Home

Achtergrond 170 x bekeken 3 reacties

Moedig verzet Cono

Cono Kaasmakers gaat de strijd aan: het bedrijf weigert in te gaan op de eis van inkooporganisatie Superunie om de prijs van Beemsterkaas te verlagen.

Superunie heeft daarop een boycot van de merkkaas ingesteld. Het machtsvertoon van deze inkooporganisatie moet Cono alsnog over de streep trekken. Superunie is immers geen kleine jongen: de inkoper vertegenwoordigt zestien onafhankelijke retailorganisaties, met naar eigen zeggen zo’n tweeduizend winkels en een marktaandeel van 34 procent. Daarbij vergeleken is Cono een kleine speler.

Toch is de actie van de kaasmaker meer dan te prijzen. In de zuivel worden nu veel levercontracten besproken. De zuivelondernemingen kunnen zich niet nog verder het vel over de neus laten halen, omdat dit verder ten koste gaat van de toch al te lage melkprijs voor de boeren. Cono houdt terecht voet bij stuk en legt consumenten in advertenties uit dat om exact die reden Beemsterkaas (voorlopig) niet bij Deen, Dirk, Coop, Jumbo, Plus enzovoorts in de schappen ligt.

Cono geeft het goede voorbeeld door de poot stijf te houden, ook al is de vraag of de actie veel zal uithalen. Eerdere conflicten rondom bijvoorbeeld Grolsch en Peijnenburg werden in het voordeel van de retail beslecht. Cono is moedig, al heeft zij voor topproduct Beemsterkaas meer afzetkanalen en zal zij dus niet meteen omvallen. Het signaal dat het bedrijf afgeeft, verdient steun en navolging – er zijn grenzen.

Agrarisch Dagblad

Laatste reacties

  • no-profile-image

    wjkoster

    Ik vindt het zeer moedig van de cono ik wens ze alle succes laat de andere producenten er een voorbeeld aan nemen en niet de kan grijpen om de superunie te leveren want dan mag men zig diep schamen.

  • no-profile-image

    Huib Rijk

    Superunie heeft ook een eigen website waarop je een bericht kunt achterlaten. In de marketingwereld geldt als standaardregel dat iedereen die op iets dergelijks reageert staat voor 3000 andere mensen die dezelfde ideeën hebben (maar niet reageren). Iedere respectvolle maar duidelijke reactie is dan ook positief.

  • no-profile-image

    P.J.Th. Walraven

    Wij vinden het groots wat Cono doet, alleen zou ik graag zien dat ze helemaal niet meer leverde aan die praatjesmakers,laat ze eerst maar eens verstand van kaas krijgen, daarna bedenken dat de slavernij allang niet meer bestaat en de economie draaiende moet worden gehouden daar horen de boeren toch zeker ook bij.
    P.S. wij staan op de Markt met Beemster Exclusief en geven aan dat dit kaas is die zowiezo zeer speciaal is maar dat de prijs ook samengesteld is dat de boeren extra geld krijgen voor hun melk omdat ze diervriendelijk bezig zijn en dat wordt zeer gerespekteerd.

Of registreer je om te kunnen reageren.