Home

Achtergrond 82 x bekeken 5 reacties

Snellere markttoegang Nederlands vee en vlees

De Nederlandse vee- en vleessector krijgt sneller markttoegang tot derde landen.

Voortaan wordt deze toegang grotendeels geregeld door het Veterinair Informatie Punt (VIP) in plaats van door de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA).

Het VIP zal in de toekomst de questionnaires invullen die nodig zijn om markttoegang te krijgen. Dat zijn uitvoerige vragenlijsten die Nederland moet invullen om derde landen op de hoogte te stellen van de Nederlandse veterinaire organisatie.

Deze questionnaires worden nu ingevuld door de VWA, wat ongeveer een jaar duurt. De Productschappen Vee, Vlees en Eieren (PVE), waar het VIP onder valt, schatten in dat het VIP dit binnen twee maanden kan afhandelen.

"Doordat de antwoorden op eerdere questionnaires niet werden opgeslagen en er geen aparte medewerker met de beantwoording was belast, werden de questionnaires door de VWA zeer traag beantwoord", oordelen de PVE. "Bovendien vervalt bij LNV de tijdrovende klus om elke door de VWA beantwoorde questionnaire nauwkeurig op fouten te controleren." De PVE zijn dan ook blij met de verschuiving, hoewel dit wel meer werk met zich brengt.

Herziening VEX

De verschuiving van de VWA naar het VIP maakt deel uit van een herziening van het Veterinair Exportbeleid (VEX), een samenwerking tussen LNV, VWA en het bedrijfsleven. Binnen deze herziening wordt de efficiëntie op verschillende manieren verbeterd. Zo wordt het aantal overzichtslijsten met invoerbeperkingen teruggebracht van drie naar een en wil LNV de werknemers die vanuit LNV, VWA en bedrijfsleven bij het VEX betrokken zijn op één gezamenlijke locatie plaatsen.

Daarnaast wordt een stuurgroep op directieniveau ingesteld en wordt de klachtenafhandeling verbeterd. Ook wordt de betrokkenheid van het bedrijfsleven bij inspecties vergroot.

Eerder moesten bedrijven hier een forse financiële inspanning voor plegen, zonder dat ze bij de voorbereiding en daadwerkelijke inspectie van hun bedrijf door derde landen werden betrokken.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Joep

    Kom zonet terug van een rit met biggen die ik afgeleverd heb in Oost-Roemenië. De dieren heb 24 rust gehad onderweg. Ik probeer mijn beroep zo objectief mogelijk te invullen. Ik sta nog soms steeds verbaasd hoe fit en fief de dieren op hun nieuwe onderkomen aankomen. Ik ben het ermee eens dat we onze naam niet mee hebben en dat er nog uitwassen tussen zitten (die de meeste best bekend zijn) maar ben overtuigd door ervaring dat het ook heel goed kan. Ik ook een trotse livestockcoacher

  • no-profile-image

    boer

    Jullie snappen het probleem niet.
    Het probleem is niet dat biggen of varkens lijden onder een transport van 24 uur. Het probleem is dat er bepaalde groepjes mensen zijn zijn VINDEN dat biggen of varkens lijden onder zo'n transport. De werkelijkheid is niet van belang. We moeten blijven regelen want anders zit binnen de kortste keren half Den Haag en omgeving in de WW.

  • no-profile-image

    W Geverink

    Ben het met je eens Joep. Als de zaakjes goed voor elkaar en de trailer goed geladen is maakt het niet zo veel uit hoe ver je er mee rijdt. Wel vind ik dat er doorgereden moet worden zodat een trip niet onnodig lang duurd. Pak de globe er maar bij. Begin negentiger jaren werden er vanuit west canada veel opfokgelten verkocht naar North en south Carolina in de USA. Vanuit Humboldt in de provincie Saskatchewan werd er bijgeladen in Alberta op verschillende adressen. Daarna de rocky mountains door naar Brittisch Columbia waar in Vancouver gelten werden bijgeladen van een fokker van vancouver eiland. Vervolgens met een volle vracht terug de rockies door, door Alberta naar Saskatchewan. De douane door bij Estevan en dan rechtstreeks naar de bedrijven in de carolina's. Twee mensen in de truck en er werd niet gestopt. Ook die varkens zagen er uit alsof ze uit de buurt kwamen terwijl ze het hele noordamerikaanse continent waren overgestoken van oceaan naar oceaan.De verkoper was de vrachtwagen vooruit gevlogen en heeft voor ons de aankomst en het afladen gefilmd.Soms gingen ze hier bij -30 of kouder weg en kwamen ze bij +20 aan.

  • no-profile-image

    Patrick

    Wat lees ik nu, Snellere markt Ondergang Nederlands vlees en vee.
    Dat is goed nieuws!!!
    Dus eindelijk geen langdurige, misselijkmakende levende dieren/vee, transporten meer.
    Dieren bewegen en hebben gevoel en dat begint dus door te dringen, traag, dat wel, maar een begin is het begin en het einde van veel drama.
    Eindelijk einde VOC mentaliteit.
    Cool!!!

  • no-profile-image

    gert

    Er is de laatste 10 jaar flink wat bureaucratie in de vee en vleesexport geslopen,blijkbaar krijgt de overheid nu pas door dat dit slecht voor de economie en werkgelegenheid is nu er een milliardentekort op de begroting tevoorschijn komt

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.