Home

Achtergrond 870 x bekeken 23 reacties

Koeien weg na verbranden van spenen in robot

Op zeker vijf melkveebedrijven met een Lely-melkrobot zijn enkele koeien met zwaar beschadigde spenen afgevoerd naar het slachthuis of de destructor.

Dit gebeurde nadat de koeien in de melkrobot na het melken geen uierverzorgingsmiddel op de spenen kregen toegediend, maar onverdund reinigingsmiddel voor de robot. De melkveehouders hadden per ongeluk de lege jerrycan met speendesinfectiemiddel omgewisseld met een jerrycan met reinigingsmiddel met de bijtende stof natriumhydroxide met een pH van 13,5-14.

Voor zover bekend kreeg melkveehouder Peter van der Veeken in Rijsbergen (N.-Br.) als eerste te maken met het aansluiten van een verkeerd middel. Dit incident staat op zichzelf. Op 25 juni 2008 sloot hij, naar eigen zeggen, een jerrycan aan met een etiket waarop dipspray stond. In werkelijkheid was het reinigingsmiddel.

Halverwege 2009 ging het opnieuw twee keer mis toen melkveehouders per ongeluk de verkeerde jerrycans op de robot aansloten. Vervolgens eind december weer twee keer. In een brief stelde Lely half januari dit jaar alle gebruikers van de melkrobot op de hoogte. Deze incidenten gebeuren met de melkrobot van Lely van het type Astronaut A3 en A3 Next.

Betrokken dierenartsen en boeren vinden dat de jerrycans met het verzorgings- en reinigingsmiddel te veel op elkaar lijken, zodat verwisseling kan voorkomen. Volgens Lely-woordvoerder Els Versluis is er duidelijk onderscheid. De etiketten van het verzorgingsmiddel en reinigingsmiddel verschillen. Ze benadrukt dat het niet gaat om een fout van de robot zelf, maar dat om menselijk handelen.

Wereldwijd heeft Lely zo’n 5.000 van dezelfde type melkrobots verkocht. Incidenten zoals nu in Nederland zijn volgens Versluis niet gebeurd in het buitenland.

Meer hierover deze week in Boerderij

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Robotboer

    Tip: Gebruik 2 verschillende kleuren jerry-cans. Op die manier zijn deze 2 middelen goed uit elkaar te houden.

    Bijvoorbeeld rode cans voor dip/spraymiddel en gele voor reinigingsmiddel.

    Overigens is ook het etiket belangrijk zoals Lely al aangaf. Extra grote letters zijn mischien ook niet verkeerd.

  • no-profile-image

    Frank

    een extra groot gevarensymbool zou mss ook niet verkeerd zijn!

    maar het zijn trouwens wel dure / domme fouten maar gelukkig trekt de melkprijs licht aan

  • no-profile-image

    melkt al langer

    Persoonlijk vind ik ze helemaal niet zoveel van elkaar verschillen. Ik heb ook al een paar keer de restjes van een bus in de verkeerde bus gedaan. Heeft gelukkig voor de koeien geen gevolgen, maar kon de bus wel weggooien. Let tegenwoordig extra goed op.
    Waarom de verschillende middelen niet met een eigen kleur etiket, en niet zoals nu waar overal rood in verwerken. Vergissing is dan minder snel mogelijk en wie zegt dat in het buitenland de bussen niet beter herkenbaar zijn.

  • no-profile-image

    lelymelker

    tip 1 altijd 1can per keer wisselen dus niet de lege cans meenemen en de volle terugnemen tip 2 neem voor de spray een andere kleur can en voor de rest gewoon opletten het is echt niet zo moeilijk

  • no-profile-image

    lol

    Dit zijn gewoon fouten van de veehouder naar mijn idee, maar om dit te voorkomen, zou lely misschien andere aansluiting voor het reinigingsmiddel kunnen gebruiken? Gewoon 2 verschillende doppen, dan kun je ook geen fouten maken.

  • no-profile-image

    gert

    Ook de namen van de middelen lijken teveel op elkaar,Astril , Astril-lin en Astri-cid,en de kleur van de etiketten geeft ook mogelijk verwarring

  • no-profile-image

    Landmand

    In Denemarken ook gezien op een bedrijf,verre van leuk.Veel uiercreme en hulp om de dieren te helpen.
    Inderdaad zoals aangegeven, verschillen kleur gebruiken of een aansluiting op jerrycan maken,die alleen pas op het juiste product.
    Tuurlijk het is een menselijke fout, maar om fouten te verkomen zou lely ook,dit kunnen verbeteren. Mens is tegenwoordig druk en neigt daardoor sneller tot fouten.

  • no-profile-image

    gekke henkie

    waarom niet net zo doen als delaval,blauwe bus voor reinigingsmiddel,rode bus voor zuur en grijze bus voor spray?

  • no-profile-image

    Harm

    Wat een rotsmoes, gewoon lezen wat er op het etiket staat. Hoeven ze niet meer te melken, zijn ze ook nog te lui om even de tijd te nemen voor het lezen.

  • no-profile-image

    groninger

    typisch boer: de schuld bij een ander neerleggen. Een boer doet altijd goed, hij werkt toch hard. (maar hij is niet slim !!)

  • no-profile-image

    Harrie

    Overal is het gebruik om verschillende soorten aansluiting te hebben voor verschillende producten.
    Het verschil zit hem in Mnl en Vrl deel, diameter

  • no-profile-image

    wandelaar

    Dan kom ik je wel helpen wipstaartje. Met ruwe werkhandschoenen aan. Want veel van die lui in dit forum komen wel erg ongevoelig over!

  • no-profile-image

    herkauwer

    Oplossen juist wél, Delaval gebruiker. De spénen!!

  • no-profile-image

    Delaval gebruiker

    Zo'n high tech bedrijf en zo iets simpels kunnen ze niet oplossen;-)

  • no-profile-image

    mario meerloo

    ja ja harm en groninger oa , gezien jullie geestelijk vermogen, welk valt af te lezen uit jullie reacties , zijn jullie té dom om een hier passende tegen reactie aan te bieden , dus dat doen we dan ook maar niet, de hr met de passende laval oplossing is zeker te loven , oplossingen zijn er vaak allang , maar de verschillende firma's willen niet op elkaar lijken en daarom niet gauw dezelfde kleuren en oplossingen inpassen , deze wil ik toch adviseren daar de handdoek in de ring te gooien ,en die gedachte overboord te zetten , dus duidelijke verschillen is beter, , voorts is het zo dat de boeren en dus zeker veehouders 14 a 15 uur per dag moeten werken , vele hebben ook nog een tweede baan om overdag nog enkele uren in te vullen en zo hun bedrijf draaiende te kunnen houden en is door vermoeidheid een fout zo gemaakt, en vergeet niet dat als wij de proviand kast en koelkast opentrekken wij deze boeren in ons gebed OOK mogen bedanken voor het vele werk en dat onze kasten dankzij hen met zoveel goeds en lekkers is gevuld

  • no-profile-image

    wipstaartje

    Het is dat zo'n oerstom nochalance leidt tot vreselijke pijnen bij de dieren, maar eigenlijk zouden zulke fouten veel vaker in het nieuws moeten komen om de loze verkokerdheid van veel teveel veehouders aan het licht te brengen. Want er zijn maar bedroevend weinig refelctanten in dit forum die het voor de dieren opnemen. De reactie vanuit het suikerbieten, piepers en siepelsoverstelpte Dirksland is zowat wel de ergste van allemaal. Het is bijna hardcore om zulke tendentieuze humbug neer te schrijven. Want er is geen enkele rechtvaardiging voor. Het is zoals Lelymelker uit Twenthe schrijft: het gaat om levende dieren en die moet je koesteren. Boeren die zulke fouten maken zou ik dus heel graag eventjes hun 'speentje' willen komen insmeren. Niet met glijmiddel, maar met Natriumhydroxide!

  • no-profile-image

    Onncle Jon

    Lijkt me toch niet zo moeilijk om de plek van het ene middel een andere vorm te geven waar ook alleen een fles/container van die vorm in past. Waarom moet alles eerst zoveel keer fout gaan voor men aan een echte oplossing gaat denken?

  • no-profile-image

    ad

    voor zover ik weet is dit in belgie ook al gebeurt

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Heel slecht. Als dit probleem al in 2008 is gesignaleerd, had lely direct actie moeten ondernemen om herhaling te voorkomen. Het aspect welzijn van koeien wordt door de fabrikant compleet over het hoofd gezien. Wat een blooper.

  • no-profile-image

    lelymelkers uit twente

    als je melkt met een robot moet je het apparaat kunnen vertrouwen en leren te voorkomen wat je mis kunt doen. Op ons bedrijf betekent dat veel tussen de koeien lopen ,kijken en controleren en dat kost ook veel tijd. Die keuze hebben we gemaakt. Ook zonder vaten te verwisselen kan er veel mis gaan. Bij ons is een heel vat reinigingsmiddel naar de boiler doorgepompt en vervolgens werden onze koeien met dat water geborsteld voor het melken. Resultaat : mislukte melkingen en 19 koeien met verbrande spenen, 1 koe was zelfs 4 x door de robot gegaan. Gelukkig hebben we een natuurlijk middel gebruikt voor het sprayen die de ergste brand meteen heeft geblust. Daarna hebben we heel veel tijd in de stal doorgebracht om de aangetaste koeien te behandelen met ons natuurlijk middel. van de 19 hebben we er 2 moeten afvoeren. De rest is inmiddels hersteld en 1 heeft er al weer opnieuw afgekalfd. Het was een drama, maar de schade hebben we kunnen beperken. Alleen heeft ons vertrouwen in het systeem wel een behoorlijke deuk opgelopen. Hoe kun je immers een fout vermijden als je niet weet dat je hem maken kan. Lely ( maar ook andere merken robots ) verkoopt je graag een robot, maar dan moeten ze er ook aan bijdragen dat het systeem dit soort fouten niet toestaat. En dat geldt net zo goed voor een verwisseling van vaten. Diesel tanken in een benzineauto is goed te voorkomen. Verkeerde vaten aansluiten bij een robot is toch veel erger. We hebben wel te maken met levende dieren en die moeten we koesteren.

  • no-profile-image

    vlug

    zolang er spenen gedipt/gesprayd worden, worden er (menselijke) fouten mee gemaakt. Dat was 30 jaar geleden al zo (formaline in de dipbeker dooor vreemde melker).
    Heeft niets met melksysteem of merk te maken.

  • no-profile-image

    djdght

    B47HVh ytryazyxriuq, [url=http://fbaqerqttvgw.com/]fbaqerqttvgw[/url], [link=http://pvelvpywpytk.com/]pvelvpywpytk[/link], http://ipvvhkrxgogx.com/

  • no-profile-image

    swyicjtws

    Bmdk8z slumkijvajul, [url=http://psgysszyzpum.com/]psgysszyzpum[/url], [link=http://rdlqumlkzqvc.com/]rdlqumlkzqvc[/link], http://qmzedvoethzv.com/

Laad alle reacties (19)

Of registreer je om te kunnen reageren.