Home

Achtergrond 95 x bekeken

Dramatische week voor tulpen

Door een veel grotere aanvoer van tulpen op de bloemenveilingen (30 procent meer dan vorig jaar) en bizar weer in heel Europa, kan worden gesproken van een dramatische tulpenweek.

De ruim 67 miljoen tulpen die voor de klok kwamen verwisselden gemiddeld voor 10 cent van eigenaar. Hoop op verbetering wordt geput uit het feit dat de grootste tulpenafnemers de komende week hun tulpenprogramma's in de supermarkten en winkelketens starten. Die programma’s worden versterkt door de promotiecampagnes die nu volop gaan draaien, mede gefinancierd door het Tulpenpromotiefonds van de KAVB en de betrokken exporteurs.

Tot aan het einde van het tulpenseizoen draaien de campagnes bij onder andere Hoogvliet, Albert Heijn, Jumbo en verschillende Cash and Carries in Nederland. In Duitsland is dat het geval bij Kaufland, in diverse Cash and Carries en bij Vahldiek AG. In Frankrijk bij Auchan, System U, in Zwitserland bij de Migros en Coop en in Engeland in 14 Cash and Carries.

Afgelopen week was het in elk geval nog zeer magertjes, met 9 cent gemiddeld voor wit, geel en paars deden 8 cent en de twee kleuren maakten 9 cent. De apartere cultivars uit de Fleur Primeur groep van Floraholland kwamen aan 45 cent.

Arie in t Veld

Of registreer je om te kunnen reageren.