Home

Achtergrond 80 x bekeken

'Verenigingen komen erachter marges laag zijn'

Telersverenigingen die de markt opzoeken, zoals bij The Greenery, komen erachter dat de marges in de handel laag zijn.

Volgens directeur Willem Baljeu van handelskoepel Frugi Venta is het begrijpelijk dat grote bedrijven informatie willen over de markt. "Telers denken dat als ze direct op de markt acteren, dat ze meer informatie over die markt kunnen krijgen. Ze zien dan hoe het werkt. Ze denken dat de handel teveel verdiend. Ze komen nu tegen dat dat niet zo is. Op een komkommer van 20 cent verdien je niet veel."

The Greenery biedt telersverenigingen de keus zelf het verkoopbeleid op te zetten los van het handelshuis. Dat leidt tot meer aanbieders. Toch is Baljeu niet bang voor verdere versnippering. "Ik heb een hekel aan het woord versnippering. Het gaat om fragmentering. Van concurrentie valt niemand om. Dat houdt de boel levendig."

Volgens Baljeu zijn de telersverenigingen van The Greenery niet de eerste partijen die zo opereren. "Kwekerij Harting Vollebregt werkt al zo."

Lees ook Versnipperde markt krijgt er met plan Greenery aanbieders bij

Of registreer je om te kunnen reageren.