Home

Achtergrond 307 x bekeken 2 reacties

Laat trots op landbouw maar zien – Samenvatting discussie Boer en Consument

Geen 'zwangere koe' maar een drachtige koe, oftewel: praat met iedereen over je landbouwvak, op een begrijpelijke manier maar in boerentermen. Dat is een van de bevindingen van de discussie over ‘Boer en Consument’. De vraag was: hoe breng je boer en consument dichter bij elkaar?

Wensbeeld

Dat praten over landbouw lukt wel bij een boerderij waar de koe nog gewoon bij de stier gaat en al het voer zelf geteeld wordt. Maar het is moeilijker als het gaat over moderne grootschalige bedrijven. Niet voor niets zei een discussiedeelnemer: “De Peel met zijn vleesfabrieken of de Wieringermeer met zijn tomaten- en paprikafabrieken: hier lopen gestreste managers en gastarbeiders rond. Precies wat de consument NIET wil zien!!"

Is het feit dat de consument dit industriële beeld niet wil zien, reden om dan maar een meer 'gewenst' bedrijf naar voren te schuiven? Dan komen we dat toch weer tegen naderhand? Zit dat vergane 'wensbeeld' soms ook (nog) in onszelf?

Samenhang tussen wei, akker en mest uit oog verloren

Het brengt ons op nog een vraag: zijn we wel trots op de landbouw zoals die is geworden? Want als we er niet trots op zijn, dan is iedere poging om naar buiten mensen te doen geloven dat de landbouw deugt, natuurlijk kansloos. “Er wringt inderdaad wel iets, de specialisatie is te ver doorgeschoten”, zegt een tweetal vaste reageerders. We zijn de samenhang tussen wei, akker en mest te veel uit het oog verloren. Moderne, gemengde grondgebonden bedrijven, daar moeten we nu eigenlijk naar toe werken.

Ronduit trots op de landbouw

Anderen zijn wel ronduit trots. "We hebben de beste boeren in Nederland, we hebben de meeste kennis op agrarisch gebied, we hebben de beste regelgeving op gebied van voedselveiligheid en milieu, onze bedrijfsvoering heeft aandacht voor dierwelzijn en alles is elke dag vers'', zo zegt Stan Quinten het.

Meerprijs voor Nederlands product?

En toch liggen onze Nederlandse producten tussen alle andere in het schap, voor dezelfde prijs. Zouden we met beter contact tussen boer en consument niet ook die trots kunnen overbrengen en dan dus een meerprijs kunnen krijgen voor een Nederlands product? Die vraag zouden we allemaal heel graag met ‘ja’ beantwoord zien, maar velen twijfelen aan de interesse van de consument hiervoor.

Veel opties maar weinig uitgewerkte

Om toch de band tussen boer en consument aan te wakkeren zijn allerlei opties de revue gepasseerd. Het sociale verkeer van mens tot mens is misschien wel het allerbelangrijkst. De huisverkoop of verkoop op beurzen staan helpt daarbij, al vergt het wel flexibiliteit. Door blootstelling aan andersdenkenden, zoals 'Grünen' als buren, kan op den duur het koopgedrag beïnvloed worden, zo ervoer een boerin in Duitsland.

Via opvoeding en vooral onderwijs is ook veel te winnen. Respect voor voedsel moet met de paplepel worden ingegeven. Van schoolklasbezoeken tot lespakketten of onderwijs als professionele tweede tak. In de VS wordt landbouw via gezonde voeding aan sport gekoppeld, in campagnes op scholen.

Webwinkelcentrum voor boerenproducten

Over financiële deelname, of abonnementen landbouw, zijn geen Nederlandse voorbeelden naar voren gekomen. Internet biedt ook mooie kansen die we nog niet benutten, zowel voor mens-tot-mensverhalen als via agrarische webmedia als webverkoop. Verkoop via web zou bijvoorbeeld kunnen in georganiseerde zin, zoals web'malls' voor boerenproducten. Dat laatste eventueel in combinatie met een boerensuper of een SRV-wagen.

Meer op buitenwereld richten

Daarnaast zou de sector als geheel zich meer naar buiten moeten richten, waarbij de rol van agrarische media en de bank zijn genoemd. Aan de andere kant, als ze dan droogstandsprogramma’s voor koeien heel hip zwangerschapsgym noemen, vinden we het ook weer niet goed!

Discussie met 56 reacties

Er is in totaal 56 keer gereageerd. Aan de discussie deden mee: Piet Slingerland, Duitsland; Han, Meshovsk; Natuurboer, Friesland; Paul Jansen, Aalten; Stan Quinten, Goirle; Josien Kapma, Portugal; Monique Vos, Duitsland; Robert Bodde, Haaksbergen; Boerin, Friesland; Karin, Westen des Lands; De Denker, Enschede; Jitso Keizer, Amsterdam; Koetje, Boe.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Han

    Hoi Josien keurige samenvatting.
    vandaag naar de Beurs voor biologische landbouw geweest en vond daar de onderneming >Willem&Drees.
    http://www.willemendrees.nl/
    Het adres voor lokale producten naar de locale super. Het bestaat dus toch in Nederland voor deze jongen ondernemer is gewoon gezonde groenten, aardappelen, eieren, kaas boter. melk bespreekbaar.

  • no-profile-image

    niek

    laat de consument en de regering maar eens eerst duidelijk maken hoe zij de landbouw over 25 het liefst zien.
    dan gebruiken ze misschien die hersens een keer.

    geen stank/ ammoniak?
    dus dichte stallen met een luchtwasser
    en meer dieren anders kan de luchwasser niet gefinancierd worden
    dus dan wordt t niks met de open stallen, de koeien die we graag buiten zien lopen en de kleine bedrijfen.

    dus laat de consument en de regering maar eens eerst duidelijk maken hoe ze het zelf graag zien.

Of registreer je om te kunnen reageren.