Home

Achtergrond 85 x bekeken

'Prijsschermutselingen nog geen prijzenoorlog'

De laagste prijsgarantie van Jumbo en prijsverlagingen van Albert Heijn zijn nog geen ingrediënten voor een prijzenslag in de groenteschappen.

Dat zegt supermarktdeskundige Frits Kremer. Een prijzenoorlog is nog helemaal niet aan de orde, zegt ook collegadeskundige Gerard Rutte.

Volgens Kremer moeten de stappen van de ketens gezien worden als prijsgevechten, schermutselingen die mogelijk een opmaat zijn tot een prijzenslag. "Of iets een prijzenslag is, wordt bepaald door de termijn waarop de stappen plaatsvinden. Voor een prijzenoorlog moet dit proces maanden aanhouden." Hij erkent wel dat geen eenduidige definities hiervoor bestaan.

Reactie

Volgens Rutte is ook belangrijk of de stap van Albert Heijn een reactie is op Jumbo. "Ik betwijfel dat, omdat de campagnes lang tevoren bedacht lijken." Kremer denkt wel dat er een relatie is tussen de stappen van beide ketens.

De Rabobank liet in een artikel in het Financieele Dagblad weten dat supermarkten al maanden stunten met groente en fruit. Ook The Greenery stelde recent dat supermarkten een scherpere koers varen met hun prijsbeleid en inkoop. De verhoogde actiebereidheid van supermarkten zorgt wel voor een hoger afzetvolume.

Of registreer je om te kunnen reageren.