortdurend over een systeem dat niet functioneert, waarin tegen steeds lagere prijzen een kwalitatief hoogwaardig product moet staan. Dat daar een fatsoenlijke prijs niet gerealiseerd kan worden omdat de productie niet in toom gehouden wordt. Ik heb net Arie van Doesburg gelezen en die zinspeelt daar ook op. Ik heb het eerder al eens scherper gesteld dat zelfs in een balansmarkt de retail niets aan macht inboet omdat geen aanbieder zulke grote volumes wil of kan laten schieten.
    De keuze is er tussen verdergaande schaalvergroting en kostprijsvechten of continentale landbouw met boeren en tuinders die zelf de beschikking hebben over het vermarkten van hun producten. Continentale landbouw is niet enkel belangrijk voor land en tuinbouwproducenten maar voor een heel continent. Die basiseconomie en welvaart zijn pijlers waarop alles steunt. Alleen vanuit die basis is er toekomst voor de huidige landbouwondernemers. Niet door de handelswijze van multinationals die plunderend rondtrekken. Volgens mij heb jij de huidige land en tuinbouw in NL al opgegeven en zinspeel je alleen maar op nichemarkten. Ga je niet winnen zolang er goedkopere alternatieven uit andere landen aangevoerd worden.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    ''Democratie is een kwestie van evenwicht'' Schrijft @Huib, daar ben ik het mee eens!!!... De particulieren vragen hun leverancier's niets en functioneren ook. De Co-op's moeten de leden/leverancier's uitleggen hoe wat en waarom het een en ander besloten wordt of besloten is. ALS ALLES GOED GAAT IS DAT GEEN PROBLEEM !!!... Maar als de Co-op geen goede oplossing kan vinden om haar producten van de leden/leverancier's voor redlijke tot goede prijzen te vermarkten, komt kritiek van de leden, dat vind ik begrijpelijk!!!... Maar wat ik niet begrijp is; dat er dan geen ledenvergadering georganiseerd wordt om de problematiek te bespreken. En te vragen aan de leden; wat denken jullie ? hoe gaan wij dat oplossen ??? Helaas komen wij dan te veel trots en zelfgenoegzaamheid tegen!!!... Dat is niet co-operatief, niet democratie's en helemaal niet sociaal. Daar mogen de leden gerust het bestuur en directie op het matje roepen!!!... Beter gezegd; zij moeten dat doen!!!, om erger te voorkomen!!!!!.....

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Teun, dat is een interessant punt: "Misschien moeten de cooperaties een op een andere wijze aangestuurd worden." Kun je aangeven wat er nu volgens jouw niet goed gaat? Ik krijg het gevoel van boeren die ik spreek dat de staart de hond beweegt en cooperaties onvoldoende worden afgerekend op hun resultaten omdat hun voortbestaan niet afhangt van hun prestaties. Zo beschouwd zijn het droombanen, die weliswaar niet supertop, maar toch meer dan uitstekend betalen en een hoge mate van luwte kennen. Toch zien de realisten onder die boeren ook dat het een puinzooi zou worden als de ALV over het beleid zou gaan en hun werknemers van de directie nadrukkelijker op de huid zou zitten. Hoe zou het beter kunnen?

  • no-profile-image

    a hamstra

    in de eerste plaats coöperaties zijn zeer succes volle ondernemingen.
    ten tweede waarom liggen dan toch zoveel boeren het loodje,
    omdat de vakorganisaties meer belang hebben bij veel verdiendende coöperaties dan bij boeren.
    de oplossing.
    l.t.o/z.l.t.o verkoop je ondernemingen en verdeel de opbrengst onder de boeren,
    coöperatie gedachte is mooi ,maar werkt alleen als er geen betaalde bestuur is / directeuren enz, een multinational kan geen coöperatie zijn. omdat dan het belang van de onderneming groter is dan van de boer.
    l.t.o/z.l.t.o kunnen dan doen wat ze altijd zeggen wat ze doen. voor de boer opkomen
    maar nu met een vrij geweten.gaan voor
    een gezonder../rijker/gelukkiger, boer
    eerste tip niet meer ( werk ) maar beter.

  • no-profile-image

    a hamstra

    is een vakorganisatie, zonder eigen belang, nu niet het eerste wat we nodig hebben, zonder twee petten op. vind het vreemd . coöperaties willen we die in eigen hand houden. en moeten ze blijven groeien, zo ja;
    moeten ze dan internationaal over de wereld
    en wel of niet daar fabrieken bouwen. in China bijvoorbeeld, ... op de veluwe is een coöperatie voor eenden. die nu zijn markt kwijt raakt , omdat de eendenmesterijen in china voor een lagere kostprijs werken, moet de coöperatie daar in mee gaan en in china ook actief worden, wat heeft een (Hollandse) boer daaraan . of moet de overheid (Europees) in grijpen. .. china is een mooie grote groei markt met veel consumenten. maar hun productie capaciteit.zal harder groeien. en daarmee hun export ,.... dat word is het GROOTSTE probleem we kunnen meer produceren. dan consumeren.ook met vers, of wat dan ook of wat dan ook ,de consument raakt vol .en vol is vol. nou ja hij kan nog wel iets vetter.of toch niet.

  • no-profile-image

    Pieternel van Velden

    Teun, kom je ook naar Utrecht a.s. donderdag 4/2? Dat is een podium waar jouw mening ook hoort. Ik zou het in ieder geval erg op prijs stellen.

    http://www.foodlog.nl/vandaag/bericht/als_tuinders_actie_willen_dan_krijgen_ze_die/#comment50356

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Teun, Piet, Paul, jullie hebben het over geld alleen. Ik denk dat Marc Jansen het net als mijn volgende gesprekspartner, Arie van Doesburg van Plus, heeft over PROFESSIONALITEIT. Zijn jullie coops wel voldoende scherp op de bal om er het beste uit te halen? voor het volgende interview, klik op deze link: http://www.agd.nl/1094190/Opinie/AGD.foodlog/Foodlog/Arie-van-Doesburg-als-n-schakel-in-de-keten-niks-verdient,-zit-iedereen-met-een-probleem.htm

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Van het interviewfront niets nieuws. Boeren en tuinders die noodgedwongen maximaal produceren, door uitbreiding de kostprijs te verlagen en zo zelf het aanbod hoog houden en de prijs laag. In hun eigen taak zijn boeren en tuinders best wel zakelijk en professioneel, in het vervolgtraject hebben zij er hun verwerkers voor. Vraag: waarom hebben VION, Campina en Greenery niet het beheer over schappen in de super? Is hier het ontbreken van de vraag over kruissubsidie van toepassing? Supermarkten hebben er zelf op aangestuurd om volume te kunnen kopen en zo zijn hun leveranciers ontstaan. Supers zitten niet te wachten op nichemarkten, die zijn veel te duur. Mochten boeren en tuinders echt zakelijk zijn en reguleren het aanbod worden ze teruggefloten. Daar ligt het probleem, ze produceren gewoon gedwongen teveel.

  • no-profile-image

    Teun Tuinder

    Zit wat. De vraag is:is de coöperatie er voor de boeren of boeren voor de coöperatie....? Bij Flora Holland zie je dat ook. De veiling draait door....desnoods met contributie of provisie verhoging. Op zich niets mis mee...maar men ging zich ook met internationale handel bezig houden. Allerlei activiteiten on de begroting maar sluitend te houden. Ik zeg hiermee niet dat alles fout is.....maar de afstand tussen leden en coöperatie is nu mijlen ver. Deze titanic heeft koers gezet en is nu niet meer bij te sturen. Zeker niet meer door de leden. Andere belangen zijn nu groter dan het ledenbelang...al zal men dat NOOIT toegeven.

  • no-profile-image

    Teun Tuinder

    Melkveehouder.Even in het kort.Hoeveel melk denkt u op deze wijze te vermarkten?

  • no-profile-image

    Teun Tuinder

    Ik constateer dat de boeren en tuinders zelfstandig deel kunnen nemen in de supermarkt ketens. Maar wij hebben inderdaad toch onze(?) coöperaties? We hebben daar naast ook nog een zeer grote coöperatieve bank in onze sector? Je mag toch van je centjescooperatie verwachten dat zij handelen in het belang van de leden .Dat geldt natuurlijk voor alle coöperaties. Mijn stelling luidt dan ook dat alle coöperatie in de sector gezamenlijk plannen ontwikkelen...ten baten van de leden.

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Da's een uitstekend punt Paul. Natuurlijk wil de super dat. Maar al even natuurlijk liet Plukon de Volwaard schieten om volume te maken in een wat hen betreft te klein kipsegment. ZLTO (de koepel die mede eignenaar is van het concept) liet Plukon begaan en loofde het zelfs. Het snelle volume werd als een succes gezien. Dat meenden ze ook nog. Jazeker, Plukon had de keuze en maakte die van 'zo gewonnen zo geronnen'. Da's een afweging maar ook marketingfout. Doel was immers een merkkip te maken en dat was aan het lukken. Rond de 1 ster varkens speelt de vraag wat nu precies 1 ster mag hebben. Een 1-ster 'merkvarken' is er immers niet. Ik weet dat de eerste schermutselingen alweer plaatsvinden. Ik weet ook dat de Dierenbescherming les heeft getrokken uit de Volwaard-affaire (precies uit de tekst waaruit je dat citaat plukte). Dat siert de Dierenbescherming.
    De basis producent kan zich bescherming met een merk of .... met traceerbaarheid (ik was vanmiddag even met de 'kijk of het klopt' in Kassa-radio).

  • no-profile-image

    Teun Tuinder

    Schot voor de boeg. Moet de boer en tuinder niet het gevecht maar de dienstverlener worden van de GWB s????Of schiet ik nou iets te vroeg Dick?

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    17 dec 2009 18:02 Dick Veerman:
    De boeren van ZLTO kwamen een tijdje terug met die innoverende één- ster Volwaard-kip. De kleine supermarktketen Jumbo ging ermee in zee. Te klein volume, vond slachter Plukon. De grote Albert Heijn wilde die kip wel, maar alleen onder huismerk. Weg kip, want die heet nu Puur & Eerlijk en is uitwisselbaar met een Franse binnenscharrel. De toekomstkip kan weer lekker op prijs worden uitonderhandeld. Weg merk, weg onderhandelingspositie. De Dierenbescherming hielp een handje mee, door vijf jaar lang een oogje dicht te knijpen. AH hoeft geen uitloop. Merkwaardig.======= Mijn reactie: Je kunt erover twisten wie wat waar had moeten doen maar uit jouw eerdere conclusie lees ik dat Plukon de keus had om kleinschalige afzet in de benen te houden of voor de grote volumes van AH te gaan. Komen we dan weer niet terug bij de macht van de grootgrutter die een leverancier voor de keuze stelt: of je levert dat product aan ons of we gaan het concept ergens anders vandaan halen. Ik ben niet overtuigd dat productiebedrijven geen marketingscompetenties hebben, ik geloof eerder dat de supers de marktmacht willen houden over de versartikelen. Die goeie producten bestaan nu in de florerende nichemarkten, steken ze boven het maaiveld uit komt de super weer in actie en gaat het Volwaard Kipje op herhaling. Nu kun je wel roepen dat we allemaal in nichemarkt producten moeten gaan en vervolgens gaan vechten om de beperkte groep consumenten die bereid is om iets extra te betalen. De super haalt dan de goedkopere versie wel uit een land ergens op deze wereld. Het is een duivels circuit die alleen doorbroken kan worden met bescherming van de basisproducent. Ik ben benieuwd hoe de regeling er in de ComfortClass varkens eruit gaat zien en of daar aan plagiaat kan worden ontkomen.

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Hamstra, ik zie al dat zeer en constateer ook dat er onvoldoende kritische massa is om de bezwaren en kritiek om te zetten in positieve actie. Hoe komt dat toch? Ik probeer het te begrijpen. Kun je me daarbij helpen?

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Die 'economie van de eer' is nog ver weg. Ik krijg steeds meer de neiging om boeren in te wrijven dat ze niet ingaan op het terechte punt dat Marc Jansen - en ook mijn gesprekspartner van morgen - maakt: 'get real' - jullie vergooien je eigen positie door maar te blijven hameren op eerlijke betaling, maar vergeten dat je een propositie moet hebben. Die komt niet van jullie als boeren. Jullie maken inderdaad een grondstof. Die moet van jullie coops komen. Hebben die een propositie? Dat is de vraag die deze discussie bloot begint te leggen.

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Teun had door dat hij voor het lapje werd gehouden met de indicator omzetgroei. Natuurlijk, want groei is geen garantie voor waardecreatie. Paul vindt de fout zitten in het systeem en weet dat ik dat zelf ook denk. Maar ik kan er niets aan doen: er is meer. Goed commercieel management. Uitstekende zakelijkheid. De rozenteelt is een mooi voorbeeld: wie zegt me dat ik graag goedkope Afrikaanse rozen wil die zelden opengaan, meestal na 2 dagen de kopjes laten hangen en na 4 dagen zieligheid in de vuilnisbak belanden? De Engelsen maakten een succes van garantierozen in de supermarkt. Ze staan ook makkelijk 7 dagen. Als een coöperatie alleen een doorgeefluik is, ontstaan problemen die niets met het systeem te maken hebben maar met het falen van individuen om een goed product te maken. Neem Google, dat is geen fout van het systeem, maar het product van de inventiviteit van mensen die zich kennelijk tot een systeem heeft kunnen ontwikkelen. Dat is heel knap, want zelden kunnen individuen hun manier van denken en doen omzetten in een organisatie. Kijk naar Apple, het was ooit bijna verdwenen maar is krachtiger dan ooit. Boze tongen fluisteren overigens dat dat wel komt door de kracht van 1 persoon. Los van de systeemvraag is er dus een heel andere vraag: waarom zijn er geen coöperaties die Google's of Apple's zijn? Minder tendentieus gesteld: zijn er coöperaties die zulke excellente ondernemingen zijn?

  • no-profile-image

    Teun

    Inderdaad Piet. Worden de cooperaties nou gestuurd door de leden of door hun financieerders? Dit is een wezenlijke vraag. Het bepaald namenlijk hun slag kracht.Stel dat de cooperatie een richting op wil waarin de financieerder ook grote belangen in heeft....dan kunnen er tegengestelde belangen ontstaan....

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Paul, nu eerst het woord aan anderen. Of ik blij ben of niet, maakt niet uit. We proberen een gezamenlijke boerenblik op de realiteit te krijgen. Je haalde hieronder teksten aan. Wat is/zijn je bron(nen)?

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    Als wij kijken naar de melkverwerkende industrie in de EU, doen de niet co-operatieve verwerkers het beter!!!... Over het algemeen kunnen zij ook meer betalen voor de geleverde grondstoffen!!!... Maar zij doen dat niet, omdat zij de co-ops niet in verlegenheid willen brengen!!!... @Teun heeft ons nog verteld over de Bloemenveilingen, het beleid van FC-melkpoeder heeft overeenkomst daarmee!!!... Importeren uit het buitenland, of investeren in het buitenland, op kosten van het thuisfront cq. de leden!!!... @Melkveehouder vind dat de co-ops zelf hun producten moeten vermarkten. Van producent via co-op naar consument, ook een goed idee!!!... @Paul en Teun, jullie zijn tegen liberalisering van de markt. Dat zal ook Bloed, Zweet en Tranen kosten, dat ben ik ook met jullie eens!!!... Maar het ziet er nu naar uit, dat de Globalisering met hulp van de EU politiek zijn voortgang zal vinden, ondanks alle nadelen die daar aan kleven, voor de agrarische sector!!!... denkt o.g.t.

  • no-profile-image

    Teun Tuinder

    Dat is voor Teun een lastige..Flora Holland wil een draaipunt, voor de sierteelt, in de wereld zijn. De achterliggende gedachte is dat men dan meer greep op de handel heeft. Concentratie van de handel dus. ---Men doet dan ook veel aan werving van buitenlandse telers.Al dan niet van Nederlandse afkomst.-----Al onze expertise stellen wij dus voor buitenlandse partijen beschikbaar. Nu komen er meer buitenlandse rozen op onze veiling dan Hollandse.... Wij leden worden gatenvullers in de internationale handel.Handelaren kan het geen reet schelen waar zij hun geld mee verdienen. Een boeket is een boeket en wat erin zin is niet belangrijk. Alles is inwisselbaar. Hoezo ....beste prijs voor de leden?

  • no-profile-image

    boerin

    Idd, eerst bepalen waar je kracht ligt. In het verleden is bewezen dat: zodra boeren initiatief, collectief wordt uitgevoerd en een succes 'dreigt' te worden, zowel kwalitatief als kwantitatief, worden de multinationals wakker en steken er een stokje voor. Neem Horizon, organische melk in de US, een cooperatief initiatief, met een premie op de melk, ondertussen opgeslokt door Dean Foods, die het langzaam maar zeker in de schappen aan het vervangen is met 'natural' melk, waarop geen premie wordt betaald aan de boeren. Terug bij af.

  • no-profile-image

    gary

    Ik klaag niet over opbrengstprijzen of kostenontwikkelingen.
    Ik klaag over onzinnige regelgeving die jaar op jaar op ons af wordt gevuurd.
    Het eerste kun je als ondernemer op inspelen:de uitdaging.
    Het tweede overkomt je en kun je niks aan doen, geeft een machteloos gevoel.

  • no-profile-image

    een ei

    Al met al heeft de legpluimveehouderij het dan nog niet zo slecht voor elkaar in de winkels liggen ALLEEN maar scharreleieren te koop en we zijn intussen koploper in de EEG wat het aan bieden van deze eieren betreft landen buiten de EU kunnen deze eieren nu nog niet aanbieden

  • no-profile-image

    Huib Rijk

    Dhr Hamstra uit Ermelo zegt een aantal dingen die door velen uit de sector zo gevoeld worden. Het is een mengsel van feiten en emoties. Dit bedoel ik zeker niet negatief. Juist het benoemen van die emoties is van groot belang. Burgers denken vaak dat boeren enerzijds heel zakelijk zijn (en geen gevoel bij hun dieren en planten hebben maar alleen gevoel in hun portemonnee) en dat ze daarnaast heel irrationeel zijn (boerendomheid, conservatisme,etc). Boeren hebben juist bij burgers het idee dat die alleen gevoel in hun portemonnee hebben in combinatie met burgerdomheid. Een interessant mengsel om uit mekaar te pluizen.

  • no-profile-image

    Teun

    Veel boeren lijden aan een Calimerosydroom. Zij zijn inderdaad klein en hun cooperatie heel groot. De besturen van de cooperatie houden niet zo van oppostitie. Deze wordt heel subtiel maar daarom niet minder afgeserveerd. Degene die een ander geluid laat horen wordt dan al snel een dwarsligger . U reageert niet in het balang van het collectief...-----De bestuurders van grote cooperaties zijn in feite werknemers en die zetten hun baan niet graag op het spel. De veranderings gezindheid zal daarom niet zo groot zijn. Misschien moeten de cooperaties een op een andere wijze aangestuurd worden.

  • no-profile-image

    Huib Rijk

    Een coöperatie is net als de grotemensenwereld, maar dan in het klein. Belangrijke vraag: is een coöperatie democratisch? Ja en nee, dat wil zeggen er zijn democratische elementen, maar er zijn ook niet-democratische: vriendjespolitiek, bedrijfscultuur, bedrijfsblindheid, terreur van de meerderheid cq de machthebbenden (de directie/bestuur tegenover de gewone leden). Maar het beeld van bestuurders die hun baan vooral niet op het spel willen zetten, dat klopt natuurlijk ook niet. Voor de managers met de hoge salarissen spelen andere dingen mee: ze willen ook een uitdaging hebben, vooruitstrevend zijn (met geld van anderen, dat dan weer wel). Democratie is in mijn ogen een kwestie van evenwicht. Luisteren naar diegenen die zo nodig een afwijkende mening moeten hebben is daarbij van groot belang. Doen de coöperaties het nu slecht of niet? Met ideale mensen zou er veel meer mogelijk zijn denk ik. Maar met normale grote mensen is het resultaat niet zo ver van het optimum is mijn idee. Want als alle coöperaties slecht functioneren, waarom is er dan niemand die een goede coöperatie opricht (of een particulier bedrijf)?

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Voor alle duidelijkheid: ik bedoel dus niet waarom Google geen coöperatie is, maar waarom cooperaties zelden de inventiviteit (lijken te) hebben van een bedrijf als Google. In concrete taal: waarom kwamen de melkcoops van dit land met zijn melkplas met Danone-imitaties en vonden ze die niet zelf uit om er internationaal munt uit te slaan? Waarom zijn er geen experimenten om te komen met bijv. 'single malt' milk of 'melk met sex' terwijl er - zo vertelde me Frits Spangenberg een aantal interviews eerder - waarschijnlijk markt voor is? Een markt zelfs - zei hij - die boerenvrijheidswaarden en de materiele van stadse consumenten weer aan aan elkaar kan laten wennen. Ik geef die laatste voorbeelden om aan te geven dat ook een weinig processed product baat heeft bij excellente intelligentie die tot het uiterste moet worden aangesproken. .......................Worden de competenties van coop-directies wel tot het uiterste aangesproken en zo nee, hoe krijg je dat voor elkaar? Die vraag rijst op uit het volgende interview in deze serie. Nu eerst eens verder over BoerenGoegels en BoerenAppels.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    @Paul, wij weten niet wat er achter de schermen allemaal besproken wordt. Ook de hoge Heren van de Coöps zijn mensen van vlees en bloed. Lenin (de man die de theorie-en van Marx en Engels in praktijk bracht) gaf ook aan het eind van zijn leven toe, dat hij de mensheid niet verbeteren kon, zijn ideaal bleek een utopie te zijn. Met andere woorden Paul, "het hemd is nader dan de rok". Wij producenten zijn in zekere mate de slaaf van de koper c.q. verkoper. Het beroerde is dat hetgeen vroeger functioneerde nu uit de mode is. Desondanks geloof ik dat een omdenken, in versneld tempo plaats zal vinden!!!... groetje's, piet.

  • no-profile-image

    Teun Tuinder

    Stel ik ben akkerbouwer. Wat moet ik dan met deze discussie?-----Dan verder. Ik denk dat supermarkten machtsdenkers zijn. Zo behandelen zij elkaar. Bij uitstek zelfs want zij schromem er niet voor om over de rug van de sector te stunten met de prijzen. Echt er zijn inkopers die met twee telefoons de kwekers tegen elkaar uitspelen. Ik vind het echt klasse dat er niche boeren en in mindere mate tuinders zijn die hun eigen afzet regelen. Om jaloers op te zijn. Maar de grote volumes die wij produceren kunnen we daar echt niet mee afzetten. ------Waarom lukt het niet de boeren om samen te werken. Simpel :het is net als in de dierenfokkerij, het is er nooit ingekruist. Inderdaad speelt de drang om autonoom te zijn een ongelofelijke rol. Die drang geeft veel voeding om maar door te kunnen gaan. Boeren zien de sector wel als iets collectiefs maar zij willen zelf wel het gevoel hebben baas op eigen erf en buidel te zijn. ---- In de glastuinbouw hebben wij een veiling. De leden zijn dan ook verplicht om de afzet via deze organistie af te zetten. Wat zag je...? Er waren heren die dachten het zelf allemaal wel beter te kunnen. Het begrip bvo(buiten de veiling om) was geboren. Eerst zelf proberen te vermarkten en dan dat gene wat men niet kwijt kon op de veiling dumpen........Daar is keihard een einde aan gemaakt. Geheel te recht.!!!. Wat ik wil zegen is dat je zeer waarschijnlijk lang niet de gehele sector achter je krijgt. Er zijn altijd anderen die denken het beter te kunnen.Zie de greenery met zijn talloze afzet structuurtjes. Zo lang de GWBs de kans krijgen zullen zij partijen tegen elkaar uitspelen . Niet alleen in ons land maar zeker ook internationaal. Ik mag wel wat in herhaling maar ik zie nog niet de koers die onze mammoettanker moet gaan varen.....ramkoers.......?

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Tot slot moest daar natuurlijk staan dat opvalt dat dwergkonijntjes kunnen leren fluiten, maar Vlaamse Reuzen er kennelijk niks van bakken. Hoe komt dat en waar zit het verschil?

  • no-profile-image

    ruijmgaart pieter

    Klinkt ongetwijfeld heel hard, maar ik ben het volledig met het artikel eens.
    Hebben zelf kleinschalig gemengd bedrijf (bio, angora wol en geitenkaas en een aantal hereford runderen), en door direkte verkoop op verschillende lokaties een redelijk inkomen en een kwalitatief goed leven. Voor een goed produkt willen de mensen altijd betalen!

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Pieter, dat is toch ook net datgene wat ik voorstel, maar dan de verkoop collectief aanpakken. Op die manier is de discussie met de supers over wat de consument wil passé, en komt de winst van de inspanningen juist daar terecht waar ze terecht hoort te komen. En dát gebeurt nu niet.

  • no-profile-image

    Willie van Gemert

    Boeren ondernemers moeten meer verzakelijken vlg Mark Jansen.Verbeter de wereld en begin bij je zelf (CBL )Ga onmiddelijk bijdragen aan de bestuurs kosten van de PVV wel stemmen en niet mee betalen spreekt van een minachting voor de dierhouderij, en is zakelijk gezien ook erg krom.(zachtjes uitgedrukt )

  • no-profile-image

    dick veerman - foodlog.nl

    Je kunt een konijn niet leren fluiten. Pardon? Ik leg het uit ................
    Als ik door m'n oogharen heen kijk, zie ik hier een kleinere, niche-boer als Pieter Ruijnmgaart Marc Jansen gelijk geven. Dat kan hij, want hij beheerst zijn eigen afzet in hoge mate. Hij past bij het beeld dat Jansen schets. Bulkboeren geven hem ongelijk en constateren dat hun coöperaties hen niet of onvoldoende uit de brand kunnen helpen. Melkveehouder vindt dat Jansen zich tegenspreekt omdat de supers de boeren verdeeld zouden houden om ze tegen elkaar uit te kunnen spelen. In het gesprek zei Jansen juist dat de boeren zich sterk zouden moeten maken om in omvang en allround professionaliteit op te kunnen tegen de supers, de verwerkers en de handel. .......................
    Mij verbaast dat zowel nav zowel het vorige als dit interview niet wordt opgemerkt dat de vraag misschien gesteld moet WAAROM het misgaat aan boerenkant: er komt geen professionaliteit tot stand in andere zaken dan teelt. De historie leert dat het altijd weer misgaat zodra het dreigt te lukken, zegt Boerin uit de USA. Ik denk dat ze gelijk heeft. Maar is het noodzakelijk dat het mislukt? Dat denk ik niet. Er is iets dat het laat mislukken. Waarschijnlijk zit het wel degelijk aan de kant van de boeren. Dat zou betekenen dat Jansen gelijk heeft en dat de boeren eens veel ernstiger naar binnen moeten kijken: kunnen ze wel zodanig goed samenwerken dat er een bedrijf ontstaat dat net zo professioneel operereert als een Nestle of een Unilever (dat is immer het type NV De Nederlandse Boer dat Wllem Bruil in de draad nav het interview met Rutte voorstelde)? Boeren zijn vrijheidszoekers. Liever leven ze op het minimum dan dat ze orders volgen van een baas. Hypothese dus: dat is de reden dat hun samenwerkingsverbanden niet hecht genoeg. Als'ie klopt heeft dat enorme consequenties voor het recht op klagen van boeren. Als'ie klopt heeft het echter ook consequenties voor deze oproep aan boeren. Je kunt een konijn immers niet leren fluiten. Toch valt iets op: dwergkonijntjes het waarschijnlijk lukt het wel. Waarom lukt het dan Vlaamse Reuzen niet?

  • no-profile-image

    melkveehouder

    De oplossing is gewoon dat Friesland Campina, Vion en de Greenery de koppen bij elkaar steken. De bedoeling is dat ze gezamenlijk supermarkten gaan openen in grote hallen net buiten de stad. De drie bedrijven kunnen zelf de schappen wel vullen. Voila Albert Heijn en shavuiten buitenspel gezet, de hoge opbrengsten die appie heijn nu in zin zak steekt kunnen nu rechtsstreeks naar de leden van de genoemde coöperaties.

  • no-profile-image

    Teun Tuinder

    Nu worden er namen genoemd.FC, Vion en Greenery.Respectabele namen zou je toch zeggen. Maar vergeleken met de grote europese GWB s dwergjes. Neem dat Vion.In ons land een flinke partij.Maar in Europa....? Nederlandse varkensfokkers mogen Europees de gaatjes vullen als die ontstaan.Dan wordt er wel wat verdient. Ik bedoel echter te zeggen dat er veel kapitaal nodig zal zijn om voldoende schaalgrootte te hebben. Je wilt meeknikkeren met de grote jongens.....en die verliezen niet zo graag aan kleine jongetjes.------Moeten we eerst niet bepalen waar onze kracht eigenlijk echt zit??

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Marc Jansen spreekt zich m.i. behoorlijk tegen in dit intervieuw. Allereerst merkt hij op de consument vráágt om duurzame producten; "de vraag bepaalt wat de aanbieder nog mag leveren (...)Van de consument en overheid moeten wij ons aanbod even snel verduurzamen." Duidelijker kan het door Jansen niet gezegd worden dat de consument duurzame producten wil. Maar dan maakt hij een move, en wijst de consument en de boer als de schuldigen aan; "Gaan supers dan nu snel door met verduurzamen? (...)
    We zouden wel sneller willen, maar het kost tijd. De consument moet eraan mee willen werken en hij moet er klaar voor worden gemaakt (...)Wij zijn de kop van Jut en zouden zo ongeveer alle onduurzame kwaad van de wereld op ons geweten hebben. Dat is onterecht." En dan komt Jansen zich met de tenenkrommende dooddoener; "Vooral boeren doen zielig bij het publiek. Ik vind dat eerlijk gezegd zwaar overdreven. Ze moeten dringend eens verzakelijken en snappen dat zij, net zo goed als slachterijen en de verwerkers en de handelsorganisaties in AGF producten moeten maken die consumenten willen en waar ze voor willen betalen."
    Kijk, zo gaat het dus al jaren. De supers laten de producenten rondjes draaien als een paard in een tredmolen. En verzakelijken? Laat me niet lachen, de supers weten wel beter. In het old boys network zorgt Pieter Kalbfleisch er wel voor dat de supers mooi buiten schot blijven als ze de krachten bundelen. Maar als, zoals Jansen stelt, de producenten(organisaties) een poging doen te verzakelijken door krachten te bundelen, dan rukt in opdracht van Pieter Kalbfleisch, de voormalige huisadvocaat van de vomar supermarktketen, een heel bataljon Nma-ers uit. De supers weten dit ook wel, en zijn hierdoor een weinig betrouwbare partner in de keten. In tegenstelling tot de producenten liggen zij onder de beschermende deken van de Nma. Daar zit ook het probleem, wat alleen opgelost kan worden door dan maar het heft in eigen handen te nemen, en te proberen een meerderheidsbelang in supermarkt ketens te krijgen.

  • no-profile-image

    Robert Bergenhenegouwen de tuinder.com

    "Van de consument en overheid moeten wij ons aanbod even snel verduurzamen en van de leverancier mag net niet te hard gaan omdat hij dat niet zo snel kan."

    Als Marc Jansen voor alle supers kon praten zou hij weten dat deze stelling niet door de inkopers van zijn supers gedeeld wordt. In Nederland produceren we al jaren duurzame groenten. Met steeds strakkere milieu doelen en krimpende voetafdrukken op ons ecosysteem "de Aarde" Maar de inkopers hebben daar geen boodschap aan zij vinden dat het "van de leverancier niet te hard mag gaan" omdat dat zo uitkomt en omdat men in Spanje en Marokko simpel weg nog niet zo ver is. Ik ben benieuwd wat dhr. Jansen vind van de opmerking uit het verhaal van Siebenga. Over snelle deviezen in Afrika en de export van de strategische watervoorraad.

    De ethiek bij de supers is ver te zoeken. Maar wellicht dat er een "change" aankomt er wordt namelijk al 15 jaar mee geschermd.

Laad alle reacties (84)

Of registreer je om te kunnen reageren.