Home

Achtergrond 454 x bekeken 18 reacties

Faire Milch geeft boer prijs 40 cent

De Duitse melkveehoudersorganisatie BDM brengt deze week een eigen melkmerk op de markt. De langhoudbare melk onder de naam Die Faire Milch biedt de circa 120 leverende melkveehouders 40 cent per liter.

Het bijzondere aan het concept is dat de betrokken zuivelonderneming in opdracht van de melkveehouders produceert. De fabriek is daarmee dienstverlener in plaats van afnemer van de melk. De boeren bepalen zelf de productie en de vermarkting.

Milchvermarktung Süddeutschland (MVS) zet de melk van de circa 120 boeren uit Beieren, Hessen en Baden-Württemberg af. Dat gebeurt in winkels van Rewe en Tegut. Op basis van de volgens BDM kostendekkende prijs van 40 cent worden de UHT-pakken met volle en magere melk voor 99 en 89 cent per liter verkocht. 30 procent van de door de boeren aangevoerde melk wordt op deze wijze verwerkt, aan boeren uitbetaald en als Die Faire Milch verkocht, de rest van de aanvoer wordt conventioneel betaald.

De melk moet zich in het schap niet alleen onderscheiden door de kostendekkende prijs die boeren ontvingen. Gekozen is ook voor regionaliteit, gegarandeerde weidegang, transgeenvrije productie en gewasbescherming in samenspraak met imkers. Daarnaast is de melk volgens opgave van de boeren zeer rijk aan Omega3-vetzuren.

Een andere bijzonderheid is dat de consument de deelnemende producenten, veelal kleinere familiebedrijven, op de website kan vinden. De bedrijven stellen zich daar voor en geven aan waarom zij aan het project deelnemen.

De bedoeling is dat snel in dit concept ook boter, kaas en kwark worden opgenomen.

BDM en MVS willen niet zeggen welke zuivelfabriek in het project deelneemt. Volgens beide partijen was het bijzonder moeilijk een onderneming te vinden die de melk op deze wijze wilde verwerken.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Terug naar een normaal bedrijf

    Denk dat je beter om jezelf kan lachen, Eppo. Dit is nu eens een goed alternatief voor een normaal familiebedrijfje, of het nu melkvee of tuinbouw of akkerbouw is. In plaats van 1000 koeien gaan houden of 1000 ha bewerken voor nog 1cent minder per kilo, maar uiteindelijk toch niks verdienen.

  • no-profile-image

    jan

    zijn altijd dezelfde die het beter weten,laat iedereen lekker in zijn waarde m slingerland die alles weet, volgens mij heb jij een prachtig goedlopend bedrijf met personeel,want overal staateen reactie van u ,ofbent u adviseur?

  • no-profile-image

    boerin

    Er is echter een groot verschil tussen de agrarische sector en de andere sectoren. Terwijl de andere sectoren meer op basis van vraag groeiden, is de agrarische sector puur op basis van extra produktie, ongeacht de vraag, gegroeid.

  • no-profile-image

    Monique Vos

    Gisteren schreef een boerin op het Landfrauenforum:
    "Wenn auch der Molkereibetrieb nicht genannt wurde, Wer lesen kann weiß es eh, auf der Packung steht HE001 für Immergut in Schlüchtern" http://www.immergut.de/
    Groetjes!

  • no-profile-image

    Han

    Het eerste intiatief is er. Ik heb goede hoop dat na alle zuivel acties van 2009 de consument positief zal reageren.
    Wannneer komt Nedeland als
    landbouw land met een nieuw markt concept??

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    De Duitse BDM Milchbauern, hebben nu bewezen dat zij hun doel in de praktijk omzetten!!!... Gefeliciteerd !!!... Hopelijk krijgt de Nederlandse zusterorganisatie NMV dat ook voor elkaar!!!...

  • no-profile-image

    producent van ,,white oil"

    Het begin is gemaakt;de prijsspiraal op deze manier naar boven trekken.
    Deze is voor iedere melkveehouder een goed voorbeeld en vooruitzicht.

  • no-profile-image

    Monique Vos

    Er word melk afgenomen van boeren "aus dem Vogelsberg" die aan de Upland-Molkerei leverden, schrijft de BDM in een mail aan zijn leden. >>>Was lange erwartet wurde und gelangt nun endlich an die Öffentlichkeit.
    Nach intensiver Vorbereitung treten die Milchbauern mit einer eigenen Milchmarke in den Markt ein.
    Daher ergeht durch die Milchvermarktungs-GmbH MVS die
    Herzliche Einladung
    zur Markteinführung der Marke
    "Die faire Milch"
    am Mittwoch, 20. Januar 2010 ab 10.30 Uhr
    vor den Schlüterhallen in Freising, Münchner Str. 32, 85354 Freising
    (von München kommend Ortseingang, direkt an der B11- unübersehbar)
    Die offizielle Pressekonferenz findet ab 11.30 Uhr statt mit
    Jakob Niedermaier von der Milchvermarktungs-GmbH MVS und weiteren Vertetern der Milchbauern, der Ernährungsberatung, der Wissenschaft und des Handels<<<

  • no-profile-image

    eppo

    Ik moet zo lachen om dit bericht. Ik weet niet hoor, maar de nederlander betaald liever 20 cent minder voor een pak melk dan dat ze de dure 99 cent per pak melk meeneemt. En nog iets waar ik me over verbaast, weten wij wel als boeren hoeveel nederlandse melk verwerkt wordt in comsumptie melk? Niet zoveel, meren deels wordt verwerkt in kaas en er wordt heel veel verpoedert. Als je alleen al kijkt hoeveel goedkope duitse melk bij de aldi en lidl wordt verkocht....... . Dat noemen ze concureren. Als je voor het schap staat en er staat aan de eene kant melk voor 60 cent en aan de andere kant melk voor 99 cent dan neemt men toch die van 60 cent mee. Zo gaat dat, men is geen dief van zijn eigen beurs.

  • no-profile-image

    iemand die op de hoogte is van zijn,

    Meneer @Jan, uit Friesland. Piet Slingerland is een doodgewone boer, die koeien melkt en graan verbouwd. Alles op z'n janboerenfluitjes doet, enige mensen van werk voorziet en de ontwikkelingen op het wereldtoneel nauwlettend volgt. Bovendien beschikt hij over een aardig portie levenservaring. Daarom is hij wat zijn reacties betreft een beetje anders als de gemiddelde boer. Waarvan er 12 in één dozijn passen.

  • no-profile-image

    verbaasde

    Ik ken Piet niet maar afgaande op wat hij schrijft zal hij een goed ondernemer zijn. Hij heeft ook een BOVENGEMIDDELD bedrijf(1mln kg Quotum) Dat praat heel wat makkelijkker als een jong iemand die 40 koeien melkt en in hart en nieren boer is en wil blijven!(dus overname/meegroeien/updaten etc.)Waar moet hij het geldboompje zoeken??

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    Beste @ Verbaasde Lezer, een maand of drie geleden hadden wij dat thema ook. Maar het heeft niets aan actualiteit verloren!!!... Het is waar wat u zegt, dat het voor een jonge boer moeilijk is!!!... Zeker als de jonge boer/boerin in 2007 of eerder nog een hypotheek afgesloten heeft!!!... Als men dan gecalculeerd heeft met een melkprijs van 32 cent of meer, dan ziet het er niet rooskleurig uit!!!... Daar heb ik begrip voor. Daarom hoop ik van harte dat LNV minister Gerda Verburg, in eerste instantie de jonge boer/innen Helpt!!!!!..... Bovendien ben ik er een voorstander van dat de kleinere melkveeboeren (onder 350.000.kg. quotum) extra steun krijgen!!!... Omdat ik het heel erg zou vinden als ze opgeslokt worden door de Groten. M. vr. groet, piet.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    @ Altijd Dezelfde, Boerin USA heeft ook een reactie geplaatst na u, die overeenkomt met het extra productie probleem. Produceren is vaak gemakkelijker dan verkopen!!!... Veel producenten in de agrarische sector denken daar te gemakkelijk over!!!... Gezien de ontwikkelingen buiten de EU, zal het op den duur sowieso moeilijker worden, nog een goede prijs te krijgen voor de Europese overproductie!!!... Niet doemdenken a.u.b, maar wel realistisch zijn en blijven!!!!!.....

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    Ja meneer @Altijd Dezelfde, de Boutique's. Bovendien is het zo, dat nu de kans groot is dat de GROTEN in de Land en Tuinbouw het zwaar te verduren hebben of krijgen!!!... Denk aan de grootste melkveehouder van NL of grote Tuinders die nog bedrijfsleider zijn van hun ''eigen'' bedrijf voor 1.500.= Euro huishoudgeld per maand. Als de zwaar gefinancieerde Kippenmesters, Melkveehouders, Tuinders en Varkensmesters, in 2010 weer verlies moeten nemen. Zal de Rabobank in 2011, veel Bedrijfsleiders in dienst hebben. Ik hou niet van Doemdenken, beslist niet!!!... Maar geloof niet wij ongestraft door kunnen gaan met overproduceren, dat eist zijn tol !!!... Er wordt niet gevraagd of wij dat leuk vinden, dat gebeurt gewoon. groetje's, piet.

  • no-profile-image

    Han

    in Amerika is deze vorm van vermarkten van boerderij producten een normaal verschijnsel.
    zie.http://www.localharvest.org/csa/
    Moet in Nederland toch ook mogelijk zijn.

  • no-profile-image

    Albert

    Het totaalpakket (regionale produktie en vermarkting, gegarandeerde weidegang, beheerste gewasbescherming, transgeen vrij en een eerlijke prijs voor de boeren) spreekt mij aan. Als ik weet dat mijn geld daaran besteed wordt en niet naar een grootschalige multinational gaat, ben ik bereid ekstra te betalen voor mijn melk. We moeten terug naar de menselijk maat.

  • no-profile-image

    Piet

    Leuk initiatief, maar ik pak in de winkel de lekkerste, aantrekkelijkste en niet te dure zuivel. Ik proef geen weidegang en van transgeen veevoer krijg ik geen buikpijn, dus ik houd ik mooi bij huismerk melk en ff-yoghurt. En ik ben niet de enige die zo denkt. Melkveehouders zijn niet verplicht te melken. PS: Ik koop wel fair-trade koffie, maar die producenten zitten in een neteliger situatie als NL-melkers.

  • no-profile-image

    altijd

    Piet, Wat met de rest van de kleintjes zoals varkens ,pluimvee tuinders ,maar ook de kleine middenstand zoals de kruidenier om de hoek ben je niet bang dat half Nederland dan komt bedelen ,het is net zoals met ALLE sectoren alles word groter van winkel tot bank kan jij een sector bedenken die klein is geworden

Laad alle reacties (14)

Of registreer je om te kunnen reageren.