Home

Achtergrond 155 x bekeken

AH zet belangrijke stap

Albert Heijn gaat welzijnsvriendelijker varkensvlees verkopen. een stap vooruit.

Supermarktketen Albert Heijn gaat in al zijn winkels vanaf 2011 alleen nog maar varkensvlees verkopen onder het Beter Leven-label. Dit betekent dat 1 miljoen varkens per jaar onder dat label verkocht gaan worden. Dat is de productie van een paar honderd vleesvarkenshouders.

Hoe het betere leven van de varkens er exact uit gaat zien, staat nog niet vast. In ieder geval komen er extra eisen voor afleidingsmateriaal en komen de varkens wat ruimer in het hok te zitten. Bovendien worden de mannelijke biggen niet langer gecastreerd.
De introductie van het nieuwe concept betekent dat Albert Heijn volledig stopt met de verkoop van gangbaar varkensvlees.

De stap van de super is om vier redenen betekenisvol:
* Marktleider Albert Heijn is de eerste supermarkt die helemaal afstapt van gangbaar varkensvlees en kiest voor een diervriendelijker concept. Jumbo Bewust en biologisch varkensvlees worden naast gangbaar vlees aangeboden.
* Het besluit om ook berenvlees te gaan verkopen, zet feitelijk de deur open voor helemaal stoppen met castreren in Nederland. Eerst voor de binnenlandse markt, maar het is haast ondenkbaar dat nu niet op afzienbare ook de Duitse supermarkt rijp is voor berenvlees. Met het steeds zwaarder mesten van beren voor Engeland was ook al wel duidelijk geworden dat veel meer mogelijk is dan tot voor kort werd aangenomen.
* Bij Albert Heijn gaat de diervriendelijkheid van de standaardkwalititeit varkensvlees omhoog zónder dat daar wetgeving voor nodig is.
* Door zich aan een Beter Leven-concept te committeren, ontneemt AH zichzelf de mogelijkheid te blijven prijskopen bij een grote groep wisselende leveranciers.

Het is nu alleen nog een kwestie van goede prijsafspraken maken. Vion moet voor het AH-concept met een toeslag komen die zo interessant is dat varkensboeren Albert Heijn willen beleveren.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.