Home

Achtergrond 70 x bekeken

Vraagtekens bij werkzaamheden Antwerpse sluizen

Heeft de Nederlandse binnenvaart gewoon last van werkzaamheden aan de Antwerpse sluizen of wordt achter de schermen zo de druk opgevoerd over het uitdiepen van de Westerschelde?

Volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaat het om geplande werkzaamheden en heeft het Antwerpse havenbedrijf verzekerd dat er geen bijbedoelingen achter de ingestelde omleiding zitten.

Het ministerie won donderdag informatie in bij onder meer het Antwerpse havenbedrijf vanwege een bericht in de Belgische zakenkrant De Tijd. Dat meldde dat Nederlandse binnenschippers die naar de terminal van overslagbedrijf ECT in het Belgische Willebroek of naar het Albertkanaal willen, niet langer via de Antwerpse sluizen mogen. Ze moeten een omweg maken via de Schelde, behalve als ze goederen willen laden of lossen in de haven van Antwerpen. Officieel zou de maatregel de wachttijden voor binnenvaartschepen aan de Antwerpse sluizen moeten verminderen. Maar volgens De Tijd meldden ingewijden dat het eigenlijke doel is druk uit te oefenen op Nederland om snel werk te maken van de uitdieping van de Westerschelde.

België is boos op Nederland omdat het zijn afspraken daarover niet nakomt. De uitdieping van de Westerschelde is nodig om de Antwerpse haven toegankelijk te maken voor grotere schepen, maar kan door een uitspraak van de Raad van State voorlopig niet doorgaan. De Nederlandse regering heeft beloofd op 9 oktober de knoop door te hakken over de verdieping van de Westerschelde.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.