Home

Achtergrond 70 x bekeken

"Burger moet kiezen hoe hij communiceert"

De burger moet zelf kunnen bepalen hoe hij communiceert met de overheid.

De overheid moet niet alleen bereikbaar zijn voor de gemiddelde burger, maar ook voor bijzondere groepen zoals ouderen, laaggeletterden en mensen met een beperking. De behoefte aan telefonische bereikbaarheid zal daarom blijvend zijn. Dat stelt de Nationale ombudsman in een rapport over de telefonische dienstverlening door de overheid. Het rapport is vandaag overhandigd aan staatssecretaris Ank Bijleveld van Binnenlandse Zaken.

In het rapport "Toets een 1... Toets een 2... Toets een 3...'' somt ombudsman Alex Brenninkmeijer vijf beginselen op waaraan de telefonische bereikbaarheid van de overheid moet voldoen: bekend met de burger, bereikbaar, beleefd, behulpzaam en betrouwbaar.

Telefonische bereikbaarheid is nog niet overal vanzelfsprekend, concludeert Benninkmeijer na een reeks werkbezoeken. "Opmerkelijk zijn de geconstateerde verschillen in de openingstijden, terwijl het een doelstelling van het kabinet is dat de burger de overheid als eenheid ervaart'', aldus de Nationale ombudsman.

Hij vindt het belangrijk dat alle overheidsinstanties in elk geval tijdens kantooruren (09.00-17.00 uur) bereikbaar zijn. De kabinetsopvatting van eenheid kan volgens Brenninkmeijer alleen worden bereikt wanneer alle instanties gelijk optrekken. Hij noemt het daarom zorgelijk dat het Rijk de financiering van projecten, samenwerkingsverbanden en overleggen om de klantgerichtheid te verbeteren, volgend jaar stopzet.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.