Home

Achtergrond 58 x bekeken

Kerst zalig voor Tesco, ramp voor Metro

Het afgelopen kerstseizoen was niet louter zaligmakend.

Waar het Britse supermarktconcern Tesco de omzet flink wist op te voeren, meldde de Duitse branchegenoot Metro een scherpe terugval van de opbrengsten. Beide concerns maken zich zorgen over de marktomstandigheden in dit jaar.

Tesco haalde in de zes weken tot 9 januari 6,9 procent meer omzet dan in dezelfde periode een jaar eerder. De op drie na grootste detailhandelaar ter wereld heeft daarmee het beste kerstseizoen in drie jaar achter de rug. Het bedrijf gaf geen concreet omzetcijfer.

Bij Metro, een maatje groter dan Tesco, ging het een stuk slechter. De omzet daalde in het vierde kwartaal met 3,4 procent tot 19,4 miljard euro. Het laatste kwartaal is de belangrijkste periode voor detailhandelaren in het jaar.

Metro verwacht dat de marktomstandigheden dit jaar "uitdagend'' zullen blijven. Financieel directeur Laurie McIlwee van Tesco was evenmin zorgenvrij. "De werkloosheid is nog altijd hoog en daarnaast maken we ons zorgen over de manier waarop de enorme staatsschuld moet worden afgelost.''

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.