Home

Achtergrond 119 x bekeken

Snoepreclame niet in de ban

De voedingsindustrie mag kinderen onder de twaalf jaar lekker blijven maken voor snoep, frisdrank en hamburgers.

In de Tweede Kamer tekende zich maandag geen meerderheid af voor een verbod op snoepreclame die is gericht op kinderen. Alleen PvdA en SP zijn daar voor te porren, andere partijen willen niet verder gaan dan het uitoefenen van grote druk vanuit de overheid om dit te regelen. Ook het kabinet voelt niets voor een verbod.

CDA'er Sabine Uitslag noemde een reclameverbod symboolpolitiek. In haar ogen zijn het vooral de ouders die uitmaken wat hun kinderen naar binnen werken. Daar komt nog bij dat een verbod op tv-reclame allerlei andere advertenties voor ongezond voedsel ongemoeid laat.

Khadija Arib (PvdA) wees erop dat de Consumentenbond en de voedingsindustrie al jaren in de clinch liggen over de snoepreclame. Het lukt ze maar niet daar een afspraak over te maken. ''Zelfregulering werkt niet'', is haar conclusie.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.