Home

Achtergrond 372 x bekeken 3 reacties

Verdeeldheid rond supermarktacties

Het aantal acties met versproducten in supermarkten neemt toe.

Marc van der Lee, communicatiedirecteur van vleesbedrijf Vion, vindt dat een zorgelijke ontwikkeling. Philip Smits, algemeen directeur van groente- en fruitbedrijf The Greenery, ziet voordelen.

Van der Lee zegt dat een overzicht van het eerste halfjaar van 2008 en de eerste helft van dit jaar laten zien dat dit jaar anderhalf keer zo vaak gestunt wordt met vleesproducten. Afzetorganisatie The Greenery signaleert sinds de zomervakantie een sterkere actiebereidheid bij supermarkten. Dat betekent een scherper inkoopbeleid van supermarkten op een toch al concurrerende groentemarkt.

Imago

Van der Lee uit zijn zorg. ”We moeten voorzichtig zijn met het imago van vlees.” Aan de andere kant, zegt hij, heeft het vleesbedrijf soms voordeel bij de acties van supermarkten, omdat daarbij grote hoeveelheden van een bepaald vleesproduct goed kunnen worden afgezet.

Smits van The Greenery benoemt voordelen. ”Als er van een product een overaanbod is, gaan ze vaker in zee met voorgestelde acties.” Dat heeft de slechte markt voor glasproducten als paprika verlicht. ”Bij paprika zie je dat door een scherper prijsbeleid, de verkopen van supermarkten 15 procent stegen.”

Vion treedt niet in de prijsstrategie van de supermarkten. ”Maar als je voortdurend acties hebt in vlees, dan voedt je de consument op met het idee dat vlees goedkoop is.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Patrick

    Wat een schijn-bla bla van die heren !
    Ze handelen dagdagelijks zelf met de ,,discounters" <> deze laatste willen alsmaar meer uitslaan op de aankoopprijs.
    Logisch dat er een verschil is van denkwijze tussen de poten-oren-ribbetjes en de boontjes worteltjes en erwten.
    Bij Vion weet men maar al te goed dat verder uitslaan van de aankoopprijs niet eeuwig op de boer kan verhaalt worden en een afknabbeling van eigen winst in aantocht is (of al aan de gang is) .
    bij de Greenery is men blijkbaar nog niet toe aan afknabbeling van eigen winsten.
    Vlees is al lange tijd een actieproduct om die domme madammen achteraan bij de frigotoog te krijgen zodoende ze ondertussen de Proctor en Gamble producten paseeren en wat daar aan verdient word maakt nu eenmaal de winst van de supers ... .

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Zo is dat Piet, totdat de consument (handel) in de gaten krijgt dat je beter na vier uur kunt inkopen. Remedie hiertegen; na vier uur is niets meer te koop, oftewel morgen nieuwe ronde nieuwe (doordraai)kansen.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    Patrick ge hebt gelijk zo kunt ge het zien.Als jongeman heb ik bij een Bloemenhandelaar gewerkt.Als wij zaterdagmorgen de bloemenstand opgebouwd hadden,was zijn gezegde Piet om vier vanmiddag alles uitverkopen!Want we kunnen beter Geld bewaren dan Bloemen!!! Zo is het nu nog, versproducten moet je mee stunten! Invriezen,conserveren of melk verpoederen is niet altijd de beste optie.

Of registreer je om te kunnen reageren.